Gesegmenteerde platte schaal, English segmented platter

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ben de laatste week bezig geweest met het maken van een gesegmenteerde platte schaal voor mijn schoondochter Margreet. Niet lachen, dit ding is gemaakt van eikenhout afkomstig van een baby box. Maar dan heb je in elk geval goed droog uitgewerkt hout, en daar gaat het om met gesegmentereerd werk.
De platte schaal is opgebouwd uit een kern van roodbruin meranti, en daaromheen 5 gesegmenteerde ringen, elk bestaande uit 12 segmenten. Elke ring is perfect passend gemaakt en gelijmd. Zo een hoop werk om dat voor elkaar te krijgen, maar wel erg leuk, zeker als al het lijmwerk is gedaan en je de vorm van de schaal kunt gaan draaien.
Ik doe hier wat foto's bij hoe ik te werk ben gegaan, de teksten zijn in het Engels, omdat ik deze foto's ook opstuur naar mijn Amerikaanse correspondentie vriendin, die ook houtdraaister is en het ook leuk vindt om die foto's te zien.
De schaal is 305mm in doorsnee, en nog niet verder behandeld, zo het natuurlijke kleurtje van het hout vertonend. Afwerken doe ik later deze week.

Bedankt voor het kijken






Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi Ad!! En die zelfgebouwde draaibank blijf ik geweldig vinden, dat moet een aantal forumleden toch stimuleren om niet alles klakkeloos te kopen (Hmmm, die laatste opmerking is hoofdzakelijk aan mezelf gericht :lol: )

jaap
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
schrijnwerker zei:
Ziet er goed uit hoor.
En zo wordt er toch weer gerecycled.
Daar houden we van.
Waar ga je de schaal mee afwerken?

Hoi schrijnwerker, ik ga die schaal afwerken met glitsa, eerst een laag, dan licht opschuren, vervolgens een tweede laag, weer licht opschuren, dan de laatste laag, weer licht opschuren na 4 uur goed drogen en uitharden, en vervolgens goed politoeren.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Bedoel je met politoeren met schellak bewerken?
Ik heb zelf een keer een poging gewaagd om iets te politoeren met schellak.
Het viel niet mee om een goed resultaat te krijgen en het was zeer tijdrovend.
Succes met de afwerking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.