Werkbank

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
allen,

Ik wil eerst even vermelden dat ik de zoekfunctie gebruikt hebt om een idee/plan te vinden voor de bouw van een werkbank.
Maar ik vond niet wat ik zocht, daarom toch nog een topic over een werkbank.
Misschien heeft iemand een gelijkaardige werkbank gemaakt, of een link waar ik iets kan vinden.

Eens beginnen met wat ik voor ogen heb:
*Een lange werkbank van +/- 4 meter
*dus vast, niet verplaatsbaar en kan aan de wand vastgemaakt worden indien dit beter zou zijn
*zonder lades en deurtjes
*wel graag met een bankje eronder
*simpel maar degelijk, sterk

Om hem te bouwen beschik ik over een afkortzaag, invalzaag, boormachine, slagschroevendraaier.
Geen frees, ook geen lamello- en dominofrees.

alvast bedankt om mee te denken!

Stijn
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Beste Stijn,

Ik ben zelf ook op zoek naar de juiste werkbank dus ik weet hoe je je voelt ;) Maar om hier een goed antwoord op te kunnen geven, zul je je eerst moeten afvragen waar je de werkbank voor gaat gebruiken.. en hoe ga je deze gebruiken? Bijvoorbeeld: wanneer je veel met handgereedschap werkt kom je bij een andere werkbank uit dan wanneer je veel met elektrisch gereedschap werkt. Als je hebt vastgesteld wat voor soort werkbank je zoekt, zul je vervolgens ook makkelijker de plannen kunnen vinden!

Mijn ervaring is dat het internet uitpuilt van werkbanken die net niet bieden wat je zoekt, door een of twee boeken te lezen kom je een heel eind verder (bijvoorbeeld Workbenches van Christopher Schwarz).
Succes in ieder geval met de zoektocht!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Een vaste werkbank van 4 meter heb ik hier nog niet voorbij zien komen.
Zo maar een gedachte..., waarom niet 2 van 2 meter die je aan elkaar kunt bevestigen?

"*wel graag met een bankje eronder" bedoel je hiermee de plank die onder tussen de poten zit?
Mvg, :).
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Ik heb dus al héél wat ideeën opgedaan op Youtube. Een wereld op zich die Youtube!

Ik ben nu van plan om een werkbank van 240cm te maken. (omdat de lengtemaat van één plaat underlayment ongeveer 240 is, zo heb ik geen naden in mijn werkblad)
Moest dit te klein blijken kan ik later nog één bijmaken.

De diepte zou ik op 80cm nemen, lijkt mij ideaal, niet?

Maar ik vroeg me af op welke tussenafstand ik de poten best plaats? Om de 60cm, dan staat die op 5 poten per zijde. Ook met het idee als er later nog lades zouden inkomen..
Voor de constructie zou ik SLS 38x89mm nemen en voor het blad 18mm OSB met daarop 18mm underlayment.

Opmerkingen? dan hoor ik het graag:)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
De ideale diepte is mede afhankelijk van de plaatsing. Alstie tegen een wand staat is 80 cm sowieso te diep. En meubelmakers schijnen eerder iets richting 60 cm te prefereren voor een vrijstaande werkbank - voor veel kasten en stoelen is dat handig, want dan kun je er aan meerdere zijden goed bij.

Ideetje: ik zou het boek van Christopher Schwartz over werkbanken eens doorbladeren. Staat boordevol goede tips etc.
https://www.amazon.com/Workbenches-...coding=UTF8&psc=1&refRID=8F2EJQ4PQAEBFPS9PCD5
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
De werkbank komt tegen de muur. Die 80 cm zal wel wat overdreven zijn, maar 60cm lijkt mij dan weer weinig... Het zal waarschijnlijk meer naar de 70 cm gaan dan.
Het is geen werkbank om meubeltjes op te maken, hij moet dienst doen voor vanalles, ook om wat zaken op te laten staan.
Het is geen zo'n typische bank met massief blad en gaten in om werkstukken te klemmen. Meestal zijn dit wel juweeltjes, maar bij mij is dit niet aan de orde! (Ook véél te moeilijk om te maken dat)
 
P

Pel

Guest
Ik heb dus al héél wat ideeën opgedaan op Youtube. Een wereld op zich die Youtube!

Ik ben nu van plan om een werkbank van 240cm te maken. (omdat de lengtemaat van één plaat underlayment ongeveer 240 is, zo heb ik geen naden in mijn werkblad)
Moest dit te klein blijken kan ik later nog één bijmaken.

De diepte zou ik op 80cm nemen, lijkt mij ideaal, niet?

Maar ik vroeg me af op welke tussenafstand ik de poten best plaats? Om de 60cm, dan staat die op 5 poten per zijde. Ook met het idee als er later nog lades zouden inkomen..
Voor de constructie zou ik SLS 38x89mm nemen en voor het blad 18mm OSB met daarop 18mm underlayment.

Opmerkingen? dan hoor ik het graag:)

Je hoeft onderstaand alleen twee maal te maken met raveling er tussen.

Groet Pel.

werkbank .jpg

Bekijk bijlage werkbank.pdf
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik had in mijn schuur/werkplaat(je) over bijna de volle lengte een werkbank in 2 delen een deel van 2m en een deel van 1m60, tussen de delen in kon ik de afkortzaag schuiven of een bovenfrees en het geheel was 80 cm diep.
Deze heb ik afgebroken omdat dit toch niet werkt voor mij.

De 80 cm diepte leek mij handig maar is toch net te ver om om gereedschap te pakken van de wand.
De lengte is handig als je met lange dingen bezig bent vooral met de afkortzaag en lange stukken langs de frees halen het geheel is mooi ondersteunt maar neemt veel ruimte in.
Nog een groot nadeel voor mij was je hebt veel ruimte waar je spul op kunt zetten dus met iets bezig even aan de kant zetten en voor je het weet staat de zooi vol.

Dat was voor mij reden genoeg om de werkplaats opnieuw in te richten en ben begonnen met het slopen van de werkbank om hier materiaal van te hergebruiken voor een nieuwe werkbank.
De nieuwe werkbank wordt ongeveer 60cm diep en 1m50 lang, de zijkanten zijn klaar morgen weer lekker verder.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
80 cm is best ver ja.. bij mij is het 95 cm. Nu ben ik best lang en kan ik overal bij, iets minder zou beter zijn
Mijn werkblad is overigens een oude 6 cm dikke eiken eettafel. Nieuwe poten voor, balk tegen de muur.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als ik mij niet vergis is er een keer een onderwerp geweest voor een werkbank/werktafel. Zat ook nog een hoek in. Gemaakt door een van onze leden. Accenten in festool groen.
Wil je iets simpels : neem (oude) keukenkastjes. Zet ze op de juiste hoogte en plaats er opgedikt plaatmateriaal op. Verstevig waar nodig. Zet het blad met een paar stalen hoeken vast aan de wand.
Het goedkoopste is om de plaat in tweeen te zagen. 62.5 cm - de zaagsnede.sucses
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
En voor een beuken of zelfs eiken werkblad zou je van ikea een gelamineerd keukenblad kunnen gebruiken, max lengte rond de 1800 mm.
 
Laatst bewerkt:

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
De werkbank komt tegen de muur. Die 80 cm zal wel wat overdreven zijn, maar 60cm lijkt mij dan weer weinig... Het zal waarschijnlijk meer naar de 70 cm gaan dan.
Het is geen werkbank om meubeltjes op te maken, hij moet dienst doen voor vanalles, ook om wat zaken op te laten staan.
Het is geen zo'n typische bank met massief blad en gaten in om werkstukken te klemmen. Meestal zijn dit wel juweeltjes, maar bij mij is dit niet aan de orde! (Ook véél te moeilijk om te maken dat)

Mijn vorige werkbank was 70 cm diep en 300 cm breed, vast tegen de muur. Mijn nieuwe werkbank heb ik op verrijdbaar gemaakt en is wat minder breed. Ideaal! Bij sommige werkstukken is het vaak handig om van twee of zelfs driekanten er aan te kunnen werken. Daarnaast kun je hem tegen de muur plaatsen (staat hij ook bijna altijd als ik niet met een werkstuk bezig ben). Dus denk er serieus over na of je hem wel vast zet aan de muur.

succes, Walter
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Ondertussen een werkbank gemaakt, nog wat afwerking en hij is klaar. Ik probeer Eerstdaags eens een fotootje te posten, niet dat het zo bijzonder is hoor.
Ik zit met een ruwe betonvloer met nogal niveauverschillen. Ik heb overwogen om te egaliseren maar dat kwam me te duur uit.
Nu zal ik waarschijnlijk gaan werken met stelvoetjes, maar verlies je daarmee niet een stuk stevigheid en stabiliteit?
Heeft iemand adressen waar ik deze kan vinden? (West-Vlaanderen, België ) of online?
Of zijn er betere oplossingen?
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
DSC_2917.jpgDSC_2916.jpgDSC_2918.jpg


Enkele foto's van de werkbank, er komt nog een stootrand aan in Afzelia (heb nog reststukken liggen) en de schroefgaten worden nog opgevuld.

(Vreemd genoeg is de laatste foto gekanteld...)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Een stevige lange werkbank Stijn, wat voor een bankschroef maak je er op?

Groet Pel.
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Stevig en lang is ie wel ja, hij is uiteindelijk 3,50m lang.
Ik heb nog een gewone stalen bankschroef liggen voor erop.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Beste Stijn,

Dat ziet er sterk uit!

Die werkbank lijkt om mijn werkbank, die heb ik ook met die dubbele balken opgebouwd. Ik heb alleen voor 2400mm lengte gekozen en maar twee poten genomen om aan de einden nog zaken onder de werkbank kwijt te kunnen. Mijn velden zijn dus 600-1000-600mm
Misschien nog een tip omdat je werkblad niet overhangt aan de voorzijde. Ik heb in mijn dragende balk aan de voorzijde en in de poten aan de voorzijde 20mm gaten voor benchdogs/workmate dogs geboorde en kan zo daarmee zaken ondersteunen en vastklemmen.

Ik heb nu op de hoek een stalen bankschroef zitten, maar die zit eigenlijk best wel vaak in de weg.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.