Welk hout voor wandrek?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hout werkt vooral in de breedte en nauwelijk in de lengte. Multiplex en MDF werken heel weinig. Dus, als de draad in het hout van je vakjes parallel aan de plaat loopt, dus van links naar rechts en van boven naar beneden, dan is lijmen geen bezwaar. Als de draad van hout haaks op de plaat staat, dus van voor naar achter, dan moet je iets anders bedenken met schroeven of zo en ruimte plannen dat de vakjes onafhankelijk van de plaat kunnen schuiven.

Lijmen kan wel een kliederzooi worden en heb je dan ruimte om het weer schoon te maken?
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Bij jou kast moest ik laatst aan deze kast denken: http://9gag.com/gag/5977745. Ook erg tof om te maken.

Zalig ontwerp!

@seek: ja, als het rek ophangt en je kijkt er loodrecht naar zie je nergens kopshout. Lijmresten krijg ik wel weg.


Ik dacht om de dikte van de plankjes te nemen als achterplaat, dus 8,5 multiplex en erachter tegenaan voor de stevigheid nog eens een 18mm multiplexplaat, maar deze rondomrond zo n 10 cm kleiner te maken. Zodat het geheel als het ware zweeft tov de muur en dat de materiaaldikte overal gelijk is.
Ben ik verstaanbaar? Hoe zouden jullie dan fineren achteraan?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Die 8,5 plaat dubbelzijdig fineren. Dan met onder en boven (vanwege het kantelen) een haaklat eropschroeven. Dan heb je vier latten (2 op de muur em 2 op de plaat) nodig en niet een hele plaat van 18mm
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Jazeker. Bij gebrek aan autocad maar in paint gedaan. Het mag duidelijk zijn. Je kan ervoor kiezen om onder ipv alleen een latje tegen het kantelen ook een haaklat te maken. Ik denk echter dat dit niet noodzakelijk is indien je voldoende pluggen boven maakt. Ik besef dat 8.5mm krap is om een schroef in te draaien, echter je dient hem ook te verlijmen (opletten dat er geen lijm uit de kant van het verstek gaat anders gaat hij wiebelen op de haaklat. Je kan er voor kiezen om vanaf de voorkant hem vast te schroeven (zodat de schroef door de 8.5 wand heen gaat en de haaklat vast trekt op de achterwand) het probleem is dan dat je een aantal schroeven ziet, dit kan je weer oplossen door er een stukje rondhout in te stoppen of precies achter een schap de schroefjes te zetten. Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar de laatst genoemde methode. De schroef draait echt niet vergenoeg in het hout om de kast te houden, zoals wel getekend is. Ik heb zo getekend zodat je hem volledig ''blind'' ophangt. Bij dikkere ruggen/achterwanden spreekt het voor zich om wel volgens mijn tekening te doen.

Bevestiging spreekt denk ik voor zich (haaklat eropschroeven en daarna de kast aan de haaklat hangen). De haaklatten maak ik altijd van berkenmultiplex. Ze worden gezagen onder 45 graden. Niet de volledige lengte van de achterplaat maken, ik zal ze zo een 5cm links en rechts korter maken zodat ze wegvallen voor het oog, de randjes van de haaklatten kan je ook nog zwart verven zodat het helemaal wegvalt...
 

Bijlagen

  • haaklatten.jpg
    haaklatten.jpg
    14 KB · Weergaven: 159

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
HEEEELP!!
Ik heb beide zijden van een 15mm multiplex plaat gefineerd met afrormosia en het resultaat is best geslaagd voor een eerste poging op 1 ""klein"" detail na. In mijn haast heb ik de beide fineerlagen 90° gedraaid tov elkaar!! :eek:
Weet iemand raad?
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Jaap,
Ik weet niet of je mij goed begrepen hebt en of ik duidelijk genoeg was. De nerf van de fineerlaag op de bovenkant staat haaks op de nerf van het fineer aan de onderkant/andere zijde. Ipv elkaars werking op te heffen met een vlakke plaat als resultaat riskeren ze het dubbel zo erg te maken en er een "kom" van te maken.
Denk ik.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ha Bram, inderdaad niet goed begrepen, ik dacht aan dezelfde kant. Het multiplex bestaat al uit zoveel lagen, ik kan me niet voorstellen dat 1 in een verkeerde richting zo veel invloed kan hebben. Als het nu nog vlak is, lijkt het me wel goed te gaan. Ik heb zelf wel een keer 8 mm eiken op een stuk 15 mm multiplex geplakt en aan de andere kant niks. Dat ging over een lengte van 210 cm bijna een cm hol staan toen het eiken in huis nog ietsje droogde. Maar je fineer is een paar tiende dik..... ik zou het er op wagen, ook een mooi leermoment voor ons.

jaap
 

tuoh

Oud hout
Bram,

dat de fineerlagen gekruist gelijmd zijn is geen probleem, daar gaat het draagpaneel niet door kromtrekken. Waar een drager wel van kromtrekt is door maar langs één zijde te fineren, of door twee verschillende diktes fineer te gebruiken. Of ook door twee verschillende materialen op te lijmen, één zijde fineer, de andere zijde HPL bijvoorbeeld.

Het vezelverloop van een vel fineer heeft totaal geen invloed op het kromtrekken, beide lagen mogen dus gerust 90° gedraaid zitten:D


Mvg,

André
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
De plaat was zeker niet 100% perfect vlak, maar na het fineren is ze toch beduidend minder vlak geworden, 1 hoek buigt zelfs een kleine 4mm af. Kan dit een probleem vormen voor mijn project? Kan het nog verergeren of heeft alles zich na meer dan een week wel gestabiliseerd?
Mvg,
Bram
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Als je beide kanten tegelijkertijd verlijmt hebt en aan allebei de kanten evenveel vocht hebt aangebracht door zelfde hoeveelheid lijm moet dit niet kunnen gebeuren
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Beide kanten tegelijk was écht niet mogelijk...

Er mag wel wat tijd tussen zitten, maar liever geen uren of dagen. Met de juiste spullen kun je wel degelijk een plaat insmeren met lijm en fineer erop leggen en in de pers leggen binnen zeer korte tijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.