Vragen ivm aankoop Robland X31 (2de hands )

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Vraagje aan de experten en (ex)gebruikers van Robland X31

momenteel heb ik in atelier wat los gereedschap en 1 vlak en vandiktebank (Electra Bekkum HC260). Ik heb een Wolfcraft tafel waar ik een cirkelzaag of boven frees onder kan hangen.

voor veel zaken is dit ok maar momenteel werken we met eiken balken van 4cm dik en dan valt dit allemaal wat licht uit.
Door de beperkte ruimte zou ik een houtcombine willen kopen en momenteel zou ik een Robland X31 kunnen kopen voor een redelijke prijs. Ik heb wat info gelezen en hoewel er veel positieve reacties zijn valt het me ook op dat veel gebruikers dit type na een tijd verkopen voor bv een Hammer C3, en is hun commentaar dat deze veel nauwkeuriger af te regelen is. Nu dit type valt momenteel buiten het budget en 2de hands blijkbaar niet te vinden.

maar hier mijn vragen
1. wat met de nauwkeurigheid van de zaag aanslag? is die altijd perfect haaks of moet je dit altijd nog controleren en corrigeren met de winkelhaak?
2. werkt de machine enkel op 380V of kan je ze ook op 220V aansluiten? zo ja geeft dit performantie verschil?
3. zou de machine - als ze gestript wordt van accessoires - door een deur van 90 cm gaan? evt 80cm?
4. hoe is de vlak en vandikte bank vergeleken met de Electra Bekkum HC260?
5. als ik google op Robland X31 dan vind ik groene en de nieuwere witte combinees, is hier een kwaliteitsverschil tussen?
6. als ik een 2de hands koop moet ik dan letten dat er bepaalde opties op zitten? zijn er opties die jullie vinden dat ze standaard zouden moeten zijn? maw als die optie er niet opzit dat ik die nieuw moet bijkopen?
7. 2600 Euro voor een witte Robland X31, is dit ok? of boven de prijs?
8. iemand toevallig een eigenaar in de regio SintNiklaas - Antwerpen die een demo zou kunnen geven en ervaringen kan uitwisselen?

alvast bedankt voor jullie feedback
Wim
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bij ons in de houtwerkplaats staat een witte X31.

Als antwoord op jouw vragen:
1 De aanslag is te regelen met een simpel boutje dat je omhoog zet. Dit is eenvoudig bij te stellen en blijft ook haaks staan. Bij ons gebruiken verschillende kunstenaars de aanslag en daardoor staat deze niet altijd haaks. Maar dat is user-error. De langsgeleider is minder. Die zit enkel aan de voorzijde vast, waardoor deze aan de achterzijde wat kan gaan lopen. We hebben overigen de korte langsgeleider. Er is ook een langere en die is beter (maar heeft het probleem ook wel).
2 We hebben hier 380V en ik weet niet of deze ook op 220V zou werken. Ik denk het niet (of met veel verlies van vermogen).
3 80 cm haal je niet en ik twijfel of 90 cm wel lukt. Je zult veel onderdelen er vanaf moeten halen, zodat het eventueel lukt. Denk hierbij aan de tafels van de schaafbank, roltafel, rij-inrichting, net als de meeste hendels. De hoogteinstelling voor de frees zal er ook af moeten en twijfel of dat kan.
4 Ik heb geen ervaring met de Electra Beckum, maar de vandikte bank op de Robland is goed. Krachtig genoeg om redelijk veel in 1 keer af te nemen. Wel last van snipe en de het aflezen van de dikte is niet heel precies (maar dat kun je met de hand nameten). De dikte is wel precies af te stellen.
5 Geen idee. Ik heb alleen ervaring met de witte.
6 Roltafel: Als je lange stukken plaatmateriaal wil zagen, dan is dit een must. Let er ook op dat de aanslag voor de schaafbank er bij zit.
7 Geen idee
8 Misschien te ver, maar we hebben er hier (Genk) een staan en je bent altijd welkom om eens langs te komen. Je kunt ons houtatelier voor een dag huren (€15 per dag) en dan kun je alles testen.

Nog wat opmerkingen: de stofafzuiging is niet heel goed, doordat de onderzijde van het apparaat open is. Daarnaast blijven er met regelmaat stukjes hout in de afzuiging in de X31 hangen, doordat deze door een te krappe bocht moeten. In vergelijking met een Hammer is het ombouwen wat omslachtiger. De positieve zaken zijn het vermogen, de stabiliteit van de machine, de roltafel en de degelijkheid. Ze zijn misschien wat minder precies dan de Hammer, maar oerdegelijk.
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Nog geen stortvloed aan reacties dus deel ik mijn minder relevante mening even.

Ik heb geen X31 maar een Robland NLX 410 pro met alle opties en snufjes aan, ik denk dat dit bij Robland 1 van de duurdere machines is.
Ik was hier een pagina lange lijst aan het opsommen van wat ik niet goed vind tot zelfs haat aan mijn machine tot ik ontdekte dat ik kon blijven schrijven en dat niemand nog de moeite zou doen om zover te lezen.

Lang verhaal kort samengevat.
- Robland is een "betaalbaar" niet hobby merk niet professioneel merk, in mijn ogen zit het er ergens tussen.
- Een combinatie machine is een plaats besparende en geldbesparende machine, kan verschillende taken maar zal wat mij betreft gebaseerd op mijn Robland ervaring in geen enkele taak uitblinken.
- Bij Robland of toch bij mijn machine, kan je maar 1 onderdeel tegelijk gebruiken, je kan dus niet zelf latjes zagen en iemand anders de langgatboor, schaafas, freesas etc.
- Voor elke bewerking heb je toch wat ombouw werk, als je op het einde van je bewerkingen 1 slecht stuk hebt kan je helemaal opnieuw beginnen alles te demonteren en weer te monteren voor de eerste bewerking.
- Doordat je steeds de machine moet ombouwen moet je telkens elke geleider en andere dingen weer controleren en afstellen, zelden blijft het allemaal goed staan.
- De freesas werkt prima, maar dat ijzeren vuilbakje dat je er bovenop moet zetten is een bron van frustratie en ontworpen met het licht uit.
- De geleider van de paneelzaag op mijn 2011 model is alles behalve betrouwbaar en dit systeem is wederom ontworpen met het licht uit. ( dit ontwerp is in de nieuwere versies 100% verbeterd)
- Hetzelfde voor de geleider van de vlakschaaf, hier heb je engelen geduld nodig als je perfect haaks wilt schaven (vooral met hardhout), de geleider zit maar op 1 punt vast en geeft vaak wat mee.
- De langgatboor optie heb ik al lang opgegeven, een boor op het einde van een schaafas zetten is niet interessant vanwege het verschil in toerental dat je boor nodig heeft en je schaafas levert. In zacht hout werkt dit wrs prima, in hardhout is het niet voldoende.
- De van diktebank werkt voor mij prima, niet veel op aan te merken.

Voor een hobbyman denk ik dat een Robland of meer bepaald die X31 wel prima werken.
Ikzelf als zelfstandige in bijberoep heb toch wel wat frustratie met mijn keuze voor de Robland, al komt dit vooral door mijn drang voor perfectie op het gebied van haaksheid en 1/10mm nauwkeurig werken.
Iedere keer weer heel die machine ombouwen, controleren en bijstellen is enorm vermoeiend en tijdrovend.
Zelf was ik beter geweest met individuele machines of misschien inderdaad een Hammer die hoewel ik er nog nooit mee gewerkt heb mij veel beter gebouwd lijkt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De X31 is zonder meer een prima machine. Veel waar voor je geld, zeker als je een iets oudere (groene) X31 met kleine roltafel aanschaft. Deze machines zijn zo goed als onverwoestbaar. Het belangrijkste pijnpunt bij de oudere generatie (met kleine roltafel op baren) is de afstelling van die roltafel. Maar met de hulpstukken om de geleidingen te stellen, zal dit geen probleem zijn.
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
Wimpie ik weet niet waar je woont maar heb zelf al jaren Robland bevalt mij goed. Ben het echter wel eens dat de langs geleider van de cirkelzaag niet de alle zuiverste is maar er is goed mee te werken
Voor vragen storingen en onderdelen zou ik naar WIMAC in Rijssen gaan een zeer bevlogen Robland monteur verkoper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.