Welk merk freesjes voor de bovenfrees

Machinist

Nieuw lid
17 aug 2017
3
0
Goedemiddag allemaal!

Ik zal mij even voorstellen, mijn naam is Jelmar en woon in Surhuizum (Friesland). Ik ben in het dagelijks leven aan het werk als scheepswerktuigkundige aan boor van een sleepboot en daarbij in mijn vrije tijd zzp klusser (net gestart:D)

Nu heb ik onlangs een festool OF1010 aangeschaft maar ben op zoek naar een goede set freesjes voor deze machine, tuurlijk heb ik gekeken naar makita, metabo en festool. evenals andere merken maar de specificaties zijn minimaal (soort materiaal en dergelijk) Ik weet vanuit mijn eigen beroep dat hier wel degelijk kwaliteitsverschil in zit, bijvoorbeeld de hardheid. Ik zou graag van een ervaren houtbewerker de ervaringen willen weten welke hij heeft met een bepaald merk frees en waarom deze in zijn/haar (tegenwoordig ook 'het') ogen de betere frees is.

Wie kan mij bij deze vraag helpen?

Groeten Jelmar!
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb setjes en voor elke specifieke klus koop ik een topfreesje van RVS, CMT of trend PRO. Zo krijg je een verzameling met goede freesjes die je ook echt gebruikt. Schrijf ze per stuk af op een project. Succes!
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Bij mijn eerste bovenfrees (toevallig ook de OF-1010) heb ik een verzamelset-voor-weinig aangeschaft. Daarmee aan de slag gegaan en al snel ontdekt wat ik wel en niet nodig had/gebruik. Toen de meest gebruikte freesjes vervangen door CMT. En daarna op basis van benodigdheid de verzameling met CMT uitgebreid. Zoals Boktor zei: je bouwt dan vanzelf een fijne verzameling op.

Enige waar ik achter ben gekomen, is dat je op een gegeven moment tegen de grenzen van de relatief lichte OF-1010 aan loopt. En als je dan overstapt, kom je opeens in een andere schachtmaat terecht (bijvoorbeeld van 8mm naar 12mm of 1/2"). En dan kan je weer van vooraf aan beginnen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Festool verkoopt een redelijk uitgebreide set met 8 mm schacht. Ik heb die ook en je kunt er een heel eind mee komen qua werkzaamheden/toepassingen. De kwaliteit is meer dan ok (wat je van FS kan verwachten) en de prijs valt erg mee als je naar de reguliere prijs per stuk kijkt:

https://www.festool.nl/accessoires/498979---box-of-hw-s8-mix

Let niet op de adviesprijs; het is voor veel minder te koop, als je een beetje zoekt. (Bijv. Rubart.de: nog geen 197 euro.)
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
De meeste 8mm frezen gebruik ik uit de hand, de 1/2" en 12mm in de freestafel of in de Woodrat. Maar ook voor die toepassingen heb ik een 8mm collet, al was het maar voor de Woodrat frezen of bijvoorbeeld deuvelboren in 6, 8 en 10mm. Bij een dikke freesmachine is het daarom fijn om alle gangbare spantangen te hebben. Een duivenjager 9,5mm zul je nooit als 1/2" of 12mm aanschaffen.
 

A.N

Actieve deelnemer
Enige waar ik achter ben gekomen, is dat je op een gegeven moment tegen de grenzen van de relatief lichte OF-1010 aan loopt. En als je dan overstapt, kom je opeens in een andere schachtmaat terecht (bijvoorbeeld van 8mm naar 12mm of 1/2"). En dan kan je weer van vooraf aan beginnen.

Daar kun je gewoon een spantang met 8mm schacht voor kopen, kun je alle 8mm freesjes gewoon blijven gebruiken

Albert
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.553
Gaanderen
De meeste antwoorden zijn hier al gegeven. Ik zou een uitgebreide set kopen van goedkope kwaliteit en per project de frezen vervangen die je veel gebruikt. Ze zijn best redelijk bruikbaar. Als toevoeging wil ik nog het merk leitz meegeven. Tokwaliteit.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
En een kleine tip voor de of1010 met vervangen van freesjes, gebruik daarvoor een pijpsleutel 17mm ipv de bijgeleverde steeksleutel, werkt veel prettiger en sneller.
ik heb freesjes van gerritse ijzerwaren, van JSO trasco.. Fijn spul, niet goedkoop en een freesset van leigh (freessjablonen / zwaluwstaart etc), leighjigs.com
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
En een kleine tip voor de of1010 met vervangen van freesjes, gebruik daarvoor een pijpsleutel 17mm ipv de bijgeleverde steeksleutel, werkt veel prettiger en sneller.
ik heb freesjes van gerritse ijzerwaren, van JSO trasco.. Fijn spul, niet goedkoop en een freesset van leigh (freessjablonen / zwaluwstaart etc), leighjigs.com
Hoe doe je dit als de kop van het freesje breder als 17mm, of begrijp ik iets niet?
Mvg, :).
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
En een kleine tip voor de of1010 met vervangen van freesjes, gebruik daarvoor een pijpsleutel 17mm ipv de bijgeleverde steeksleutel, werkt veel prettiger en sneller.

Interessant, maar dat gaat dan toch enkel met freesjes die (minstens) kleiner zijn dan diameter 17mm?

Voor de TS: ik ben ook gestart met een assortiment van goedkopere freesjes (waar er veel tussenzitten die nog nooit gebruikt zijn, en met gekke maten). Dan bij Ecotools eens een hoop bijgekocht, en nu koop ik degene die ik echt vaak gebruik bij CMT.

Top 3 frezen die ik het meest gebruik:

1. Afrondfreesje R5mm
2. Groeffrees d10mm met ondersnijders
3. Contour freesje met bovenlager en ondersnijders
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb een hele mengeling van freesmerken (in een systainer). Ben begonnen met een set van Ent (gele frezen). Losse frezen via Aliexpress, MLCS, Bosch (via bv. Toolstation), Ecotools, en van diverse andere fabrikanten.

ent-frezen-set-30-delig-8mm-in-display.jpg
attachment.php
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Ik ben het eens met het advies van een goedkope set voor uitlroberen en de veelgebruikte frezen van een goed merk kopen. Momenteel koop ik die bij Raadsma van het merk JVL als ik het goed heb. Als je klant wordt krijg je een leuke korting en kun je in Dokkum of Leewarden shoppen, ben je geen webshop nodig en kun je de spullen afhalen en direkt gebruiken:) Regts is in Fryslân een soortgelijke leverancier.

Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.