Upgrade trainingspiste survivalrun

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Hallo,

Naast het werken met hout, hou ik er ook wel van om af en toe rond te lopen/klimmen in bos en hei.
Nu willen we onze trainingspiste wat verder uitwerken door palen te zetten in de grond. (er staan niet genoeg bomen in het bos;))
Dit zullen waarschijnlijk adobe palen worden met een diameter van 20cm met een lengte van 6 meter waarvan 1,5 meter in de grond.

Mijn vraag is hoe we deze het best in de grond zetten om een zolang mogelijke levensduur te bekomen en
ook om de krachten die erop zullen komen te staan op te vangen.

Zelf had ik gedacht om hem vast te zetten met stabilisé en de bovenste 10 cm met keien
om zo goed mogelijk te draineren.

Wat is jullie idee/ervaring hieromtrent?

Groeten,

Korneel
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Altijd handig om te weten hoe (in welke richting) je de palen gaat belasten. Schetsje?
 

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Dit is een schets van hoe het zou worden. blauwe bollen zijn de te plaatsen palen. grijze lijnen zijn de koorden.
Er komen dus wel wat krachten op te staan.Platte grond Veltembos schets boventouwen en constructie 3 juni 2017.jpg
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Als ik de tekening goed begrijp blijven de palen gewoon van zichzelf al staan door de koorden. Tijdens je pauze echter niet er tegen aan gaan leunen of zitten want dan verschuift de voet. In theorie is zo'n 30 cm ingraven al voldoende...
Hoe dieper je hem ingraaft des te meer moment komt er op de paal op het punt waar de paal de grond in gaat, bij een niet symmetrische belasting van de koorden. Belastingtechnisch gezien moet de paal rusten op een kogelgewricht op maaiveldhoogte zodat hij vrij alle kanten op kan bewegen cq "kantelen".

Tja....keuzes keuzes keuzes..
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou, zeker met zo'n recent ongeluk in het achterhoofd, eens nagaan of je daar een vergunning van de gemeente voor nodig hebt. Indien ja, wat voor eisen stelt die vergunning aan het geheel? Als de gemeente een berekeing van een constructeur o.i.d. wil, heb je aan het advies hier niet zo veel.
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Voor de meeste palen in speeltuigconstructies zitten deze palen ongeveer 1 a 1,5 meter in de grond en rond elke paal zit onderaan bijna 1 kuub stabilisé maar die palen komen maar 3 a 3,5 meter boven de grond uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.