Muziekstandaard voor nichtje

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Na maanden studie en twijfel ben ik eindelijk begonnen aan de bouw van een muziekstandaard voor mijn nichtje.
Het moet een combinatie worden van
de bovenkant van top.jpgen de poten van poten.jpg

Dit weekend de mal voor de poten gemaakt en het eerste lamineren van de mahonie latjes
(alles de eerste keer voor mij)
Mal.jpgeerste poot.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Leuk project hoor! Ik heb afgelopen winter twee muziekstandaards gemaakt volgens een variant van het eerste model dat je laat zien. (Nog) Niet geplaatst op het forum:eek:. Is een leuke klus, ik ben benieuwd hoe dit gaat maken, zal het volgen:)

Succes! Fons
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Leuk project hoor! Ik heb afgelopen winter twee muziekstandaards gemaakt volgens een variant van het eerste model dat je laat zien. (Nog) Niet geplaatst op het forum:eek:. Is een leuke klus, ik ben benieuwd hoe dit gaat maken, zal het volgen:)

Succes! Fons

waar ik nog over twijfel is hoe ik de hoogte vastzet (cam lever of gewoon met een pin) en hoe ik de kantel gaat doen. Hoe heb jij dat opgelost Fons ?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik heb gewerkt met een z.g. stokeind en een sterknop. Omdat het voor een celliste is moest het muziekblad op een redelijke manier kunnen kantelen. Bij de tweede set heb ik een houten scharnier daarvoor gemaakt. Zal eens kijken of ik dat onderdeel nog gedocumenteerd heb en waar ik de foto's heb gelaten:rolleyes:


Fons
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Oeff, ik heb toch een hele vracht foto's gemaakt.... hierbij twee van de oplossing voor het scharnier. Ik heb standaards gemaakt met een gleuf voor de hoogteverstelling. Misschien toch nog maar eens een topic er van maken:confused:

Fons

IMG_3957.jpg

IMG_3898.jpg
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
bedankt voor de foto's maar mis wel de samenhang. Is zo'n 'knelscharnier' stevig genoeg want het muziekblad is toch redelijk zwaar ?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Het knelscharnier is op het middelste latje van de muziekstandaard geschroefd, waar op de onderste foto de smalle lat zit met het stokeind erin, het scharnier komt in paats daarvan. Ik geloof niet dat ik juist dáárvan foto's heb. Het probleem dat je schetst deed zich inderdaad voor..... ik heb daarom in het gewrichtsdeel een stukje schuurlinnen op het plaatje geplakt en zo de frictie kunnen verhogen, werkt nu goed.

Fons
 
P

Pel

Guest
Ik vind hem mooi Charel, maar het oogt erg iel, ben je niet bang dat het breekt, mahoniehout is nou niet zo'n erg flexibele houtsoort?

Groet Pel.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Ik vind hem mooi Charel, maar het oogt erg iel, ben je niet bang dat het breekt, mahoniehout is nou niet zo'n erg flexibele houtsoort?

Groet Pel.

dank je voor het compliment Pel

misschien dat de foto iets vertekend maar de verticale lat meet 12x18mm en is opgebouwd uit 3 latjes die aan elkaar verlijmd zijn. Het waggelt wel een beetje maar ik heb er alle vertrouwen in
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik vind het bewonderenswaardig dat je streeft naar een mooie slanke muziekstandaard! Hoe heb je de kruislingse verbindingen gemaakt tussen de golfjes en de staande latjes? Het kan vertekening zijn door de lijnen van de deur zijn, maar het lijkt of de golvende lijnen wat scheef staan en niet helemaal evenwijdig lopen. Ik vond de plaatsing van de golfjes een van de lastig te maken keuzes bij het maken van de bladhouder. Een mooi cadeau voor je nichtje, zal haar vast inspireren tot mooi spel!

Complimenten! Fons
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Ik vind het bewonderenswaardig dat je streeft naar een mooie slanke muziekstandaard! Hoe heb je de kruislingse verbindingen gemaakt tussen de golfjes en de staande latjes? Het kan vertekening zijn door de lijnen van de deur zijn, maar het lijkt of de golvende lijnen wat scheef staan en niet helemaal evenwijdig lopen. Ik vond de plaatsing van de golfjes een van de lastig te maken keuzes bij het maken van de bladhouder. Een mooi cadeau voor je nichtje, zal haar vast inspireren tot mooi spel!

Complimenten! Fons
dat zijn halfhoutse verbindingen
de golfjes lopen inderdaad niet parallel, de meeste problemen heb ik namelijk gehad met het frezen van de golfjes op de freestafel, het was gepriegel met het malletje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.