Aantal projecten van bijzonder hout

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik hou ervan te experimenteren met bijzonder hout zoals Moerbij, meidoorn Gouden regen of Taxus.
Van afvalstukjes maak ik vaak spiegelgladde bollen en van grotere stukken gebruiksvoorwerpen of meubels naargelang het formaat van het stuk hout. De uitdaging is dan altijd om de nerf en kleurverschillen zo goed mogelijk naar voren te laten komen.

Allemaal uit de vrije hand vormgegeven, en afgewerkt met oliën.

Vlnr; Moerbij, Els met reactiehout, Gouden regen en Plataan met 'Birdeyes'.
Afgewerkt met Tung olie > schellac > Tung olie/lemon olie/polyurethaanlak
Houders zijn van afvalstukjes Azobe, afgewerkt met was.
74486_1347198579302_1811444287_639792_2363826_n.jpg


Schaal uit een schijf Berkenhout met (veel) slaap.
Afgewerkt met polyurethaanlak (1e laag ter stabilisatie) > schellac > tung/lemon oil.
76675_1351697251766_1811444287_647087_5446252_n.jpg


2 kandelaars uit Gouden regen, prachtige kleuren in het hout. Nog even en ik ga dit hout mooier vinden dan Taxus...
Afgewerkt met Danish Oil > schellac > Lemon oil+polyurethaanlak.
155626_1355557868279_1811444287_654214_984925_n.jpg
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Echt heel mooi gemaakt, vooral die goudenregen vind ik super mooi!
Complimenten.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo houthasses

Nu ik meer van je werk zie heb ik maar 1 opmerking "gewoon doorgaan". Ik vind het erg mooi allemaal. Die kaarsenstandaard springt er helemaal uit. Gebruik je hier ook de trekzaag voor? ;)
Dan moet ik er misschien toch maar één kopen

Hartelijke groet Hugo
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ziet er erg mooi uit.
De tekeningen van het hout komen prima naar voren.
Kan je iets meer vertellen over hoe je die bollen maakt?
Ze zien er perfect rond uit.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooivormgegeven berken schaal: het lijkt wel marmer.
Ook die twee kandelaars spreken mij bijzonder aan: een spannende vorm.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
bijzonder mooi werk. die bollen probeer ik ook wel eens te maken. eigenlijk nooi over een standaard hiervoor nagedacht. leuk idee.

erg mooie projecten. hoe verkoop je deze??

rick
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
@ Scheppie, schrijnwerker

De bollen zijn zeker niet perfect rond hoor, zonder draaibank is dat haast onmogelijk. Het zo goed mogelijk rond maken is altijd een extra uitdaging(en blijkbaar met succes), maar de focus ligt altijd op het afwerken om de houtsoort zo mooi mogelijk eruit te laten komen.
Ik begin eerst met een grove kubus zoals hier:
4639_1008407229730_1811444287_12761_7518259_n.jpg

Daarna de hoeken affrezen met de haakse slijper, en je hebt al min of meer een rond vorm. Daarna is het gewoon een kwestie van verder frezen en daarna alle kleine hoekjes steeds verder afvlakken met een zachte schuimsteunschijf en schuurpapier totdat je bijna een bol hebt. Verder schuren maakt het dan af. Tegenwoordig ben ik er bedreven genoeg in om ze zo zonder lijntjes vanuit elke beginvorm te maken.

@ armadaman

Ik heb gewoon een Japanse zaag fetisch.. :p Ik heb alleen de Silky woodboy moeten gebruiken om de twee kandelaars te splitsen (zaten aan dezelfde tak). Mooi spul man.

@ rickkoorman

Ik verkoop nu voornamelijk via mond op mond reclame. Via marktplaats werkt niet en ik zal toch eens een website moeten maken. Maar eerst een betere werkplaats. ;)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Die kandelaars zien er geweldig uit!
Als je goed kijkt zie je ook dat de bollen niet perfect rond zijn. Maar het is wel een leuk beeld om 5 verschillende houtsoorten bij elkaar te zien. Van moerbij had ik nog nooit gehoord, maar volgens mij kan je daar een indrukwekkend meubel van maken. Hetzij massief, hetzij gefineerd.

Chapeau!
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@Houthasses, niet alleen knap werk maar blijkbaar ook een grote kennis van houtsoorten. Hiermee vergeleken sta ik nog in de kleuterklas. :oops:
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Erg mooie projecten hoor! De afwerking is ook super! Bollen draaien valt ook nog niet helemaal mee...uit eigen ervaring :( Wel gaaf dat je deze bollen uit de hand zo mooi krijgt!

Succes verder!

Gr. G.A.V.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.