Inca vlakbank opknappen

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Beste forumleden,

Onlangs heb ik een Inca vlakbank gekocht en deze ben ik momenteel aan het opknappen.
Ik heb de gehele machine uit elkaar gehaald en de aluminium onderdelen schoongemaakt met staalwol en WD-40.
Van de ijzeren beitelas heb ik de lagerhuizen en lagers gedemonteerd en de as heeft 12 uur in azijn gelegen om te ontroesten.

De nieuwe lagers, v-snaar, v-schijf en klembus zijn onlangs besteld. De reden waarom ik een nieuwe v-schijf en klembus heb besteld is omdat de v-schijf van de motor niet meer recht was (zat een flinke slag in).

Ik heb nog een paar vragen waar jullie mij misschien mee zouden kunnen helpen, namelijk:

  • Hebben jullie een idee waar ik nieuwe messen kan krijgen? De maat is: 220mm lang, 2,5mm dik en 20mm hoog.
  • De huidige inbusbouten om de messen in de as te bevestigen zijn inmiddels bijna rond. Er mist er ook één. Deze zou ik dus ook graag vervangen. Ik weet alleen niet waar ik deze kan krijgen. Jullie een idee? (zie foto) oja: de maten van de bouten zijn: 27mm lang, 8mm dik (schroefdraad) en 10mm dik (kop).

Als de onderdelen binnenkomen ga ik deze monteren en de machine zal langzamerhand weer één geheel worden.


Hier wat foto's. Is misschien wat duidelijker dan al die tekst hierboven:

(foto 1)
base.jpg

(foto 2: beitelas nog gemonteerd)
beitelas closeup.jpg

(foto 3: de beitelas gedemonteerd maar echter nog met lagerhuizen + lagers)
beitelas.jpg

(foto 4: lagerhuizen+lagers gedemonteerd en na 12 uur azijn)
beitelas schoon.jpg

(foto 5: lagerhuizen voor+na)
lagerhuizen voor+na.jpg

(foto 6: andere kant foto 5)
lagerhuizen voor+na2.jpg

(foto 7)
beitelhouder.jpg

(foto 8: één van de 9 inbusbouten. Moeten er uiteindelijk 10 worden... Waar vind ik deze?)
inbusbout.jpg

Tenslotte wil ik Grenslandservice vriendelijk bedanken voor alle hulp tot dusver. Thanks;)
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Bedankt allemaal voor het meedenken.

De machine staat weer (bijna) in elkaar. De nieuwe lagers en v-snaar zijn gemonteerd. Net getest en het ziet er allemaal goed uit.
Ik ga straks de bouten origineel bij Doebeli.ch bestellen en de messen heb ik dankzij Grenslandservice gevonden, bedankt!

IMG_5389.jpg

IMG_5390.jpg

IMG_5391.jpg
 
Laatst bewerkt:

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Update:

Alle bouten zijn vervangen en de messen zijn gemonteerd. De machine is afgesteld met een rei en een voelmaat.
Onlangs kon ik een Kity 1,5PK motor kopen via het forum (bedankt Bijtel). Dit heb ik gedaan en dit is echt een vooruitgang. Dikke beuken balken van 20cm breed kan ik haaks schaven daarna door de vandiktebank voeren.

Al met al een zeer fijne machine waar ik hopelijk nog veel plezier van ga hebben.


Mvg, Arnold
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Mooi topic, met veel foto's.
Vooral handig dat iemand zelfs een geëxplodeerde tekening heeft gepost van de onderdelen. Dank!

Ik vind het ook een heerlijk vlakbankje.

@AHK: is jouw zijaanslag origineel? Welk materiaal is het?
Ik had er een stukje hout op dat krom was.
Ik heb het zelf iets verbeterd van multiplex, maar ik zoek toch liever iets zwaarders en stijvers.

Groet
Willem
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoi Willem,

De zijaanslag is van aluminium en is behoorlijk stevig. Het ziet er allemaal wat klein en fragiel uit maar schijn bedriegt.

Heb ik ook een vraag aan jou: hoe stel jij deze vlakbank af? Ik ben bezig geweest met een rei en heb hem tot zover aardig vlak. Toch wil ik hem wat preciezer afstellen. Heb jij een volgorde?

Gr, Arnold
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hey AHK,

Momenteel ben ik ook bezig met het opknappen van zo'n vlakbankje. Ik heb wel een ouder model zonder stelschroeven voor de beitels. Er zitten wel gaten in het verlengde van de beitel maar daar zit geen schroefdraad in. Hoe heb jij ze afgestel? Of weet iemand anders het antwoord.

gr Arjen
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de gaten onder de messen zitten en er geen schroefdraad inzit, dan horen daar veertjes is thuis. Die drukken het mes omhoog en op die manier kan je ze afstellen.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Arjen, wat Ronald zegt klopt. Wellicht kun je een foto plaatsen. Mocht het met veertjes zijn en je hebt deze niet, dan kun je die online bestellen. Het afstellen heb ik als volgt gedaan:

zorg eerst dat de in- en uitvoertafels vlak zijn met elkaar (bijv. met een rei). Hierna Plaats je de beitels. Plaats een lineaal op het blad en laat de beitel deze 3-5 mm meenemen als je de beitelas draait.

zie filmpje: https://m.youtube.com/watch?v=2u8OAS8-xJY&t=106s

veel succes
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Bedankt voor de reacties, het uiteindelijke afstellen van de messen heb ik al vaker gedaan dus dat gaat wel lukken. De gaten waar ik het over heb zijn cilindrisch. Ze lopen door tot de ongeveer de onderzijde van het aandrukstuk van de beitel. Als hier veertjes in zouden moeten dan moeten deze toch ergens te borgen zijn. Stel, ik zou ze er van onder in drukken dan zullen ze er meteen uitvallen als je de beitel er op zet. Er zijn ook geen andere uitspraringen of groeven te zien waar de veer mee vastgezet kan worden. Daarnaast is de diameter van het gat groter als de groef van de beitel. In paint heb ik even wat geschetst ik hoop dat het duidelijk is.
 

Bijlagen

  • beitelas doorsnede.png
    beitelas doorsnede.png
    6,2 KB · Weergaven: 248

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Bedankt voor de reacties, het uiteindelijke afstellen van de messen heb ik al vaker gedaan dus dat gaat wel lukken. De gaten waar ik het over heb zijn cilindrisch. Ze lopen door tot de ongeveer de onderzijde van het aandrukstuk van de beitel. Als hier veertjes in zouden moeten dan moeten deze toch ergens te borgen zijn. Stel, ik zou ze er van onder in drukken dan zullen ze er meteen uitvallen als je de beitel er op zet. Er zijn ook geen andere uitspraringen of groeven te zien waar de veer mee vastgezet kan worden. Daarnaast is de diameter van het gat groter als de groef van de beitel. In paint heb ik even wat geschetst ik hoop dat het duidelijk is.


In de holle ruimte onder de beitel moet een veertje komen.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Vraagje: Ik heb ook net dezelfde Inca vlakbank aangeschaft via marktplaats, maar ik kwam er net achter dat de beitels die er bij zaten niet passen. Ik vroeg me af waar je die uiteindelijk vandaan gehaald hebt? Bij Doebeli, of heb je ergens anders passende beitels gevonden?
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Bedankt voor de reacties, het uiteindelijke afstellen van de messen heb ik al vaker gedaan dus dat gaat wel lukken. De gaten waar ik het over heb zijn cilindrisch. Ze lopen door tot de ongeveer de onderzijde van het aandrukstuk van de beitel. Als hier veertjes in zouden moeten dan moeten deze toch ergens te borgen zijn. Stel, ik zou ze er van onder in drukken dan zullen ze er meteen uitvallen als je de beitel er op zet. Er zijn ook geen andere uitspraringen of groeven te zien waar de veer mee vastgezet kan worden. Daarnaast is de diameter van het gat groter als de groef van de beitel. In paint heb ik even wat geschetst ik hoop dat het duidelijk is.

Ik heb hetzelfde probleem, ben je er uiteindelijk nog achter gekomen hoe de beitels af te stellen en waartoe de gaten dienen, Arjen?
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Nee nog niet, maar de methode in het filmpje lijkt mij wel te doen. Met iets van een haak oid de beitel omhoog houden en dan vastzetten.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Volgens mij is het net een andere versie, verder is hij vrijwel hetzelfde als het diagram. Er zaten in ieder geval geen bouten bij toen ik hem tweedehands kocht. Er zit ook geen schroefdraad in de gaten. Zie hieronder hoe het eruit ziet:

Onderkant:
hole1.jpg
Bovenkant:
hole2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.