Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 23
    Hey AHK,

Momenteel ben ik ook bezig met het opknappen van zo'n vlakbankje. Ik heb wel een ouder model zonder stelschroeven voor de beitels. Er zitten wel gaten in het verlengde van de beitel maar daar zit geen schroefdraad in. Hoe heb jij ze afgestel? Of weet iemand anders het antwoord.

gr Arjen
    A Hout

Als de gaten onder de messen zitten en er geen schroefdraad inzit, dan horen daar veertjes is thuis. Die drukken het mes omhoog en op die manier kan je ze afstellen.
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Arjen, wat Ronald zegt klopt. Wellicht kun je een foto plaatsen. Mocht het met veertjes zijn en je hebt deze niet, dan kun je die online bestellen. Het afstellen heb ik als volgt gedaan:

zorg eerst dat de in- en uitvoertafels vlak zijn met elkaar (bijv. met een rei). Hierna Plaats je de beitels. Plaats een lineaal op het blad en laat de beitel deze 3-5 mm meenemen als je de beitelas draait.

zie filmpje: https://m.youtube.com/watch?v=2u8OAS8-xJY&t=106s

veel succes

Bedankt voor de reacties, het uiteindelijke afstellen van de messen heb ik al vaker gedaan dus dat gaat wel lukken. De gaten waar ik het over heb zijn cilindrisch. Ze lopen door tot de ongeveer de onderzijde van het aandrukstuk van de beitel. Als hier veertjes in zouden moeten dan moeten deze toch ergens te borgen zijn. Stel, ik zou ze er van onder in drukken dan zullen ze er meteen uitvallen als je de beitel er op zet. Er zijn ook geen andere uitspraringen of groeven te zien waar de veer mee vastgezet kan worden. Daarnaast is de diameter van het gat groter als de groef van de beitel. In paint heb ik even wat geschetst ik hoop dat het duidelijk is.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    A Hout

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArjenH Bekijk Berichten
    Bedankt voor de reacties, het uiteindelijke afstellen van de messen heb ik al vaker gedaan dus dat gaat wel lukken. De gaten waar ik het over heb zijn cilindrisch. Ze lopen door tot de ongeveer de onderzijde van het aandrukstuk van de beitel. Als hier veertjes in zouden moeten dan moeten deze toch ergens te borgen zijn. Stel, ik zou ze er van onder in drukken dan zullen ze er meteen uitvallen als je de beitel er op zet. Er zijn ook geen andere uitspraringen of groeven te zien waar de veer mee vastgezet kan worden. Daarnaast is de diameter van het gat groter als de groef van de beitel. In paint heb ik even wat geschetst ik hoop dat het duidelijk is.

In de holle ruimte onder de beitel moet een veertje komen.

Vraagje: Ik heb ook net dezelfde Inca vlakbank aangeschaft via marktplaats, maar ik kwam er net achter dat de beitels die er bij zaten niet passen. Ik vroeg me af waar je die uiteindelijk vandaan gehaald hebt? Bij Doebeli, of heb je ergens anders passende beitels gevonden?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArjenH Bekijk Berichten
    Ik heb hetzelfde probleem, ben je er uiteindelijk nog achter gekomen hoe de beitels af te stellen en waartoe de gaten dienen, Arjen?

Nee nog niet, maar de methode in het filmpje lijkt mij wel te doen. Met iets van een haak oid de beitel omhoog houden en dan vastzetten.
    A Hout

Net op de site gekeken, http://www.doebeli.ch/index.asp?page=inca-download en volgens de gebruiksaanwijzing zou er toch een bout in moeten passen.
    Of is dit van een ander type?
    sometimes you just need a bigger hammer

Volgens mij is het net een andere versie, verder is hij vrijwel hetzelfde als het diagram. Er zaten in ieder geval geen bouten bij toen ik hem tweedehands kocht. Er zit ook geen schroefdraad in de gaten. Zie hieronder hoe het eruit ziet:

Onderkant:
    hole1.jpg
    Bovenkant:
    hole2.jpg

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten