Keuze maken tussen twee bovenfrezen

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe bovenfrees en heb de zoektocht kunnen beperken tot twee frezen.

Met namen:

https://www.toolnation.nl/dewalt-d26204k-combi-bovenfrees-en-kantenfrees-4-jaar-dealer-garantie.html

https://www.toolnation.nl/makita-rt0700cx3j-boven-kantenfrees-in-m-box-4-jaar-dealer-garantie.html



Waarvoor zullen ze voornamelijk gebruikt worden?
- Kanten van meubels en statiefjes afronden
- Gleuven frezen

En dat zullen zowat de voornaamste bezigheden zijn.
Deze zal niet worden gebruikt in een freestafel, daar heb ik al een vaste frees voor. :)

Welke raden jullie aan? Is er iemand die al evaring heeft met een van de twee?

Welke is de betere voor het wisselen van de voet?

Maakt het verschil in wattage veel uit?


De dewalt lijkt me ook wel handig omdat je de frees zonder voor ook kan gebruiken voor een x-carve (in een verre toekomst)

alvast bedankt,
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Zelf heb ik geen ervaring met de Dewalt. Dit lijkt me echte reen prima machine. Wel heb ik ervaring met de Makita. En ik ben er zeer tevreden over. Zeer veelzijdig en voor hetgeen je het wilt gebruiken krachtig genoeg. Wat dat betreft zul je er geen spijt van krijgen. Ik heb overigens ook x-carve toepassingen gezien met de makita motor.

het verschil in watt? Denk dat je het wel zult merken bij een 1:1 vergelijk. Natuurlijk is 900W wat pittiger. Bij sleuven frezen is elk watt-je extra zeker meegenomen. Echter heb ik met de makita in eiken ook sleuven/sponningen etc gefreesd. Gewoon rustig aan in stapjes. Dan gaat het prima.

De extra hulpstukken bij de Makita lijken heel mooi. Ik heb ze echter buiten de twee die je ook bij de dewalt krijgt nog nooit gebruikt. Sustainer er bij is wel heel fijn moet ik zeggen.

denk dat je aan beide een prima machine zult hebben
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
De Makita heb ik vorige jaar op Amazon.de besteld en nu een paar keer mee gewerkt en ik ben er erg tevreden mee. Diepteverstelling werkt goed, hulpstukken zijn praktisch en hij is ook te gebruiken als een meet traditionele bovenfrees waarmee je in stappen dieper freest.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb de dewalt. Deze bevalt me uitstekend. Krachtig genoeg en het toerental is te verstellen. Dat kan soms ook erg makkelijk zijn.
Ik heb geen ervaring met de makita, maar ik denk dat je bij beide geen miskoop zult hebben.
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
En ik heb dan weer de Makita. ;)
Prima apparaat, welke ik vooral gebruik als kantenfrees. Als bovenfrees voldoet hij zeker voor het lichte werk. Voor het zwaardere werk grijp ik terug naar mij Triton in de freestafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.