Nieuw project: woonkamerkast

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Na twee eerdere meubelbouwprojecten (een salontafel van Iepenhout; zie https://www.woodworking.nl/showthread.php?21580-Een-salontafel-van-iepenhout en een ooit nog eens te documenteren hangkastje, eveneens van iepenhout) is het nu tijd voor een derde zelfbouwmeubel in de woonkamer. In september start de cursus meubelmaken in de Stadswerkplaats Zutphen weer, en daar ga ik aan de slag om een woonkamerkast te maken.

Vooralsnog heb ik alleen nog maar een schets van het idee, en ben ik aan het toewerken naar een ontwerp. Het idee is als volgt:

schets kamerkast.jpg

Een kast met vakken (elk vak is ongeveer 40x40x40). (Eigenlijk gewoon de Kallax van Ikea dus, maar dan net iets anders :))
De linkerrij vakken zit een kwartslag gedraaid en heeft een eenzijdig onbekant iepen voorzijde, waar dan de laatjes achter/in zitten.

Materiaal: deels lakdraagfolie-MDF (grijs te verven/spuiten in de kleur van de muur waartegen de kast komt te staan, zodat de kast "opgaat in de kamer") en deels iepenhout, zodat het past bij de rest van de zelfbouwmeubels.

Waar ik nog niet uit ben, is het volgende:
  • zal ik de (MDF) staanders uit een geheel maken en er dan iepenhouten legplanken tussen maken, of andersom: de liggers over de volle breedte, met verticale MDF staandertjes ertussen? Maakt het constructief uit?
  • achterwand of niet, en zo ja welke dikte? Voor het uiteindelijke aangezicht lijkt een achterwand me niet nodig, maar 4mm triplex rondom vastgespijkerd geeft wel extra stevigheid. Ik zal ook iets met dat ladenblok moeten doen; dat blijft natuurlijk niet vanzelf zweven. Maar de hele achterwand van 18mm mdf lijkt mij wat overkill (met name in gewicht). Wat is wijsheid?

Ik sta open voor op- en aanmerkingen ten behoeve van de constructie. Zoals de schets nu is, valt er nog niet veel te bouwen ;-). In dit topic ga ik dan de komende maanden het bouwverslag "van schets tot eindresultaat" bijhouden.
 
Laatst bewerkt:

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
bijlage is niet te openen of te zien.

Dank voor je bericht; ik kon 'm zelf wel zien maar alleen als ik hem aanklikte. Nu heb ik het plaatje opnieuw geplaatst (als JPG; de vorige versie was PNG) en nu ziet het er beter uit. Hopelijk is het nu voor iedereen die is ingelogd zichtbaar.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Ik zou verticale delen van MDF maken en ook de boven en onderkant dan heeft je constructie het minste last van bewegend hout.
En als je hem op 2 plekken aan de muur schroeft dan is een achterwand niet nodig voor de verdere stabiliteit.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Als je alle vrijheid hebt om zelf iets te ontwerpen waarom maak je dan een Kallax?

Goede vraag :)
Het is geen doel op zich, en het is nog maar een idee. Het andere zelfbouwkastje wat we in dezelfde ruimte hebben, bestaat ook uit min of meer gestapelde kubussen. Verder voldoet dit idee wel aan de eisen en wensen qua grootte, en afwisseling van open en gesloten vakken.
Maar, los van feedback op de constructionele kant sta ik zeker ook open voor suggesties voor de esthetiek van het ontwerp ;-)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het ontwerp is natuurlijk een erg persoonlijk ding, maar ik vroeg me serieus af waarom je ervoor zou kiezen zo'n beetje de goedkoopste kast die je kan vinden na te maken.
Persoonlijk zou ik het wat gevarieerder maken en ook iets doen aan de gesloten delen. In mijn optiek is een gesloten deel aan de linker- en onderkant niet het fraaiste ontwerp dat ervan te maken is.

Maar zoals gezegd, als dit werkt voor jou dan is de rest niet relevant.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Dank voor de reacties; het heeft mij (en mijn wederhelft) opnieuw aan het schetsen gezet. Met dit als nieuwe uitkomst:

Bekijk bijlage 68177

Uiteraard is ontwerp persoonlijk; wat voor ons (cq mij ;-)) van belang is:
* familie van een ander zelfbouwkastje wat ook in de kamer hangt (de "wokkel" aan de linkerzijde)
* vierkante blokken (en kom dan maar eens niet op het idee van een Kallax...)
* ruimte voor de subwoofer (het rechtsonderblok is 50x50x50 en open aan de rechterzijde; daar past de sub van ~48cm hoogte prima in.
* accenten van gewaterd iepen; verder "onopvallend" grijsgeschilderd/spoten MDF in de kleur van de wand

Het vraagstuk voor de constructie verandert nu; de koppeling tussen MDF en iepenhout wordt nu anders; zeker op de liggende delen.

Zou ik massiefhout en MDF met lamello's oid kunnen verlijmen tot één paneel? Of wat zouden hier technisch geschikte manieren voor zijn?

Komende maandag begint de cursus; ik zal de komende weken dit topic regelmatig gaan updaten.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Dank voor de reacties; het heeft mij (en mijn wederhelft) opnieuw aan het schetsen gezet. Met dit als nieuwe uitkomst:

kastidee2.jpg

Uiteraard is ontwerp persoonlijk; wat voor ons (cq mij ;-)) van belang is:
* familie van een ander zelfbouwkastje wat ook in de kamer hangt (de "wokkel" aan de linkerzijde)
* vierkante blokken (en kom dan maar eens niet op het idee van een Kallax...)
* ruimte voor de subwoofer (het rechtsonderblok is 50x50x50 en open aan de rechterzijde; daar past de sub van ~48cm hoogte prima in.
* accenten van gewaterd iepen; verder "onopvallend" grijsgeschilderd/spoten MDF in de kleur van de wand

Het vraagstuk voor de constructie verandert nu; de koppeling tussen MDF en iepenhout wordt nu anders; zeker op de liggende delen.

Zou ik massiefhout en MDF met lamello's oid kunnen verlijmen tot één paneel? Of wat zouden hier technisch geschikte manieren voor zijn?

Komende maandag begint de cursus; ik zal de komende weken dit topic regelmatig gaan updaten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Als je massief hout en mdf met elkaar gaat mengen krijg je zeker problemen (verschil in stabiliteit). Beter kun je gefineerd mdf gebruiken, al dan niet gecombineerd met dunne houten strips voor de zichteinden.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Alweer even geleden dat ik hier wat gepost heb. Inmiddels is het ontwerp definitief en als volgt geworden:

kastideedef.JPG
(De schets is allesbehalve op schaal; met name de houtdikte is sterk overdreven tov de afmetingen)

In het bruin iepen panelen waarvan de liggende delen allemaal 40x40cm en 22mm dik zijn
Het grijze is 22mm MDF voorzien van lakdraagfolie; die ga ik grijs verven/spuiten in de kleur van de wand waartegen de kast geplaatst wordt.
Lichtblauw is de plint; die wordt dezelfde kleur (gebroken wit) en hoogte (12cm) als de plint in de woonkamer.
Niet op deze schets: de 3 onderste vakken krijgen een deurtje; een multiplex drager met dunne laag iepen erop.
En het vak rechtsonder is voor de subwoofer; die komt op de grond te staan dus geen bodemplaat daar.

Het idee is zo dat de kast grotendeels wegvalt in de kamer, met het iepen gedraaide deel als "opvallend accent".

Constructieplan is als volgt:
* De iepen panelen onderling verlijmen met veer en groef; veren van 4mm triplex en niet helemaal tot de rand -- een soort lange lamello's dus -- dit werkt prima in het gelijkaardige kastje wat ik eerder maakte
* de iepen kolom als 1 deel verlijmen (inclusief 3 MDF tussenschotjes met lamello's); wordt een pilaar van grofweg 40x40x160cm
* de rechter 2 kolommen MDF als 1 deel verlijmen met lamello's; wordt een kast van zo'n 80x40x160cm
* de 4e kolom bestaat uit 5 legplanken die met kastverbinders beide andere delen verbindt (en eventuele werking opvangt zonder de hele constructie om zeep te helpen -- ik snap dat massief en MDF niet per se zo te combineren is, maar we zullen zien hoe zich het in de praktijk van mijn woonkamer gaat houden)
* de plint/sokkel ook separaat en zonodig te voorzien van stelpootjes tbv waterpas uitlijning
* achterwand dun multiplex/triplex/mdf -- nog nader te bepalen.

Waar ik doorgaans veel fotografeer van het productieproces, is dat tot nu toe nog grotendeels achterwege gebleven; deels omdat ik steeds zo lekker bezig was, en deels omdat gezaagd, gevlakt en in de klemmen staand hout er eigenlijk altijd hetzelfde uitziet. Als het straks 3d-vorm krijgt zal ik wellicht meer foto's maken.

De huidige stand van zaken is:
* iepen panelen gereed: platen verzaagd, gevlakt, verlijmd en daarna op exacte lengte, breedte en dikte gebracht en voorzien van de groeven
* MDF grotendeels op maat; exacte maatvoering afhankelijk van montage iepen deel.

Volgende stappen zijn
* verlijmen van de iepen kolom
* aan de slag met spuiten (materiaal op orde brengen en oefenen, oefenen, oefenen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.