ijmuiden slijpmachine

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
IMG_0064_2.jpg

Deze slijpmachine heb ik deze week "gewonnen" op marktplaats. Ik dacht van niet geboden is altijd mis, en mijn bod van 60,- werd geaccepteerd :p Het eerste waar ik verbaast over was is dat het een erg groot apparaat is. Ook nieuw voor mij dat de motor nietzelfaanlopend is en je de slijpsteen zo 2 kanten op kan laten lopen.
Omdat het restaureren van oude beiteltjes en schaafjes een soort afgeleide hobby is geworden, en ik in mijn collectie slijpmachines nog een traag lopende zocht, is het dus dit oudje geworden. Een tormek is ook een mooi apparaaat maar ver boven mijn budget. Maar de accessoires zijn wel inspirerend.

Mijn vraag is wat voor aanslag moet ik hiervoor maken. ? De eerste test was nogal een natte, het water liep via de beitel met een mooi boogje op mijn buik. Moet ik de aanslag op het hoogste punt van de steen maken ? Ik heb de machine nu op een tafel staan van 75 cm maar mischien moet ie op een lagere . Er is weinig te vinden op het internet over deze machiene. Heeft iemand nog een idee hoe de orginele aanslag werkte?
IMG_00603.jpgIMG_00622.jpg

groet Arnoud
 

Bijlagen

  • IMG_0064_2.jpg
    IMG_0064_2.jpg
    78,8 KB · Weergaven: 171
P

Pel

Guest
Ik zou er een losse aanslag van de Tormek op maken Arnoud, Baptist verkoopt ze los.

Groet Pel.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja Henk dat klopt. (staat ook op de motor een fase nietzelfaanlopend) Maar wat zou je dan "andersom" kunnen slijpen. En een vraag aan de tormek gebruikers in hoeveel cm water staat de steen?
Helaas is mijn werkplaats ergens anders en ik heb weinig tijd om te kunnen experimenteren.
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Arnoud,
De hoogte van de waterspiegel is volgens mij niet relevant. In eerste instantie hield ik altijd de max-markering aan maar dat resulteerde altijd in een kletsnatte tafel. Nu zorg ik dat er steeds een laagje water op de steen staat, gaat prima.
De steen is poreus dus zuigt erg veel water op en als de steen verzadigd is maakte de diepte niet meer uit, zolang hij maar door een laagje water draait.
Groet,
Hans
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Deze machine was nieuw waarschijnlijk duurder dan de tormek nieuw. Ik heb diverse machines van slijp (dat is de huidige naam) ze zijn moeilijk te verslijten bij dagelijksgebruik door prof's. Bij tormek slijp ik vaak tegen de richting in. Dit zou bij tormek sneller gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.