Afzuigslang cirkelzaag verstopt

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Elders op het forum is momenteel een dialoog gaande over de effectiviteit van de stofafzuiging. Dat slechte stofafzuiging niet alleen maar van de afzuigunit afhankelijk is zal ik laten zien met deze anekdote. Al wat langere tijd merkte ik dat er veel zaagsel in de ruimte onder de zaagunit lag. Ook stoof er aan verschillende kanten nogal wat zaagsel uit de openingen van de zaag. Dit vroeg om enig nader onderzoek, met een zaklamp nog eens goed in de slangen gekeken en ontdekte ik nogal wat zaagresten in de overgang van de zaagunit naar de slang. Vooral resten die tussen het zaagblad en de machine door konden schieten hadden zich daar verzameld en blokkeerden voor een flink deel de slang. Geen wonder dus dat ik deze problemen had. Toch maar wat vaker de slang inspecteren en misschien nog eens zoiets als een z.g. "Zero clearance insert" maken...... hier nog wat foto's.

Fons

IMG_8735.jpg

IMG_8740.jpg

IMG_8743.jpg

IMG_8742.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb hier dezelfde problemen. Ik heb mijn afzuiging op zolder staan, en in het begin raakte de boel ook verstopt. Er bleek net voor de afzuiger een metalen kruis te zitten om grotere delen tegen te houden. Deze heb ik eruit gehaald, en in mijn zaagmachine voor de uitgang waar de slang op zit een stuk grof gaas gezet. Zo kan ik op een simpele manier grotere delen weren die de slang in zouden kunnen gaan. Alleen dus wel regelmatig de boel vrij maken.

En een zero clerance insert staat ook nog op mijn "to do" lijstje.. (van een lang to do lijstje..)
 
P

Pel

Guest
Ja, ik moet hem ook regelmatig weer eens schoon maken, vooral als er weer eens smalle latjes van 2 à 3 mm dik tussen de zaag en het blad schieten zoals het voorbeeld van Fons.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Inderdaad herkenbaar. Heb regelmatig hetzelfde probleem met dezelfde machine. Bij mij is het kunststof onderdeel dat het zaagblad omsluit ook nog beschadigd waardoor er grotere stukken langs het zaagblad doorschieten.
Misschien dat de afzuiging zelfs beter zou werken zonder de trechter onder het zaagblad, die uiteindelijk voor een flinke vernauwing zorgt. Gewoon afzuigen in de ganse ruimte onder het zaagblad en af en toe de rommel er uit halen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Dat lijkt me voor het probleem van Jelmer wel op te gaan, maar bij mijn probleem zal dat niet werken vrees ik. De uitgang zit nl. na een bocht in de slang onder de zaagunit ruim een halve meter verderop, en de verstopping die ik laat zien zit direct onder het zaagblad bij de overgang van de zaagunit naar de slang:( Ik verwacht dat een "Zero clearance insert" de beste oplossing is, maar dan moet ik er minstens twee maken, voor 90 graden en voor 45 graden..... de overige hoeken moeten het dan daar weer zonder doen.

Fons
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ben toch benieuwd hoe je de 'zero clearence insert' gaat aanpakken. Bij mijn C31 is de plaat beschadigd, wat maakt dat relatief grote stukken langs het zaagblad doorschieten. Een insert in hout maken lijkt me niet zo evident, zeker niet om het voldoende sterk te maken. Bovendien moeten er ook nog uitsparingen in voor de scharnieren van de zaagmodule.
Eigenlijk lijkt dit me een project om te frezen in hoogwaardige kunststof op een kleine CNC frees .
 

WR1944

Oud hout
Dit probleem heb ik bij de TS55/CMS combinatie en m'n freestafel. Bij de TS55 schieten er dunne of korte stukjes tussen door en hopen zich op in de ruimte waar het zaagblad in terug veert bij gebruik als invalzaag. Bij CMS gebruik moet het inzetstuk er uit, het zaagblad er af en het deksel los. Elke keer verbaas ik me dat ondanks de gecompacteerde hoeveel houtsnippers alles toch nog enigszins functioneert. Bij de freestafel zijn het splinters die dwars over de slangopening komen en zo de ingang vernauwen en het verdere zaagsel langzaam laten ophopen. Door op het midden van de splinters te drukken breken ze en schieten dan de slang in. Dan is het probleem weer voor enige tijd verholpen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Na ca. 3 jaar maar eens wat toevoegen aan dit topic :giggle: .

Ik heb één keer ook wat stukken hout uit de afzuiging moeten halen. Ik gebruik nu al heel lang zero clearance inserts van eiken. Ze zijn heel makkelijk te maken door de originele throat plate als kopieermal te gebruiken. D.w.z. rondom de einden en langs één lange kant.
Één keer heeft de zaag mijn zero te pakken gehad en brak er een stuk uit. Maar ik had een stukje gepakt waar een noest in zat en dat werkte misschien een beetje. Verder prima. Toen ik ermee begon heb ik meteen een flink aantal gemaakt. Tip voor als je toch aan de gang gaat.

Marius verstevigt de zero ook nog eens helemaal. Ik heb dat niet nodig gehad vind ik maar misschien probeer ik dat nog wel eens.

Ik stapte destijds over van een Robland naar een Hammer machine. Dat was een flinke vooruitgang (oud model Robland, nu is het waarschijnlijk beter!). Wat ik echt vond tegenvallen was de afzuiging bij het zagen. Met serieuze zorg zou dat beter kunnen. Kijk naar afkortzagen. Als ik alles goed begrijp (want ik heb er niet een) is de Festool Kapex stukken beter dan de rest.
Ik heb een gemiddelde HBM afzuigunit maar daar zit het probleem niet volgens mij. Meer zuigkracht (groter volume) zal echt helpen maar de zuigmond zit niet voldoende dicht bij de actie.

Een stuk gaas op de juiste plek lijkt mij wel een goed idee. Dat kan misschien vlakbij de zaag en nog boven de buis bevestigd worden. Misschien een tip voor Felder. Die lezen vast wel mee op dit forum.
[
André

[Edit en of topic maar omdat ik boven iets schreef over de kwaliteit van de machine . . . ] Ik had nog een teleurstellende ervaring met de Hammer. De flip stop voor de afkortaanslag, kon ik maar steeds niet goed krijgen. Toen zag ik dit filmpje en wist ik wat er aan de hand was. Hoewel het een ontwerpfout is, moest ik een nieuwe verbeterde versie kopen à € 80,00 incl. BTW.
Maar verder, prima machine! Ik heb begrepen dat niet iedere eigenaar van een Hammer er last van heeft. Dus het zal gewoon pech zijn geweest.[/Edit]
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HenkG

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ik heb ook wel eens zo’n zero clearance insert gemaakt, was niet zo’n succes, mogelijk omdat ik die van 8mm masonite heb gemaakt. Daarom het voornemen om een versterkt exemplaar te maken naar voorbeeld van Marius te gaan maken. Of eerst maar eens een exemplaar van een sterke houtsoort. Wel een klus om binnenkort eens op te pakken als het wat warmer in de werkplaats is.

Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Heb er vandaag weer twee gemaakt. Ik heb een stapeltje van de juiste dikte, breedte en lengte liggen. De rest doe ik op het moment dat het nodig is.
Op twee plaatsen moet ik een verdieping maken zodat er 4 mm over blijft.
De gaatjes moeten natuurlijk verzonken worden om de boutjes diep vast te zetten.
Als 'mijn zero' er in zit komt deze dichter tegen de wagen te liggen dan de tafel zelf. Ik zie geen reden om dat niet te doen. Voordeel is dat er aan de wagenzijde van de zaag net wat meer materiaal overblijft.
Bij mij gaat zo'n zero wel een jaar mee maar hij slijt wel uit.

Nou, niks om van onder de indruk te zijn maar bij mij gaat er altijd wel iets fout. Wie ziet dat?
Heb het later herstelt.

André

Zeros.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Mooi! Zo zal ik er ook maar eens een paar maken en dan kijken hoe het in de praktijk bevalt. Dan zal ik de gaatjes wel op de goed plek boren, misschien een spiegelbeeld probleem?

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Ja spiegelprobleem. Aan de einden zitten ze wel goed. Heb er 2 gaten bijgemaakt en deze ligt nu als 2e keus maar waarschijnlijk nog goed bruikbaar, te wachten tot hij aan de beurt is.

Wel aan de juiste kant verzonken gelukkig anders had ik hem weg kunnen gooien. Je moet nogal diep voor die boutjes en doe je het ook nog een keer van de andere kant dan houdt je niets over.

Al met al kan het net(!) vind ik met een stevige houtsoort. D.w.z. dat vind ik. Marius Hornberger begint met een of ander tri- of multiplex maar dat is niet niet stevig genoeg van zichzelf. Zo met eiken lijkt het mij dat je extra versteviging aan de onderzijde niet nodig hebt.
Je hebt wel alle vlees dat je kunt creëren nodig. Ik pak dus (zoals boven al beschreven) die extra 1 à 1,5 mm breedte in de richting van de wagen mee.

André
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Als je het foute exemplaar in de lengterichting 180 graden had gedraaid zaten de gaten toch goed, of is het gezichtsbedrog?
Ik pak dus (zoals boven al beschreven) die extra 1 à 1,5 mm breedte in de richting van de wagen mee.
Dàt is wel een goede.. Met die reden had ik ook al een smal richeltje laten staan tussen de messing 'blokjes' en het gietijzer blad, maar de ruimte naar de roltafel maximaal gebruiken heb ik helaas niet aan gedacht.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Zou zoiets ook moeten maken op mijn Robland. Ik word er helemaal gestoord van af en toe. Ook als je de afzuiger paar keer niet gebruikt zit de slang weer helemaal verstopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.