Houtskeletbouw constructie verstevigen

Timmeeeyy

Nieuw lid
14 mrt 2017
12
0
Goedemiddag Woodworking mensen,

Ik ben middels houtskeletbouw een kinderkamer aan het timmeren. We hebben namelijk een woning zonder slaapkamers. De kamer bestaat dus uit een vloer, 3 wanden en een dak. Het dak zal, net als de vloer, bestaan uit planken met messing en groef. De hele kamer staat los op de grond. Dus ook niet verbonden aan de vloer of wand.

Er is geen wand aan de raamzijde omdat de ramen geïntegreerd worden in de kamer. Hierdoor volgt echt het 'probleem'. Ik merk dat de twee smalle wanden (160cm breed) niet echt stevig staan. Er moeten trouwens nog koplatten op. De balken veren zegmaar wat richting de bredere muur en ik moet de wanden nog bekleden met 18mm dik berken multiplex.

Nu is mijn vraag hoe ik kan zorgen dat de verticale balken steviger staan. Ik zat zelf te denken aan lange hoekprofielen die ik dan op de vloerbalk verbind met de verticale balk.

Hebben jullie andere ideeën?
Bedankt!!

image1.jpg
 

Timmeeeyy

Nieuw lid
14 mrt 2017
12
0
Omdat we onze woning (130m2) weer willen verkopen als loft. Als loft komt de woning het beste tot zijn recht aangezien twee zijdes volledig van glas zijn. Ik wil dus niet de vloer beschadigen door er in te boren, lijmen of iets dergelijks.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Kan het zijn dat u plafond bedoeld ipv dak.
eea komt zo verwarrend over.
Het lijkt mij dat als je de wanden en het plafond gaat samenvoegen de sterkte wel in de constructie komt.
Het stellen van de losse constructie wordt doorgaans met 'tijdelijke' schoren gedaan.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Komt de stijfheid niet van de afdekking? Met 18 mm multiplex aan de twee kanten hebben de balken nog weinig werk.
 

Timmeeeyy

Nieuw lid
14 mrt 2017
12
0
Je hebt gelijk bobmartin. Het gaat om een plafond van de kamer. Door de buis die over het plafond van de woning loopt wordt het dak iets lager.
Je denkt dus dat het niet nodig is om de stijlen aan de korte zijdes te verstevigen?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Met afplaten en met een plafond wat afgeplaat is blijft het wel staan. Alle vlakken worden dan stijve schijven en dus stabiel
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het is toch de bedoeling dat alles bekleed wordt?
Dan komt de stijfheid vanzelf.
In eerste instantie had ik het in metalstud uitgevoerd met gipsplaat.
Betere brandvertaging. En makkelijker te verwerken.
Die metalstud kan gewoon met tweezijding kleefband op een vlakke ondergrond geplakt worden. Kan bij hout ook.
 

Timmeeeyy

Nieuw lid
14 mrt 2017
12
0
In andere delen van de woning hebben we ook berken multiplex. Vandaar deze keuze voor berken ipv gips. Alles wordt inderdaad bekleed echter zal het berken aan de buitenkant niet helemaal op de grond rusten maar ongeveer 1cm boven de grond hangen. Hiervoor is gekozen omdat dat ook zo is in de rest van onze woning.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.