ronde deurtjes laten scharnieren

Ruud

Nieuw lid
1 dec 2010
1
0
Ik wil zelf een halfrond badmeubelkastje maken, maar hoe of met wat voor soort scharnieren kan ik deze het beste laten scharnieren ?? zie tekening

Attached files badkamerkastje 2.pdf (25.6 KB)
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Ik denk dat je het beste langs de linkerkant naar boven toe een deel recht kan laten lopen en dan een pianoscharnier toepassen of twee losse scharnieren recht boven elkaar over een recht deel dan de zijkant.

Een andere optie is door aan de boven- en onderkant een speun te plaatsen en de deur lichtjes naar binnen te laten draaien aan de linkerkant. Hierbij moet je wel rekening houden dat je de planken aanpast zodat de deur open en dicht kan, eventueel een stootrand aanbrengen zodat de planken wat langer meegaan.
 

wouter

Nieuw lid
11 dec 2008
21
0
Wat je ook kan doen is het deurtje naar links of rechts laten shuiven m.b.v. bijvoorbeeld een ladegeleider onder en boven.

mvg,

wouter
 

tuoh

Oud hout
Een deurtje zoals op de tekening te zien is kan je NIET laten scharnieren, je krijgt het met geen mogelijkheid opengedraaid.
Ontwerpen goed en wel, maar het moet wel uitvoerbaar zijn, en dat is bij dit ontwerp niet mogelijk.
Snij als test maar eens een modelletje uit karton en probeer dit te laten scharnieren met een stukje tape, je zal direct zien waar het schoentje wringt.

Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Met gewone scharnieren draait de deur met het deel van de boog dat zich tussen de scharnieren bevind, tegen de linker zij van de kast.
Als die oversteek niet TE veel is kan je gebruik maken van potscharnieren van 180°. Deze draaien redelijk ver weg van de kast zelf en laten toe om een redelijke oversteek te gebruiken.
Zorg ervoor dat de scharnierplaatjes in één lijn staan en de scharnieren zelf dus ook.
Test eerst hoeveel oversteek die scharnieren toelaten en pas dan ofwel de tussenafstand van je scharnieren aan ofwel de kromming van je kast.

http://www.vanhoecke.be/media/blum/pdf/ ... rad_nl.pdf
 

WR1944

Oud hout
Als je de deur volgens de tekening wilt laten scharnieren moeten de hartlijnen van de scharnierpennen in één lijn liggen en moet die lijn minimaal raken aan de buitenbocht van de deur of de kast, net wat het verst uitsteekt. Let maar eens op de achterdeuren van bestelwagens met een wat gebogen achterdeur. Daar steken de scharnieren soms wat raar naar achteren uit.
Als je een model maakt van karton zie je direct wat kan en wat niet kan.
Als je het model zo wilt aanhouden kan je naar mijn idee beter een breed scharnier in het midden van de boog zetten of twee scharniertjes vlak naast elkaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.