Zaagtafel vs Afkort- en invalzaag?

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Hallo Allemaal,


Ik ben nieuw op het forum ;-) En ik zit, je raad het al, met het volgende dilemma:


Ik bezig een huis te kopen dat volledig verbouwd moet worden. Zeg maar volledige renovatie. Het zwaardere en constructief werk laat ik doen, maar de afwerking wil ik zelf doen. Daar gaat de nodige tijd kost (trek er 12-18 maanden voor uit) :-O


mijn todo lijstje is als volgt:
- houten vloer
- aftimmeren v/d zolder
- keuken
- binnendeuren (paneel/massief)
- kasten
- deck (terras op palen)
- kelder (opbergruimte)
- plinten (MDF)
- etc.


Ik vraag me af wat de betere oplossing is m.b.t. het zaagwerk. Een afkortzaag + invalzaag (met geleiderail + tafel), of gewoon een goede zaagtafel?


Als ik de kosten even naast elkaar leg, dan ben je met bijv. Festool (zie boven) al snel even veel kwijt als een stevige zaagtafel (Harvey?). Dat minder je mobiel bent vindt ik verder geen echt punt.


Is er iets in op mijn "todo" lijstje wat je absoluut niet kan (of zou moeten willen doen) op een zaagtafel?


Gevoelsmatig denk ik aan iets van een Harvey, maar wellicht zie ik iets over het hoofd (vast). Dit is vooral ingeven dat een tafel van ~250 Kg een lekker stevig (en krachtig) platform is.


Any thoughts?


Dank alvast!


PS: Na de verbouwing wil ik veel meer met hout gaan doen (omdat ik dan eindelijk de ruimt heb).... De "investering" is dus voor het langere termijn...
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Iets op de plek kunnen doen is wel degelijk heel belangrijk. Lang hout op een tafel zagen is ook niets. Voorlopig voor inval- en afkort zaag kiezen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zoals ik lees in je to do lijstje is planken het meeste afkortwerk wat je hebt.
Waarom niet een Harvey en een "relatief" goedkope decoupeerzaag erbij.
Met een jig kan je prima haaks zagen met een decoupeerzaag. En zodra alles klaar is en voor de fun projectjes gaat doen, heb je meer aan een goede zaagtafel.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Eigenlijk zou ik helemaal niets van je lijst met een gewone zaagtafel willen doen. Heen en weer lopen ben je echt snel zat. Ik zou voor een invalzaag gaan, vooral omdat wat je beschrijft veelal plaatwerk betreft. Voor plaatwerk is een zaagtafel niet echt geschikt, tenzij je goede ondersteuning erachter kunt maken. Of een echte formaatzaag koopt.
Wat betreft de latten/planken: ik weet niet of ik daarvoor een afkortzaag zou kopen. Afkorten van bijv. laminaat of plinten doe ik eigenlijk altijd met een handzaag ter plekke. Bijna net zo snel, minder lawaai en minder rommel. Een kleine zaagbank is dan alles wat je nodig hebt om op te werken. Ook zou ik geen Festool kopen, maar Bosch. Het geld dat overblijft gaat dan naar extra zaagbladen, want die zijn veel belangrijker voor het resultaat dan de machine. En de zaagbladen van Bosch voor hun invalzaag zijn echt heel goed.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik zou ook voor een invalzaag gaan en niet voor een Harvey. Bij het verbouwen van een heel huis wil je veel ter plekke willen werken (dus in de kamer waar het bewerkte hout terecht komt). Anders blijf je steeds op en neer lopen en dat gebeurd dus bij een stationaire Harvey. Daarnaast moet je al een hele behoorlijke roltafel op de Harvey hebben om grote platen te zagen. Met een invalzaag is dat geen probleem.

Daarnaast is een afkortzaag handig, want lange balken afkorten op een tafelzaag is niet handig. Maar daar zou ik geen Festool Kapex voor kopen. Er zijn veel goedkopere merken die ook voldoen. Dewalt heeft een goede naam op dat gebied, maar ook bv Bosch of Makita kan.

Eventueel kun je ook een Festool MFT/3 kopen als je genoeg budget hebt. Daarmee kun je goed en snel op locatie werken en heb je gelijk een werkbank. Maar het is niet goedkoop.

Mocht je toch een zaagtafel willen kopen, kijk dan ook eens naar de Dewalt DW745, Bosch GTS 10 J of GTS 10 XC. Die zijn een stuk goedkoper dan de Harvey en verplaatsbaar. Mocht een dergelijke zaag na de verbouwing een vast plekje krijgen, dan kun je altijd een outfeed tafel maken. Mocht je geld genoeg hebben, dan zijn de Mafell Erika of Festool CS70 ook opties. Deze zagen zijn mobiel en hebben een trekfunctie, waarmee je beter balken kunt afkorten dan met een reguliere tafelzaag. Je kunt er ook precies mee werken. Maar ook deze optie is niet goedkoop.

Hou er ook rekening mee dat je ook een goede bouwzuiger nodig hebt (naast een multitool, accuschroevendraaiers, handzaag, meetgereedschap, boormachine, etc.).
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Alle machines hebben zo hun voordelen.
Maar voor een verbouwing zou ik niet voor die zware tafelzaag gaan tenzij je hem in een aparte schuur kunt plaatsen
zodat je er niet mee hoeft te slepen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je kan zelf ook een afkorttafel bouwen a la een mft. Zet een verstelbare haak aan de onderkant van je liniaal en kan een hoop versteken zagen. Je bent wat beperkter in je hoogte. Toch zou ik de afkortzaag niet willen missen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Eens, of nog mooier; een invalzaag en een Festool CS70 zaagtafel die ook gelijk als afkortzaag kan dienen en de ideale parketleghulp is.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik gebruik de tafelzaag eigenlijk zelden tot nooit voor de klussen aan het huis.

Afkortzaag vind ik onmisbaar. Een decoupeerzaag vind ik geen goede vervanging hiervoor.

De genoemde stofzuiger kan ik beamen. Ik adviseer alleen gereedschap met een stofafzuigaansluiting te kiezen.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
invalzaag + afkortzaag. 100%

Festool cs70 precisio kan. maar is excl. accessoires al erg prijzig.
invalzaag Festool ff groter (40mm blad moet je in een verstek kunnen zagen, dat is ongeveer wel het gekste wat je tegen kan komen bij eventueel je keuken) pakweg 400,00 met lineaal, afkortzaag met onderstel pakweg 300,00 en kun je nog voor 1500,00 verspijkeren in je woning. daar draait het uiteindelijk om.

bedenk ook dat je door slim met plaatmateriaal om te gaan en gelijk laat zagen in de bouwmarkt of bouwmaterialenhandel.
daar zijn tegenwoordig prachtige programma's voor om dit voor te bereiden. voor keukens ideaal.

kost je misschien 30 ct per zaagsnede oid... vaak als je een klantenpasje hebt zelfs niets.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Invalzaag + afkortzaag, 100%


ALs tip voor de invalzaag :

ik zaag al mijn plaatwerk op de grond met een dikke plaat MDF eronder. Zet je zaagdiepte een paar mm dieper dan je werkstuk en je werkt lekker stofvrij (wel afzuiging erop natuurlijk) en met een mooie zaagsnede aan beide kanten.

Ik vind het erg fijn werken zo, alle ruimte en goed comfortabel.


ikzelf heb een hele mooie Mafell Erika 85 en heb daar de onderdelen voor een lichtstraat op gezaagd, dat ging echt perfect. Vervelende hoeken en repeterend werk, 1 x instellen en gaan met dat ding.

Fantastische machine dus maar zelfs die topzaagtafel werkt gewoon vervelend met grotere werkstukken, je mist ondersteuning, daar moet je dus echt wat voor gaan verzinnen. Zelf heb ik daar nog niets aan gedaan.
 

HS82

Nieuw lid
21 aug 2017
3
0
Ik zoek al enige tijd een zaag met lineaal. Ik denk dat ik deze niet wekelijks ga gebruiken, maar wil wel voor de komende jaren vooruit kunnen. Heeft iemand ervaring met dewalt dwe 576k? deze kost rond de 200 euro en dat vind ik niet duur in verhouding met andere merken. Hoe is de kwaliteit ?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zoek al enige tijd een zaag met lineaal. Ik denk dat ik deze niet wekelijks ga gebruiken, maar wil wel voor de komende jaren vooruit kunnen. Heeft iemand ervaring met dewalt dwe 576k? deze kost rond de 200 euro en dat vind ik niet duur in verhouding met andere merken. Hoe is de kwaliteit ?

Aangezien je nieuw bent; een topic kapen is niet de bedoeling, open zelf een nieuw topic met je vraag anders gaan dingen door elkaar lopen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Eens, of nog mooier; een invalzaag en een Festool CS70 zaagtafel die ook gelijk als afkortzaag kan dienen en de ideale parketleghulp is.

Dit zou ik niet doen.
Zoals anderen al zeggen een goede invalzaag en een afkortzaag is op dit moment de beste aanschaf.
Op het forum vindt je genoeg info over merken en m'n eigen tip; invalzaag Festo en afkort een deWalt.
Mocht je in een later stadium toch nog veel zaagtafelwerk gaan doen kijk dan voor een dw745 bijv. of z'n grotere broer eventueel.
Die weegt 22 kg en zet je zo weer weg.
Als je plannen voor een Harvey hebt dan heb je waarschijnlijk ook serieuze plannen als meubelmaker neem ik aan, anders is het wel veel geld voor wat zaagwerk.
Zo'n CS 70 combi is leuk als je aannemer bent en veel op lokatie werkt maar is erg duur en kort minder goed af dan een afkortzaag want die is daarvoor ontworpen.
 
Laatst bewerkt:

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Allemaal super bedankt voor de reacties!

Het is me duidelijk dat de platen te groot zijn voor een tafel. Dus dat wordt als eerste een invalzaag (HK55 + lineaal + FSK?). Wellicht dat ik een deel van de platen ½ maat kan bestellen, dat lijkt me sowieso niet zo onwenselijk, toch wat makkelijker te verwerken.

t.a.v. de tafel toch even het volgende:

Ik heb aardig wat panelen te zagen. En dan bedoel ik de kastjes keuken, deurtjes, maar ook de panelen voor de binnendeuren. Het leek met dat dat type zaagwerk nu bij uitstek geschikt is voor een tafel.

Een CS70 komt toch al snel in de buurt van een Harvey (prijs). En mijn uiteindelijk doel is om het op een vaste plek te zetten. Vandaar dat ik hem eerst op de bg. wilde plaatsen, vandaaruit kan ik er toch snel bij. Na een maand of 9 zet ik hem in de aparte "shack".

Ben dan toch benieuwd: CS70 vs Harvey?
 
Laatst bewerkt:

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Dit zou ik niet doen.
Als je plannen voor een Harvey hebt dan heb je waarschijnlijk ook serieuze plannen als meubelmaker neem ik aan, anders is het wel veel geld voor wat zaagwerk.
Zo'n CS 70 combi is leuk als je aannemer bent en veel op lokatie werkt maar is erg duur en kort minder goed af dan een afkortzaag want die is daarvoor ontworpen.

Meubelmaker is een groot woord, maar ik heb er de komende jaren een hoop werk. Het blijft niet alleen bij verbouwen. Dus ik hoop in de toekomst nog aardige wat gaan maken!
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Een CS70 kan prima zonder dat je hem de hele tijd verplaatst gebruikt worden, is mooie machine daarvoor. Helemaal met een tafelverbreding werkt hij prettig. Maar ik zou toch de invalzaag (dat is niet de HK, meet de TS) niet helemaal afschrijven. Juist voor groot plaatmateriaal blijft dat een fijne machine, als je nu je halve plaat moet gaan afkorten, zit je toch met een behoorlijke lengte die je in de breedte op je zaagtafel moet gaan leggen. Je zou er dan nog wel voor kunnen kiezen om dit voor je te laten zagen, op een panelenzaag, en de rest van het werk zelf te doen.

Ik zou voor de CS70 gaan, mobiel als het nodig is, en op locatie heb je een topper. Al kan je dan bijvoorbeeld ook de Erika's van Mafell overwegen.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Bij verbouwen waardeer je praktisch gereedschap het meest. Ik weet nog dat ik mijn eerste afkortzaag kocht, wat een genot! Nu stel ik andere eisen, maar dat is niet erg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.