vreemd resultaat machinaal schaven

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
Hallo,

bij het schaven van (oud) vurenhout op mijn Metabo DH330 vandiktebank krijg ik een ribbelig oppervlak. De harde nerven van het hout zijn hoger dan het zachte hout. Ik vermoed dat de schaafmessen moeten worden vervangen. Maar omdat dat nogal een lastig klusje is, wil ik het wel even bevestigd hebben.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Hallo,

bij het schaven van (oud) vurenhout op mijn Metabo DH330 vandiktebank krijg ik een ribbelig oppervlak. De harde nerven van het hout zijn hoger dan het zachte hout. Ik vermoed dat de schaafmessen moeten worden vervangen. Maar omdat dat nogal een lastig klusje is, wil ik het wel even bevestigd hebben.

Zo lastig is dat klusje niet en het zijn omkeerbare beitels. Als je ze nog nooit omgedraaid heb hoef je geen nieuwe aan te schaffen
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
Dat wordt lastig voor hem, als hij een foto van de beitels wil maken kan hij ze net zo goed meteen omdraaien of vervangen :)

De beschermkap is er zo afgehaald. Met het vervangen/omdraaien van de beitels ben ik wel even langer bezig. Met deze machine heb ik nog geen ervaring maar met mijn handschaafmachine wel en daar ben ik toen wel een paar uurtjes mee zoet geweest. Maar ik heb nu begrepen dat er hulpgereedschap voor is.

De foto's:
IMG_0005s.jpgIMG_0006s.jpgIMG_0007s.jpg

Ik krijg een voelermaatje van 0,05 mm onder de blokhaak, dus het valt eigenlijk wel mee. Maar ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Ik heb de laatste tijd vooral meranti en merbau geschaafd. Misschien dat daardoor de echte scherpte van de beitels er af is. Op zich zien ze er nog wel goed uit, mijn nagel pakt nog wel, maar aan de uiteinden, buiten het schaafbereik, zijn de beitels toch wel iets scherper.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
De beschermkap is er zo afgehaald. Met het vervangen/omdraaien van de beitels ben ik wel even langer bezig. Met deze machine heb ik nog geen ervaring maar met mijn handschaafmachine wel en daar ben ik toen wel een paar uurtjes mee zoet geweest. Maar ik heb nu begrepen dat er hulpgereedschap voor is.

Ik weet niet of je hem nieuw gekocht hebt, maar al het gereedschap op de beitels te keren/vervangen zit er bij. Ik heb dezelfde machine en het is echt een fluitje van een cent.
Misschien ten overvloede hier de link naar de handleiding.
https://www.gebruikershandleiding.com/Metabo-DH-330/preview-handleiding-187855.html?page=0012
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
Ik heb hem nieuw gekocht, maar voor zover ik nu kan nagaan, zat het afstelgereedschap er niet bij. Alleen een duwhout (van kunststof) en een lullige combinatie-inbus/kruiskopsleutel. Zal de doos weer van zolder halen. Misschien is het daarin achtergebleven.
Hoe snel je ermee klaar bent, hangt natuurlijk ook af van welke precisie je nastreeft. De beitels van de handschaafmachine moest ik met behulp van een rei gelijkstellen met het bed. En telkens met aandraaien zit je er weer een paar honderste naast.

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Beitels lijken nog scherp genoeg en toch die ribbels ???
 

tuoh

Oud hout
Die "ribbels" zijn niet het gevolg van schaven met botte messen maar liggen enkel aan het stuk hout in kwestie. Vermoedelijk heb je dit niet op elke plank? Wat je ziet zijn de schuin doorgesneden jaarringen die op het eind loskomen van het onderliggende hout. Na een schuurbeurt zie er niks meer van:p Niet van wakker liggen dus.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Met een cursus die ik gevolgd heb ging er ook een stuk vuren door de vandiktebank en kwam er ook zo uit :( na even schuren was het inderdaad weer mooi glad :)
Viel inderdaad wel op dat het niet met elk stuk was, weet ik de reden nu ook meteen.
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
@tuoh en rjmulder, bedankt voor jullie antwoorden. Daar kan ik iets mee en klopt ook met mijn bevindingen.

De lat op de foto is van een partij hout, oorspronkelijk bedoeld voor rachelwerk achter gipsplaten, maar veel te veel ingekocht.
De kwaliteit varieert nogal, maar er zitten ook mooie latten bij, die ik gebruik voor lijstwerk in het zicht. Voor die toepassing moet niet ik dus niet alleen letten op aantal noesten, maar ook op deze schuine jaarringen.

En inderdaad, na een keertje schuren en zo meteen het plamuren/schilderen zal het wel netjes worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.