Problemen met Felder Ad 741 vlak/vandikte bank

Henkc

Nieuw lid
24 aug 2017
2
0
Ik heb problemen bij gebruik van de vandiktebank, het doorvoeren van het hout is het probleem.
Het hout blijft soms om de 20 cm stilstaan en heb dan allemaal deukjes in het hout.
Heb er meerdere malen een monteur bij gehad, en die weet het ook niet meer.
De verkoper van FELDER, zegt nu, dat het zo hoort bij deze machine en dat ik Supergleit moet gebruiken.
Hij zegt dat doet de rest van de gebruikers van de AD741 ook.
Als ik de machine inspuit is het eerst weer goed, en kan ik weer een kwartier schaven zonder problemen.
Mijn vraag is nu, of er meerdere personen die deze machine hebben, ook zo vaak supergleit gebruiken.


Vr. Gr. Henk
IMG_2917.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Hallo Henk,

Welkom op het forum! Ik werk met een Hammer C31 en vind het prettiger schaven als ik de tafel af en toe met supergleit insmeer. Maar zo frequent doe ik dat nou ook niet dus het is de vraag of dat normaal is. Misschien dat er gebruikers van dezelfde machine daar wat meer over kunnen zeggen, er zijn wel enkle onder de forumleden volgens mij. Je kunt ook de Felder Owner Group eens raadplegen, dat staat stikvol met informatie over allerlei problemen, mogelijk over jouw probleem. En anders snel lid worden en je probleem voorleggen, er wordt vaak adequaat gereageerd.

Succes! Fons
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Hoe vaak staat ie stil?
Ik lees op een forum dit: Another Felder owner has said that you should shift into neutral if the machine is going to be non-operational for a while, otherwise it can leave a flat spot in the rollers.
Als dat zo is dan pakken die het hout op dat punt net wat minder goed.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het is een oud en bekend probleem lees ik:
[FONT=&quot] I too used the "super gleit" but it only lasted a short time. I eventually threw the toys out the pram & called the M.D & told him to put my money back into my account & come & collect his planer. That got his attention ! Within the week, i had an engineer come the whole length of the country to fix it. At this stage i did not know that it was a problem with the surface of the table & thought it was a roller alignment problem. When he checked the heights he told me they were spot on. Then, without even trying a piece of timber through the planer, he flooded the table with the super gleit (this tells me he new what the problem was all along). Of course, the wood went through no problem. He did this a few times, lubricate then 3 or 4 piece's of timber through no problem. I was gobsmacked & couldn't believe it wasn't sticking. It was only about an hour after he left that the penny dropped that the only reason it worked was because of the super gleit.[/FONT]
[FONT=&quot]They did send me up a tin of a type of wax with graphite in it. It does last slightly longer than the super gleit, but not much.[/FONT]

[FONT=&quot]I did toy with the idea of taking my sander & smoothing the table a bit, but Felder maintain that there needs to be a certain amount of machine marks for it to work properly. All i know is if i am dressing a lot of timber, it is really frustrating to have to stop every 10 Min's max to lubricate the table again.[/FONT]
 
P

Pel

Guest
Je zou een kuub of 4 hout moeten schaven op deze manier, dan vervloek je de machine toch, als dit een bekent probleem is dan is het m.i. toch een productie fout van Felder.

Groet Pel.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
751
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik zie nogal een brede plank en het is geen vuren. Hoe loopt de plank er door als je bv een 1/2/ mm afneemt?
Zou het kunnen zitten in de aandrijfrol? Felder heeft daar een drukrol voor en ik kan me voorstellen dat deze niet meer fijn werkt als de boel een keer geslipt heeft tgv teveel in een keer af willen nemen. Heb je machine nieuw dan weet je precies wat er zoal mee is gedaan. Ben je niet de eerste gebruiker dan weet je niet hoe het bij de vorige eigenaar ging en wat die er mee gedaan heeft.

Daarnaast gebruik ik regelmatig een supergleit. Dat deed ik op mijn vandiktebank van het jaar 0 en later ook op de Robland en tegenwoordig ook op de Felder.
.
 

Henkc

Nieuw lid
24 aug 2017
2
0
Het hout wat je ziet is Meranti kozijn hout 67 x 114. Het maakt niet uit wat er geschaafd wordt, vuren of hardhout en 1 of 5 mm. Soms gaat het meters lang goed, maar als die eenmaal begint wordt het al erger. Er wordt nu tegen mij gezegd dat ik teveel van de machine verwacht, en dat je supergleit moet gebruiken. Een vandikte bank met een 10 pk motor van €7500,00 euro mag je toch wel iets verwachten.
Heb geen moeite om supergleit te gebruiken, maar dan moet het preventief zijn en niet elk kwartier omdat de machine hapert. De machine heb ik nieuw aangeschaft, staat soms wel weken lang stil omdat ik niet alleen in een werkplaats werk maar ook op locatie.
 

tuoh

Oud hout
Is het een nieuwe machine? Zou de achterste (gladde) rol even ontvetten en, of, opruwen met een stukje schuurpapier (K150 of zo)
Alvorens te gaan schaven het volledige blad inwrijven met wat parafine, en tijdens het schaven, als je ziet dat de parafine begint te verdwijnen, enkel de zichtbare voorrand van blad een streepje parafine meegeven.
Dit alles zou moeten resulteren in een vlotte doorloop.

Nieuwe machines hebben soms wat last van een stroef blad, alhoewel ze misschien allemaal dezelfde oppervlakteafwerking krijgen kan er toch verschil inzitten qua stroeheid.
Van Felder had ik het nog niet gehoord, maar van C.Philips hun vlak en aandikte schaven is dit fenomeen al lang bekend. Enig lichtpunt in de duisternis, het betert met het aantal lm dat er onderdoor gaat:p

Je mag niet verwachten dat er één merk van machines is waar je de bladen niet moet smeren tijdens het schaven. Het smeren hoort gewoon bij het schaven. Al heel mijn carrière heb ik tijdens het machinewerk een blokje parafine op zak, voor het schaven, het zagen, topiewerk, echt altijd bij de hand. Het scheelt enorm qua frustratie, spaart machine en aandrijving, en zorgt door de vlotte doorvoer voor een betere afwerkingsgraad, dus nadien minder schuurwerk.

Hoeveel pk's er ook ter beschikking staan, slick-stick is nooit te vermijden, tenzij je smeert.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.