houtdraaibeitel

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Ik heb deze week een aantal houtdraaibeitels van iemand overgenomen. Nu is er een beitel bij waarvan ik de naam en hoe ik er mee werken moet niet weet? Het gaat om de beitel met het zwarte handvat. Zou iemand mij hier iets van uit kunnen uitleggen en of ik er evt op youtube filmpjes over de werkwijze van deze beitel kan bekijken.
 

Bijlagen

  • IMG_0328[2].jpg
    IMG_0328[2].jpg
    63,1 KB · Weergaven: 249
  • IMG_0329[1].jpg
    IMG_0329[1].jpg
    59,1 KB · Weergaven: 253
  • IMG_0330[1].jpg
    IMG_0330[1].jpg
    45,5 KB · Weergaven: 246
  • IMG_0331[1].jpg
    IMG_0331[1].jpg
    100,4 KB · Weergaven: 247
  • IMG_0333[1].jpg
    IMG_0333[1].jpg
    100,4 KB · Weergaven: 249
  • IMG_0336[1].jpg
    IMG_0336[1].jpg
    60,9 KB · Weergaven: 243

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een (shear) schraper met verwisselbare (industrie)bitjes. Sommige draaiers zweren erbij, anderen verwensen ze. Het handvat is van Crown zo te zien, maar het geheel _lijkt_ niet origineel (maar ik heb me er niet in verdiept, dus ik kan het zomaar mis hebben) - het handvat rept van 'cryogenic'. Dat _kan_ niet op de bitjes slaan - die zijn normaliter van hardmetaal of een ander keramisch materiaal; cryobehandeling is iets dat je met 'gereedschapsstaal' doet om het wat beter te harden (voor een vollediger austeniet-martensiet omzetting). Mijn indruk is derhalve dat iemand een Crown beitel of schraper heeft omgekat (eind recht afslijpen, gat boren, draad tappen) tot een shear scraper met verwisselbare bits... Maar als gezegd, ik kan het zomaar mis hebben ;-)

En inderdaad - ik zie dat Crown ook shear scrapers met (cryobehandelde) stalen bits levert...
 
Laatst bewerkt:

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Inderdaad het handvat is van crown, ik verwacht, maar ga eens verder kijken, dat dit een originele beitel is. Ik heb hem namelijk van iemand overgenomen waarvan ik de indruk kreeg dat die alles perfect voor elkaar wou hebben, beitels die hij aan bood en ik gekocht heb zijn allemaal Sorby en crown, bij baptist en in Duitsland bij Schulte? gekocht, is lid van radius maar door ernstige ziekte genoodzaakt om afstand te doen van deze mooie hobby, en ik ben een beginner, dus zo komen mij mij steeds veel vragen op mijn houtdraaierspad
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Eigenlijk dacht ik dat ook omdat bij de gewone draaibeitels de onderkant ook rond is en je dan wendbaarder bent, maar inderdaad op het filmpje wordt de platte kant op het leunspaan gelegd, ik verwacht dan dat dat de juiste methode is.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Die schrapers worden gebruikt voor dingen zoals bekers waar je de binnenkant van de wanden wat gladder wilt maken na dat je het uitgehold hebt, het is dus een finishing beitel, maar niet om mee uit te hollen.

Sommige draaiers hier maken die messen/plaatjes zelf van vlakte/dikte bank messen, het gat maken is het moeilijkste, (er doorheen forceren met carbide boor gekoeld) gaat.

Hier is een mes waar Ik de gaten ingeboord heb, en can er dan stukken van af nemen, er zit er een op deze uitholler die een uitrigger heeft om kantelen te voorkomen.

geboord mes.jpg outrigger tool.jpg

Ik heb een uitholler gemaakt waar Ik een ronde hardstaal bid in kan vast zetten en het bid kan draaien, zodat het beter snijd en ook links of rechts kan oriënteren.

Turning tool.jpg
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Ja inderdaad, de beitel is voor het fijnere werk. Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het uithollen daar heb ik ook nogal wat problemen mee, vooral kops hout. Heb nu wat kops eiken uitgehold, in begin deed ik dat met een vormguts, maar ik had geregeld nog wel eens een happer, zelfs de beitel vloog al eens door de werkplaats, ik doe het nu met de afsteekbeitel, dit gaat al stukken beter en nog geen noemenswaardiger happers gehad. Wat jij gemaakt hebt Leo wekt goed, ook in kopshout?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik gebruik de grootste boor die it heb of gebruikt kan worden eerst om daarna de rest van het houter er uit te draaien.

Het zijn meestal schrapers die daar voor gebruikt worden, die gebogen one is gemaakt om onder de rand te kunnen komen, en toch het twisten tegen te gaan met de punt van de bijtel in-line te houden met de schacht.

Er zijn verschillende beitels/tools om kops hout te verwijderen, haak en ring beitels en schrapers, de snijdende haak en ring beitels geven je de beste en mooiste wanden, maar ze zijn niet makkelijk te gebruiken, je moet ze echt leren gebruiken.

Schrapers zijn het makkelijkste en iedereen kan die zelf wel maken, nadeel is dat de wanden meestal erg ruw zijn, en dan moet je proberen om dat te verbeteren met weer andere schrapers
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat jij gemaakt hebt Leo wekt goed, ook in kopshout?

Droog of nat kopshout?

Droog kopshout is gewoon een drama. moge dat duidelijk zijn.
In nat kopshout werken behalve schrapers ook allerlei uitholbeitels met een spaanbegrenzer prima, bv. de Woodcut ProForme. Een 'gewone' guts werkt alleen goed als je de fase tegen het hout kunt aanleggen, anders krijg je inderdaad happers en ongelukken.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Droog of nat kopshout?

Droog kopshout is gewoon een drama. moge dat duidelijk zijn.
In nat kopshout werken behalve schrapers ook allerlei uitholbeitels met een spaanbegrenzer prima, bv. de Woodcut ProForme. Een 'gewone' guts werkt alleen goed als je de fase tegen het hout kunt aanleggen, anders krijg je inderdaad happers en ongelukken.

Jurriaan wisselt af en toe van het Duitse naar het Nederlandse forum...
fase=vouw
:)
 

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
Ik stem me inderdaad ook wel vragen bij die 2de foto.
Als de platte kant op de leunspaan ligt dan kan je het moeilijk een shear scraper gaan noemen, of als shear scraper gaan gebruiken, want dan ligt het plaatje ook gewoon plat. Als je kan rollen, kan je je hoek gaandeweg wanneer nodig vrij aanpassen. Goed voor een fijnere snede.
Dus persoonlijk zou ik hem met dit mesje gebruiken met de platte kant naar boven, en dan het mesje omgekeerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.