Welke gereedschapsslijper?

P

Pel

Guest
Sinds kort gebruik ik de tormek kloon met op dit moment nog de gewone steen. Voorheen sleep ik mijn draaibeitels altijd op een creusen maar die draaide eigenlijk gewoon te snel naar mijn gevoel. Het resultaat van de nieuwe is gewoon perfect voor de draaibeitels. Enige minpunt aan het hele ding vindt ik de waterbak die wat aan de kleine kant is. Na een slijpbeurt kan je toch wel gaan dweilen...

Ik heb specifiek voor de kloon gekozen om te kijken of het echt de slijpmachine voor mij was. voor 130 euro kan je je eigenlijk geen buil vallen.
De kloon zal natuurlijk niet zo lang meegaan dan een echte tormek, maar voor het bedrag van één tormek kun je 5-6 klonen kopen...

@René, je hebt toch van die waterbakken met een brede schuine kant er aan en met nog een losse plaat extra, Baptist verkoopt ze los, ik weet niet of ze op een kloon passen maar ik denk het wel?

Groet Pel.

prod2_7688(2).jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.535
Je kan voor die waterbak ook een plastic jerrycan afsnijden. Dat stuk tormek plastic kost haast hetzelfde als de goedkope kloon. Als je je machine op een plastic dienblad van de blokker of action zet, houd je je werkbank ook aardig droog.
 

Kiryi

Nieuw lid
27 jan 2013
1
0
Tormek T-4 of T-8?

Want een simpel hoogtoerig apparaatje (kwaliteit Van Cranenbroek) heb ik al, maar daar durf ik niet met mijn goede beitelset, die ik van mijn opa heb geerfd, in de buurt te komen. Rob
Opletten met die hoogtoerige toestellen. Ik heb iemand gekend die daar prachtig mee kon slijpen, zowel de steekbeitels als de gutsen... maar hij was wel begonnen op zijn 14 jaar... (hij is nu 70!)
Zelf heb ik met diamant- en allerhande waterstenen gewerkt. Dat siert natuurlijk en geeft status, maar is (in de meeste gevallen) totaal overbodig en draagt niets bij tot het project. Ik weet dat Paul Sellers soms gewerkt heeft met een korrel van 10.000 tot 20.000... maar dit bleek zeer uitzonderlijk te zijn.

Ik volgde cursus houtsnijwerk bij Patrick Damiaens (Hasselt) en gebruikte de Tormek T-8. Wij stonden gewoon in de rij om op enkele van die toestellen te kunnen slijpen. Vandaar de noodzaak voor continue werking.
Voor eigen gebruik is de T-4 voldoende. Niemand gaat het in zijn hoofd halen om ineens een 50-tal beitels en gutsen te slijpen. Die dingen worden geslepen wanneer men voelt dat ze niet meer 'snijden'. ...En dan neemt het één of twee minuutjes om dat bij te werken (tenminste bij een beitel/guts die nog redelijk scherp is!).

Hier is een overzicht van de twee toestellen: https://www.sharpeningsupplies.com/Tormek-T8-and-T4-Comparison-W166.aspx
Merk op dat de Square edge Jig SE-77 en de Truing Tool TT-50 niet aanwezig zijn in de standaard versie van de T-4, maar wel apart kunnen gekocht worden. Voor de rest zijn alle bijkomende tools eveneens aanwezig voor beide modellen.

T-4 of T-8? Zie de analyse van Ken https://www.tormek.com/forum/index.php?topic=3674.msg24141#msg24141. De T-4 is goed voor alle basiswerk. Wil men alle hulpstukken (voor slijpen van messen,...), dan moet men de Square Edge en Truing tool toch apart kopen en valt men terug op de kostprijs van de T-8. Intussen is de T-8 al verkrijgbaar voor 549 euro bij HBM... loont dus de moeite om te bekijken!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Wij hebben " op het werk" 3 grote Tormeks staan( T 8, T7, en de groene voorganger ) En nog thee droogslijpers. Ikben, verantwoordelijk voor deze machines, doe de herstellingen aan deze machines. Deze machines worden intensief gebruikt door vele gebruikers. Het hulpstuk om de steen weer recht te maken, af te draaien , heb je absoluut nodig. De stenen worden na enige tijd ovaal en dat is erg vervelend. Dan moet die afgedraaid worden en dat is en erg vervelend werk omdat de Tormeks zo traag draaien. Bij de T4 woordt die niet bijgeleverd.
Grootste nadeel aan Tormek is de traagheid bij het slijpen.

Daarom wil ik zelf geen geen Tormek, ik blijf droog slijpen. De CBN schijven nemen het belangrijkste nadeel van droogslijpers weg. Maar zelfs voor die tijd, had een snelle droogslijper van 150 of 175 mm voorzien van en witte steen van korrel 60 of korrel 80 absoluut mijn voorkeur, ook voor dunne , kleine houtsnijdersgutsen. Wel voorzien van en degelijke beitelsteun. Een 200 mm traagdraaiende machine is ook een heel goede machine. Een 200 mm sneldraaiende machine is te gevaarlijk voor het oververhitten van houtberwerkersgereedschap, wel goed geschikt voor het slijpen van widia gereedschap (met speciale steen daarvoor) en het ontbramen van staal, slijpen van steenbeitels, enz...

Met al deze machines werk ik zelf regelmatig .

Een 150 mm traagdraaiende droogslijper is voor mij wat langzaam. Deze zou ik niet kopen, Ik vind die trouwens ook nog eens te duur. Maar verder is het een heel bruikbare machine, ook veiliger voor wat bereft oververhitting. Liever deze dus, ook al vind ik die wat traag, dan een Tormek.

Het gaat over persoonlijke ervaringen en preferenties. Met alle genoemde machines kan men dezelfde strakke geometrie aan aan zijn gereedschap slijpen.

Wat ik absoluut niet begrijp is een Tormek met een CBN erop. Dan heb je een hele dure machine met een heel dure schijf erop, die te traag draait (te lage omtreksnelheid) om de CBN optimaal te laten werken. En dan loopt de as nog niet eens op kogellagers, maar in nylon bussen.

groeten
Ornament

http://www.beeldhouwen.net
http://www.houtsnijden.eu

 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heb zelf ook al lang getwijfeld over een slijper.
Had altijd een Tormek in mijn achterhoofd, maar gezien ik dit puur hobbymatig doe kan ik deze prijs niet meteen rechtvaardigen :)
Een 'gewone' slijper is soms ook gepruts, zeker als je je beitel er even te lang hebt tegengehouden, dan kan je hem weggooien :(
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Mijn (jaarlijkse) bijdrage aan de discussie op dit forum over slijpen en slijpers is dat ik nog steeds (nu plm 8 jaar) met heel veel plezier de SorbyProEdge gebruik voor gewone rechte beitels, houtsnijgutsen en -burijnen, en houtdraaigereedschap. Ik heb de vlakke steun en het vingernagel hulpstuk steeds bij de hand.

ProEdge is ook bruikbaar voor gewone schuur- en slijp karweitjes. Mijn slijpbanden hebben de korrel van 80 tot plm 3000 (trizact).

Afwetten doe ik op een Kurt Koch polijstmachine.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Hier ook een blije gebruiker van een RobertSorby ProEdge, heb ook een "gewone" bankslijper staan maar gebruik die zelden alleen voor heel grof werk.
Een grove band om snel materiaal af te halen dan 120 vervolgens 240 en klaar meer doe ik niet, begint de bijtel wat minder scherp te worden heel even 240 en vrolijk verder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.