Is dit teak?!

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Beste forummers,

Onlangs heb ik een hoeveelheid hout van iemand gekregen wat teak zou moeten zijn. Daar leek het in eerste instantie ook zeker op, echter was het wel al eens bewerkt en gekleurd (of vergrijsd?).
Nu heb ik het hout verder bewerkt om er een tuintafel van te kunnen maken. Gisteravond alles in de lijmklemmen gezet (trouwens de lastigste lijmklus tot op heden!) en ik vind het zo licht ogen. Qua gewicht en hardheid twijfel ik er niet aan.
IMG_20170822_210341.jpg

Ik moet wel zeggen dat de kleursamenstelling en de vlammen zo wel erg mooi vind, die ga ik dus ook proberen te behouden :)

Maar mijn vraag is dus: is dit dan wel teak?
Hopelijk hebben jullie een antwoord!


Gr,
Luuk
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Nou het heeft wel dat soort kenmerken; voelt iets vettig aan, groene gloed op de donkere gedeelten.
Zal eens kijken of ik straks wat foto's van dichterbij kan maken.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Volgens mij is het ook geen teak. Het teak wat ik ken (Javateak) is egaler van kleur en ook wat bruiner. Kijk maar eens naar de bruine voordeuren (dik in de lak) uit jaren dertig woningen. Dat zijn teakhouten deuren. Teakhout was toen niet het duurste hout voor Nederland, omdat het uit 'onze' kolonie Nederlands Indie kwam.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Ik vind het een mooie tekening.
Heb je die lijmklemmen zo gekocht of is dit een setje die je kan kopen en monteren op buizen?
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
En zou het lichte gedeelte dan sap-hout kunnen zijn of in ieder geval wat meer uit de buitenste ringen van de boom zijn gekomen? En als het geen teak is; wat dan wel?

@JerD: De klemmen koop je los van de buis. Heb ik volgens mij bij Conrad vandaan. Als je daar op de site zoekt (sergeant klemmen waarschijnlijk) dan moet je ze wel vinden. De buis is gasbuis, zelf op gewenste lengte te maken en daarna schroefdraad snijden.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
En zou het lichte gedeelte dan sap-hout kunnen zijn of in ieder geval wat meer uit de buitenste ringen van de boom zijn gekomen? En als het geen teak is; wat dan wel?

@JerD: De klemmen koop je los van de buis. Heb ik volgens mij bij Conrad vandaan. Als je daar op de site zoekt (sergeant klemmen waarschijnlijk) dan moet je ze wel vinden. De buis is gasbuis, zelf op gewenste lengte te maken en daarna schroefdraad snijden.

Thx!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@JerD: De klemmen koop je los van de buis. Heb ik volgens mij bij Conrad vandaan. Als je daar op de site zoekt (sergeant klemmen waarschijnlijk) dan moet je ze wel vinden. De buis is gasbuis, zelf op gewenste lengte te maken en daarna schroefdraad snijden.

B.v. Baptist kan ze kant en klaar (dus klemmen en voorgetapte buis) leveren. En ik neem aan dat ze niet de enige zijn. Hoef je iig niet zelf draad te gaan tappen...
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Robinia, als je dat met Acacia bedoelt, heeft zelden breed spint, dus dat zou niet kloppen met het beeld op de foto's. Als het al teak is, zal het plantageteak zijn, vaak van kleine bomen die wel veel spinthout bevatten. Ben benieuwd hoe het hout zich in weer en wind gedraagt.

Fons
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Als ik een beetje Google op acacia dan zie ik soms wel wat gelijkenissen maar over het algemeen weinig spint inderdaad.

Het hout heeft al lange tijd buiten gestaan voordat ik ermee aan de slag ben gegaan en dat heeft het heel goed doorstaan, met een donkerbruine/grijze verkleuring als gevolg. Er zaten ook poten bij welke niet massief waren maar gelamineerde planken. Die hebben het minder goed gehouden.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Wil je zeker weten wat het is?
Neem dan een klein stukje mee naar de open dag hout en ga er mee naar de stand van Nehosoc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.