Goedkoop zaagblad herwerken? Goed idee of tijdverspilling

Ulrich

Nieuw lid
15 apr 2016
21
0
Bonheiden (België)
Is het metaal van het zaagblad van een Stanley speedcut zaag (zo eentje uit de hubo voor 11€) te gebruiken om zelf een schulpzaag te maken?
Ik heb er zo twee liggen die bot zijn.

Zo ja, wat is de beste manier om de rij geharde tanden te verwijderen. Ik dacht eerst aan een slijpschijf, maar misschien geeft dit te veel warmte ontwikkeling.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Heb ik ook al aan gedacht, maar uiteindelijk zijn goeie handzagen zo belachelijk goedkoop op rommelmarkten (meestal 1 à 2 euro) dat ik er niet aan begin. Heb wel al schraapstalen gemaakt uit wegwerpzagen, en die werken perfect. Maar ik moedig je aan om te experimenteren, want zo ver ik weet heeft niemand hier dit al geprobeerd (of gerapporteerd). Als je een slijpschijf gebruikt helpt het om regelmatig te vernevelen met water. Je kan ook eens proberen met een plaatschaar, als je ruim voorbij de geharde tandjes knipt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb een keer een poging gedaan, tandjes aan de rugzijde gevijld omdat ik geen idee wat de invloed van de warmte ontwikkeling zou zijn op het staal.
Mijn conclusie was dat de standtijd heel kort was, zal wel aan de staalsoort liggen.
Als schraapstaal doet het blad het beter.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dank voor het experiment. Wellicht waren anderen voor je al tot dezelfde conclusie gekomen, maar er worden nu eenmaal meer successen dan mislukkingen gerapporteerd.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Waarom werkt het bij zo'n zaag niet, maar zijn er andere zagen die wel herslepen worden?

Omdat deze low cost zagen geharde tanden hebben op een ongeharde vlakke plaat . De tanden breken nog liever af dan zich te laten zetten en de vijl is van ong dezelfde hardheid zodat het vijlen niets doet.
Verder zijn de tanden niet diep-gehard, maar oppervlakte-gehard, zodat (als het lukt om er een 0.1mm van af te halen het geharde-staal weg is )
De rest van de zaag is pannelattestaal (pisbakkenijzer) en is veel te zacht.

Eens bot enkel nog goed voor schraapstaal of oud-ijzer marchand.

Bij herslijpbare zagen is het zaagblad van tand tot rug in dezelfde hardheid. Dus vijlen neemt de hardheid niet weg .
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.