Welke soort hout heb ik gevonden

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Beste leden,

Tijdens een verhuizing van mijn zus een verlijmd paneel meegenomen, zwaar misbruikt als keukenblad, donker paneel, weinig aandacht aan geschonken. Nu heeft mijn vrouw het in haar werkkamer gebruikt als tafelblad, maar beklaagde zich na een tijdje over de 'urine lucht'. Na wat zoeken bleek dat het blad te zijn. Er uit er mee, dus. Na inspectie, en een stuk opschuren leek het mij in ieder geval waard om het blad te verzagen (zaten wat slechte delen in) en er weer planken van te maken.

Het is donkerbruin/rood, met gele/wit delen spinthout, ik vind het behoorlijk zwaar (beter gezegd, hoge dichtheid) en het ruikt behoorlijk zout bij het zagen. Het heeft misschien iets van urine weg, het is niet extreem aangenaam, maar ik vond de geur meer op honing lijken dan op urine.

IMG_20170821_205815.jpgIMG_20170821_205740.jpgIMG_20170821_205726.jpg

De foto's doen niet helemaal qua kleur recht aan het hout, maar het is iets roder (iets te donker nu om er een goede foto van te maken). Met name de geur bij het zagen viel mij op.

Nu heb ik via wat google werk Solomon Padoek gevonden, wat ook een redelijk zoete geur heeft, maar omdat geur via het internet niet werkt weet ik het niet exact zeker. Misschien kunnen jullie mij wat verder helpen? Alvast dank!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik dacht meteen aan Sapeli mahoni. Ik heb dit voor bepaalde kozijnen gebruikt, en die geur kreeg ik toen ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.