Zaagtafel vs Afkort- en invalzaag?

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Als je geen/weinig ervaring hebt met zaagtafels, dan zou ik geen dure Harvey of CS70 aanschaffen. Je weet pas echte wat voor zaagtafel je wilt als je er langer met een zaagtafel gewerkt hebt. Koop nu eerst een goede, maar goedkopere zoals de genoemde Bosch of Dewalt en kijk dan over een paar jaar verder. Maar koop eerst een invalzaag (niet de Festool HK, maar de TS55 of een invalzaag van een ander merk), stofzuiger en een afkortzaag.

Hou er rekening mee dat je nog veel meer gereedschap nodig hebt en dat dit ook duizenden Euro's kost als je dat allemaal nieuw en van A-merken koopt (stofzuiger, bovenfrees, multitool, accuschroevendraaiers, handzaag, meetgereedschap, boormachine, etc.).

Overigens heb ik een aangepaste CS70 met een ingebouwde freestafel:

1P3298205_zps7puzoqyp.jpg


1P3298191_zpswpqhp1px.jpg


1P3298204_zpsbcelsttf.jpg


Die heb ik gebouwd nadat ik al ervaring had met de Robland combinatie zaag op mijn werk.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Allemaal super bedankt voor de reacties!

Het is me duidelijk dat de platen te groot zijn voor een tafel. Dus dat wordt als eerste een invalzaag (HK55 + lineaal + FSK?). Wellicht dat ik een deel van de platen ½ maat kan bestellen, dat lijkt me sowieso niet zo onwenselijk, toch wat makkelijker te verwerken.

t.a.v. de tafel toch even het volgende:

Ik heb aardig wat panelen te zagen. En dan bedoel ik de kastjes keuken, deurtjes, maar ook de panelen voor de binnendeuren. Het leek met dat dat type zaagwerk nu bij uitstek geschikt is voor een tafel.

Een CS70 komt toch al snel in de buurt van een Harvey (prijs). En mijn uiteindelijk doel is om het op een vaste plek te zetten. Vandaar dat ik hem eerst op de bg. wilde plaatsen, vandaaruit kan ik er toch snel bij. Na een maand of 9 zet ik hem in de aparte "shack".

Ben dan toch benieuwd: CS70 vs Harvey?

Waarom zou je platen zelf willen verzagen? Ik kan zelf geen enkele reden bedenken. Het enige zaagwerk dat je zelf moet doen is als je verkeerd gemeten hebt, of een enkele keer een stuk waar de maat op voorhand niet te bepalen was. De rest laat je gewoon zagen bij de houthandel. Die hebben er de machines voor. Geen gesleep met onhandelbare platen, geen frustratie van verkeerd gezaagd, geen afgebrokkelde randjes... Wat je eventueel betaalt aan zaagkosten, verdien je gemakkelijk terug aan efficiënt materiaal verbruik. De houthandel geeft alle maten in, en de machine verzaagd alles met zo weinig mogelijk verlies.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Waarom zou je platen zelf willen verzagen? ... of een enkele keer een stuk waar de maat op voorhand niet te bepalen was.

Een paar redenen:
- Maten zijn lang niet altijd op voorhand te bepalen
- Laten zagen kost vaak geld
- Je hebt lang niet altijd een hele plaat te verzagen.
- Ingewikkelde zaagplannen (L-zaagsnede)
- Zaagfouten maak ik liever zelf ;)

Ik zaag plaatmateriaal zelden met de tafelzaag, meestal met de cirkelzaag.

Staar je niet blind op een invalzaag. Een normale cirkelzaag is véél goedkoper en kan meestal hetzelfde. Uiteraard kies je er eentje die op een geleiderail past.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Zoals de meeste aangeven zou ik ook voor een (inval)cirkelzaag gaan met geleiderail.

Om deftig plaatmateriaal met de CS70 te kunnen verzagen heb je toch al redelijk wat uitbreidingen nodig.
Ikzelf heb de cs70 zonder tafeluitbreidingen en zal voor 99% de invalcirkelzaag nemen om plaatmateriaal te verzagen.
Ooit wordt hij ingebouwd in een werktafel (met betere geleiderail e.d.) en hoop hem zo meer te gebruiken.

Tijdens mijn verbouwingen heb ik tot nu het meeste werk uitgevoerd met de afkortzaag en de invalcirkelzaag.

Veel succes met de komende werken!
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Ik heb ook laatste jaren stevig verbouwd. En een goede afkortzaag en invalzaag kom je echt al heel eind mee. Ik zou ook zeker de bouwstofzuiger niet vergeten. Weet niet of je er al een hebt. Maar dat is eigelijk het eerste dat je moet hebben.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb aardig wat panelen te zagen. En dan bedoel ik de kastjes keuken, deurtjes, maar ook de panelen voor de binnendeuren. Het leek met dat dat type zaagwerk nu bij uitstek geschikt is voor een tafel.

Wat sommigen al zeggen: dit is bij uitstek het werk wat je bij de zagerij laat doen, mooi op maat en netjes gezaagd en je kan thuis meteen aan de gang.
Zorg dat je goede nauwkeurige schetsen hebt en het kost je een paar euro om te laten zagen.
 

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Ik bergrijp de afwegingen (laten zagen), maar dan kan ik ook een aannemer inschakelen, of timmerman. Dan al achteroverleunend kijken hoe zij het gaan doen ;-) Wel een idee :D

Ik woon niet in NL. De eerst bouwmarkt staat 120 Km (heen-en-weer) verderop (en die hebben niet alles). En dan is er nog de taal. Dus het risico dat het verkeerd gezaagd komt zie ik niet zitten (maar wel gebeuren).

Daarnaast is het toch echt de bedoeling om het zelf te doen. Dus ik wil het "groot" inkopen en zelf verwerken (ivm transport kosten).

Het is niet het eerste gereedschap dat ik ga kopen. Ben er dus ook niet onbekend mee, maar zeker geen pro. Heb een Elu, DeWalt, Bosch (van alles wat zeg maar).

Voor mij is het helder dat een invalzaag en de afkortzaag er eerst moet komen.

Als ik naar Festool kijk, dan kost een tafelset voor de TS55 snel 900 E. Als ik dat naast een (basic) Harvey (wellicht een Jet) leg, vraag ik me af waar je meer aan hebt (geld en ruimte daargelaten). Niet alleen voor deze klus(sen), maar ook voor verdere projecten. Ik stop de 900 E later liever in een uitbreiding van de Harvey, dan dat in de hoek staat stof te happen omdat er toch een "cabinet" zaag is gekomen ;-) De FT CMS is ook een stukje kleiner (qua oppervlak).

Ben de stofzuiger niet vergeten!
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Een t's 55 , afkortzaag en een Bosch 10XC zaagtafel en je kunt veel maken. Mijn beperking is niet het materiaal , maar mijn kennis en kunde.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Je hoeft geen tafelset te kopen bij de TS55, waardoor je veel geld bespaart. Je kunt ook een stuk plaatmateriaalonder de zaagsnede leggen. Dus de te zagen plaat op de grond of bv op een oude tafel leggen. Reststukje multiplex of MDF onder de zaagsnede en zagen. Amerikaanse woodworkers leggen er met regelmaat een stuk isolatieplaat onder ipv multiplex.

Een andere optie is natuurlijk de MFTC van onze eigen Benchworks:


Op dit forum vind je veel info over deze werktafel. Er zijn ook genoeg gebruikers die er een eigen variant op hebben gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.