Draaibank of wat is dit?

muldersjoerd

Nieuw lid
16 aug 2017
4
0
Beste mensen,

Ik hoop dat ik deze vraag in het goede forum plaats, ben hier voor het eerst. Ik heb in een ver verleden wel eens een schaakspel zelf proberen te draaien, verder gaat mijn ervaring niet.

Ik dacht nu bij een kringloop een leuke aankoop te doen: een houtdraaibank voor 15 euro. Maar nu twijfel ik: is dit wel een normale houtdraaibank? Zie de foto:


Waarom ik twijfel: de twee centers -zo heten ze toch?- kan ik niet verstellen dus geen variabele groottes van werkstuk erin doen.
Ik kan de rechter dus niet naar links bewegen, op 10 cm na, ik kan hem naar achteren spannen met een soort veer. En het zijn twee punten en geen klauw, dan blijft hout ook niet op zijn plaats lijkt me.

Er zit geen beitelhouder bij, maar wel een mesje dat ik heen en weer kan schuiven langs de geleiderail en tegen een werkstuk aanduwen.

En er zit alleen een aan- en uitknop en geen snelheidsregelaar. Of hoort hier een soort dimmer op?

Of de motor het doet weet ik nog niet, moet er nog een snoer aanzetten.

Kunnen jullie me verder helpen met wat dit is? Als het geen houtdraaibank is, ga ik maar eens op marktplaats zoeken naar een tweedehandsje.

Alvast bedankt,

Sjoerd
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Sjoerd, als je het gratis krijgt Sjoerd is het nog te duur, niet kopen.

Groet Pel.
 

muldersjoerd

Nieuw lid
16 aug 2017
4
0
Haha. Dat is een heldere reactie. Wel te laat, want ik had hem direct al gekocht. Maar ik kan er dus niet veel mee...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nee, dit is echt geen draaibank. Hoe brengt de motor de kracht over op het hout? Het kegelvormige ding links lijkt glad, dus het hout zal, als je er iets mee wil, snel stilstaan. Er zit niets bij waar je een houtdraaibeitel op kan leggen en dit enkele ronde buis onderaan zal bij iets van kracht buigen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat het iets (home-brew?) is om hol rondhout mee te bewerken, vandaar die twee conussen. En waarschijnlijk, gezien de beperkte instelmogelijkheden qua werkstuklengte, voor standaardlengte onderdelen.
 
P

Pel

Guest
Die hipsters, of hoe heten die mensen, die zetten toch ook een werkbank met bankschroef in de kamer, misschien zijn ze er wel verzot op om er ook nog een stuk gereedschap bovenop te zetten. Niet poetsen is het devies het moet er oud en industrieel uitzien.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
ik denk dat het een wikkelmachine (oprolmachine) is. Dat je kartonnen buizen (rollen) tussen de centers zet en er dan papier of plastiekfolie omheen laat wikkelen. Het papier of de plastiek komt van veel grotere rol .
 
Laatst bewerkt:

muldersjoerd

Nieuw lid
16 aug 2017
4
0
Een oprolmachine klinkt wel logisch ja!

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb gisteren voor 55 euro een Alko HDM 850 inclusief een setje beitels gekocht. Vandaag kan ik dus alsnog oefenen!
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
't zou verstandiger zijn eerst wat info in te winnen of het een goede bank is ja of nee vooraleer je direct iets koopt. Heel veel meer dan oud ijzer is die alko namelijk ook niet waard.

Nu kan je je er voor deze prijs ook geen buil aan vallen. Prima om te 'proeven' aan het houtdraaien 😉

Ik heb een jaar of 5 op een goedkope ferm gedraaid en daarmee besmet geraakt met het virus.
 

muldersjoerd

Nieuw lid
16 aug 2017
4
0
Ach deze draaibank zat op de route, hoefde er niet voor om te rijden. Dus ik ben er blij mee.

Ben gelijk gaan spelen. Dat was geinig. Nadat ik de beitels had geslepen werd het al beter. Maar een vaste hand en consequent een goede hoek voor de beitel heb ik nog niet. Wel leuk om te doen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.