hoe Eiken planken 3,5mtr lang vlakken?

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@jelmer
Ik heb wel eens hier gelezen dat werken met botte messen niet "veilig is",
voor een keer kan je de messen ook slijpen op waterproof schuurpapier.
Ik heb mijn messen al een keer geslepen op schuurpapier op advies van de vorige eigenaar van de vlakvandiktebank.
Deze had zelf later wel een tormix gekocht omdat het op papier 'veel' langer duurt en niet zo makkelijk gaat.
Het schuurpapier dat ik gebruikt heb was waterproof met korrel 400 toen 800 en als laatste met 1200 en op gehard glas vastgezet.
De messen zijn goed scherp geworden, ik had wel een hulpstukje gemaakt waar de messen in zaten tijden het slijpen.
Mvg, :).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Daarom heb ik de messen ook vervangen. Ik had nog messen liggen die wel scherp zijn, maar waar ik een spijkertje mee had geraakt. Hij laat in het schaafbeeld dus een klein streepje staan. Maar door een tip van hier op het forum (volgens mij van Jaap) heb ik de messen onderling iets verzet, zodat de beschadiging niet op dezelfde lijn zit, en dus geen streep achterlaat.

Zelf slijpen begin ik nu nog maar niet aan. Over een dikke week is de slijper als het goed is weer open.
Maar toch bedankt voor de tip. Misschien voor een volgende keer!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ooh, ik dacht dat beide sets messen bot waren:eek:.
Voor mij was het ook de eerste keer dat ik dit gedaan heb en het resultaat is mij niet tegengevallen.
Ik gebruik de vlakvandiktebankbank wel niet vaak maar ze zitten er nog steeds in :D.
Mvg, :).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
20170819_124945.jpg

20170819_131252.jpg

20170819_131320.jpg

De breedste plank moest ik eerst op breedte zagen. Mijn maximale schaafbreedte is 26 cm en deze was bijna 28 en licht gebogen.

Maar alle delen zijn nu geschaaft. Nu weer de opstelling ombouwen om ze door de vandikte te voeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.