Aansluiten Scheppach HM2

ome_tom

Nieuw lid
20 aug 2014
9
0
Schilde, BE
Goede middag allen,

Overlaatst heb ik me een Scheppach HM2 aangeschaft.
Nu vertelde de vorige gebruiker me dat die op 230V was aangesloten, hoewel het een 400v motor is.
Maar ik wil die op 400v laten werken. In de schakelaar zie ik 1 gesoldeerde brug. In de motor zelf zie ik niet direct iets dat aangepast is.
Ook zijn in de schakelaar maar 4 pinnen aangesloten (Aarding inclusief).
Voor een 400v motor lijkt me dat OK omdat de neuter niet gebruikt wordt, maar ik weet dus niet welke aanpassingen die persoon verder nog gedaan heeft om de motor op 230 ipv 400 te laten werken.


In de motor zelf is alles met kroonstenen aangesloten, dus daar kan vanalles herdraad zijn...

Hieronder enkele foto's en tekeningetjes ter verduidelijking:
Typeplaatje motor
WhatsApp Image 2017-08-20 at 11.14.49.jpg
Foto aansluiting in de motor
WhatsApp Image 2017-08-20 at 11.04.43.jpg
"Schematische" voorstelling aansluiting motor (focus niet te hard op de kleuren; ik ben slecht in kleurnuances (bruin/geel/oranje of blauw/groen...) herkennen :/):
Motor aansluiting.jpg

Er komen dus OP HET ZICHT! 3 kabels uit de motor (Of op z'n minst lijken de draden zo gebundeld). 1 met 2 draden en 2 met 3 draden.
Op 1 van de kroonstenen komen van elke kabel 1 draad aan.
Op 2 van de kroonstenen komt van de kabels met 3 draden telkens 1 draad aan
Van de kabel met 2 draden komt de 2de draad op een aparte kroonsteen aan.

En nu weet ik dus niet hoe het verder moet.
1.:Is deze setup goed om op 400V aan te sluiten?
2.: Hoe moeten deze draden samengenomen worden
3.: Hoe moeten de 4 punten worden aangesloten? (Vind ik persoonlijk al een beetje vreemd, daar ik bij 3-Fase 400 eigenlijk slechts 3 aansluitpunten zou verwachten)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zijn er condensatoren aangesloten?
Om een 3 fase motor op 1 fase te laten draaien wordt een zgn steinmetz schakeling toegepast.
Er zouden 2x3 draden naar de motor moeten lopen, exclusief de aarde.
 

ome_tom

Nieuw lid
20 aug 2014
9
0
Schilde, BE
Dag Ronald,

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Ik zie geen condensatoren.

Uit de motor komen 2x3 draden en 1x2 draden.
Aarding zit op een apart plaatje en zie ik niet direct "in" de motor lopen Die komt aan op een plaatje waarop de kroonsteentjes zijn gemonteerd.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Deze heeft op 3x220V gelopen dus in driehoek. hij moet nu in ster geschakeld worden 380V. Normaal komen er 6 draden uit de motor en eventueel 2 extra voor een thermische beveiliging.
Zoek de 3 wikkelingen op ( doormeten daar waar ohmse weerastand is tussen 2 draden is een wikkeling.
In ster moet van iedere wikkeling er 1 draad genomen en onder 1 klem van de kroonsteen. De andere uiteinden van de wikkeling krijgt dan ieder 1 fase. Loopt de motor dan verkeerdom draai 2 fases om.
ik hoop dat dit duidelijk is.

Fred
 

ome_tom

Nieuw lid
20 aug 2014
9
0
Schilde, BE
Als ik het goed begrijp pak ik van de 3 paren 1 uiteinde en verbind die allemaal samen. Het andere uiteinde komt dan telkens apart op een fase.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Als ik het goed begrijp pak ik van de 3 paren 1 uiteinde en verbind die allemaal samen. Het andere uiteinde komt dan telkens apart op een fase.
dat zou wel de logische volgorde zijn ja. Die 2 die apart eruit komen lijken mij van een thermische beveiliging.

Fred
 

ome_tom

Nieuw lid
20 aug 2014
9
0
Schilde, BE
Bedankt!
Even met de multimeter de weerstand gemeten en idd, er is telkens 1 uiteinde van een bundel van 3 verbonden met 1 uiteinde van de andere bundel van 3. De 2 in de bundel van 2 zijn ook aan elkaar verbonden, wat dus de thermische beveiliging doet vermoeden.
En als ik de verbindingen bekijk staat nu alles in driehoek.

Dus idd, van 1 bundel alles samennemen en van de andere telkens op een andere fase.
De thermische beveiliging op 1 van de 3 fasen en de andere kant naar de nul.

Thx voor de hulp! Ik kan weer verder ;)
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Bedankt!

De thermische beveiliging op 1 van de 3 fasen en de andere kant naar de nul.

Thx voor de hulp! Ik kan weer verder ;)
dit zou ik niet doen.
Die thermische beveiliging gaat naar een relais dat de 3 fasen schakeld. Valt hij thermisch uit dan is de nul van het relais niet meer met de nul verbonden en zal hij afvalle.

Fred
 

ome_tom

Nieuw lid
20 aug 2014
9
0
Schilde, BE
Ok,
ik ging er ff verkeerd vanuit dat blauw de nul was.
schakelschema.JPG
Zo dus.
Op de motor, 3 draden samen nemen, de andere kant van die 3 draden op zwart, bruin en grijs en de thermische beveiliging op grijs en blauw (en blauw is dus niet nul. Nul wordt niet gebruikt. shame on me!)
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Nu zal het relais nooit aantrekken. 13-14 niet gebruiken maar bl rechtstreeks op A1 dam is het goed, en tussen A2 en pootje 2 moet je een schakelaar zetten zodat je hem kunt inschakelen.
gr op de nul aansluiten en een 220v relais gebruiken is goedkoper.die gr moet anders ook voor het relais zitten.

Fred
 

ome_tom

Nieuw lid
20 aug 2014
9
0
Schilde, BE
Bedankt voor de reacties.
Dit heeft zeker geholpen!
De relais is een 400v relais en die heb ik dus op 2 fasen aangesloten.
Ondertussen is alles aangesloten en werkende.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.