Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Aantal projecten van bijzonder hout

Ik hou ervan te experimenteren met bijzonder hout zoals Moerbij, meidoorn Gouden regen of Taxus.
    Van afvalstukjes maak ik vaak spiegelgladde bollen en van grotere stukken gebruiksvoorwerpen of meubels naargelang het formaat van het stuk hout. De uitdaging is dan altijd om de nerf en kleurverschillen zo goed mogelijk naar voren te laten komen.

Allemaal uit de vrije hand vormgegeven, en afgewerkt met oliën.

Vlnr; Moerbij, Els met reactiehout, Gouden regen en Plataan met 'Birdeyes'.
    Afgewerkt met Tung olie > schellac > Tung olie/lemon olie/polyurethaanlak
    Houders zijn van afvalstukjes Azobe, afgewerkt met was.

Schaal uit een schijf Berkenhout met (veel) slaap.
    Afgewerkt met polyurethaanlak (1e laag ter stabilisatie) > schellac > tung/lemon oil.

2 kandelaars uit Gouden regen, prachtige kleuren in het hout. Nog even en ik ga dit hout mooier vinden dan Taxus...
    Afgewerkt met Danish Oil > schellac > Lemon oil+polyurethaanlak.

Re: Aantal projecten van bijzonder hout

Echt heel mooi gemaakt, vooral die goudenregen vind ik super mooi!
    Complimenten.

Ik sluit mij volledig bij Dave aan.
    Ziet er echt heel mooi uit.

Mooi die bollen, ik vind die eerste en derde erg mooi... Hoe maak je ze?
    Scheppie

Hallo houthasses

Nu ik meer van je werk zie heb ik maar 1 opmerking "gewoon doorgaan". Ik vind het erg mooi allemaal. Die kaarsenstandaard springt er helemaal uit. Gebruik je hier ook de trekzaag voor?
    Dan moet ik er misschien toch maar één kopen

Hartelijke groet Hugo

Ziet er erg mooi uit.
    De tekeningen van het hout komen prima naar voren.
    Kan je iets meer vertellen over hoe je die bollen maakt?
    Ze zien er perfect rond uit.

Mooivormgegeven berken schaal: het lijkt wel marmer.
    Ook die twee kandelaars spreken mij bijzonder aan: een spannende vorm.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

bijzonder mooi werk. die bollen probeer ik ook wel eens te maken. eigenlijk nooi over een standaard hiervoor nagedacht. leuk idee.

erg mooie projecten. hoe verkoop je deze??

rick

@ Scheppie, schrijnwerker

De bollen zijn zeker niet perfect rond hoor, zonder draaibank is dat haast onmogelijk. Het zo goed mogelijk rond maken is altijd een extra uitdaging(en blijkbaar met succes), maar de focus ligt altijd op het afwerken om de houtsoort zo mooi mogelijk eruit te laten komen.
    Ik begin eerst met een grove kubus zoals hier:

Daarna de hoeken affrezen met de haakse slijper, en je hebt al min of meer een rond vorm. Daarna is het gewoon een kwestie van verder frezen en daarna alle kleine hoekjes steeds verder afvlakken met een zachte schuimsteunschijf en schuurpapier totdat je bijna een bol hebt. Verder schuren maakt het dan af. Tegenwoordig ben ik er bedreven genoeg in om ze zo zonder lijntjes vanuit elke beginvorm te maken.

@ armadaman

Ik heb gewoon een Japanse zaag fetisch.. :P Ik heb alleen de Silky woodboy moeten gebruiken om de twee kandelaars te splitsen (zaten aan dezelfde tak). Mooi spul man.

@ rickkoorman

Ik verkoop nu voornamelijk via mond op mond reclame. Via marktplaats werkt niet en ik zal toch eens een website moeten maken. Maar eerst een betere werkplaats.

Die kandelaars zien er geweldig uit!
    Als je goed kijkt zie je ook dat de bollen niet perfect rond zijn. Maar het is wel een leuk beeld om 5 verschillende houtsoorten bij elkaar te zien. Van moerbij had ik nog nooit gehoord, maar volgens mij kan je daar een indrukwekkend meubel van maken. Hetzij massief, hetzij gefineerd.

Chapeau!

Forum Rechten