Tolletjes (Klein..)

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Afgelopen dagen wat kleine werkjes gedraaid.
Ik wilde kijken hoe verschillende houtsoorten zich lieten draaien en heb daarvoor diverse reststukjes hout gebruik die ik had liggen.

Na een filmpje die ik op youtube tegen kwam ben ik van de stukjes tolletjes gaan draaien, wat is dat verslavend!
Het kost niet veel hout als het fout gaat en als het eenmaal klaar is is het super leuk om mee te spinnen, zowel rechtop als ondersteboven op de steel.

20170820_172942_1503243312455_resized.jpg
20170820_173423_1503243307764_resized.jpg
20170820_172959_1503243305487_resized.jpg

en eentje zodat je een idee hebt hoe groot.. ofja hoe klein sommige zijn.
20170820_173224_1503243310156_resized.jpg

Iemand enige idee wat het hout is van de laatste twee tolletjes?
Ik kon dit mee nemen van mijn werk.
Als we plaatmateriaal geleverd krijgen liggen er meestal balkjes tussen van dit hout, ik ging er in eerste instantie van uit dat dit vuren zou zijn.
Nu had ik er gister wat beter na gekeken en een stuk mee genomen om te draaien, het is veel harden en lijk eigenlijk helemaal niet op vuren:p

gr,
Bart
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Leuke werkjes, Ik vind vooral het tolletje op foto 3 mooi.
Bij mij op het werk komen onderdelen ook binnen met verpakkingsmateriaal meestal is het hout vuren oid. maar als de balkjes zwaar zijn is het meestal beuk.
Ik heb onze expeditie medewerker een spoed cursus houtherkenning gegeven en nu bewaard hij alle hardhout soorten voor mij. :cool:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IK had vroeger altijd zo'n tolletje in mijn broekzak zitten, maar dan zijn ze nogal kwetsbaar... Nu alleen nog een tippetop altijd bij me. Voordeel van meedragen in je broekzak: het hout (zeker zo'n bolle vorm als van een tippetop) wordt gratis gepolijst...
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Het witte hout op de laatste twee foto's zou Avodiré kunnen zijn. Ik zie namelijk iets open poriën, dat esdoorn niet heeft. Bovendien is het het inderdaad vrij hard.
Nu ik de tolletjes zie, denk ik, dat Bart een draaibank heeft kunnen vinden. Ik ben benieuwd.

Vraagje: Hoe lang draaien de tolletjes?

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Dankjewel voor de reacties:)

Ik ben ondertussen inderdaad voorzien van een draaibank. Een ander lid had het topic ophoog gehaald. Was het zelf vergeten te melden.

Het is een beetje verschillend hoe lang ze draaien, maar gemiddel +/- 50 seconden. Ik ga nog wat dingen uit testen om te kijken of ik dit oprekken.

En z'n tippietop staat ook nog op het lijstje!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.