Custom PC case

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Een nieuw project,

naast houtknutselen is pc's bouwen/modden één van mijn andere hobby's.
Sinds het PentiumII tijdperk ben ik altijd in de weer geweest voor mezelf, familieleden en soms in opdracht.
Variërend van normale huiswerk pc tot de grootste game pc of superstille HTPC voor in de woonkamer.

Nu ik een jaar of 4/5 ook houtbewerken als hobby heb, heb ik altijd zitten nadenken om een eigen kast te maken voor mijn hoofd game pc.
Maar door tijdsgebrek en (heel eerlijk) gebrek aan inspiratie is het er nooit van gekomen.
Maar een aantal dagen geleden zag ik een filmpje van Paul Jenkins in mijn youtube feed staan.
En ik vond het gelijk geweldig!

Granted, ik ga het wel iets anders (of ingewikkelder) aanpakken. Deels omdat mijn systeem een stukje groter is dan de zijne.
Maar ook omdat ik qua pc's een neat-freak ben. Oftewel zo min mogenlijk kabels in het zicht.
Tevens zal de kast erg groot lijken voor het systeem wat erin komt.
In de toekomst wordt er nog een custom watercooling loop in gemaakt.

Het plan is om de kast uiterlijk eind September af te hebben.
Dan hebben we weer de jaarlijkse LAN-party van onze clan, dus dan moeten we hem wel even showen ;)

Als het goed is gaan we dus binnen 1,5 maand van dit

K3.jpg

naar dit, maar dan mijn eigen intrepetatie

PJ.jpg

Hieronder is het verslag te lezen hoe ik dit ga doen.
Op- of aanmerkingen, geef een gil :)
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
En om gelijk maar te beginnen vanmiddag even naar de gemeente stort geweest.
Na een half uurtje door de elektronica container gespit te hebben kwam ik eindelijk de juiste donor kast tegen.
"Neem maar mee, zolang je de harde schijf er maar uithaalt" werd er gezegt. Top punt van recyclen denk ik zo.

Na wat snelle tekeningen in SketchUp de maten voor de kast bepaald.
Afmetingen van de kast worden 600x600mm met een breedte van 270mm.
Hierdoor precies 15 latjes van 18mm berken multiplex per zijde.
Breedte heb ik bepaald door de ruimte in de kast die nodig is voor de ventilatoren en voeding.
Hiernaast komt er nog een ruimte om alle kabels weg te werken. Tevens dient die tussenplaat dan om het moederbord op te monteren.

Voor de dikte van de kast zijdes heb ik 30mm genomen.
Hierdoor kunnen de ventilators geheel in de kast verzinken en houd ik nog genoeg vlees over om er een mooi design in te frezen.

K1.jpg

K2.jpg


Het stukje wat ik nodig heb van de oude kast was makkelijk los te halen.
Bij oude pc kasten zitten deze meestal met popnagels vast, dus 5min boren en klaar.
Tevens de latjes gezaagt die als de zijdes gaan dienen straks.

K4.jpg
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Denk dat de pc het te vermoeiend vond om de foto's door te sturen:D

Hehe, ja zie het nu. Raar, de andere doen het nog wel.
Zal ze nog eens uploaden.... :)
Als hij hem er nou weer uitgooit dan moet ik ff andere hoster gebruiken.

Edit, ik zal even wat anders gaan regelen ;)
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ben al mijn foto's kwijt van Photobucket, tenzij ik er voor betaal ( een niet zo'n klein bedrag ook ).

Zou ze gewoon direct op het forum laden, gaan ze nooit meer verloren. Die hosters vallen vroeg of laat weg, en dan zijn je bijdrages waardeloos. Das zonde.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Leuk project. Werk zelf in de IT en heb dezelfde dubbele hobby.
Ga het draadje volgen en wie weet.....
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Sjiek!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Een leuke combinatie ook: IT & Woodworking :cool:

"Vroeger" heb ik ook veel aan casemodding gedaan. Ook prijzen mee gewonnen, dus ik snap heel goed dat dit een leuke hobby kan zijn :) (naar LAN-paty's gaan vond ik ook altijd super gaaf!)
Helaas nu geen tijd meer voor, maar ik zeg nooit nooit, dus wie weet....

Veel succes!

Gr,

Atmoz
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Cool project!

Ben benieuwd hoe het gaat worden. ik heb ooit een pc kast gemaakt van 9mm MDF, absoluut niet zo mooi, maar wat mij opviel was de warmteontwikkeling in de kast.
hout isoleert nogal, dus als tip wil ik je meegeven de airflow goed in de gate te houden.

ik ga je volgen!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Bedankt mannen,

Ik heb wel een soort plan uitbedacht hoe ik alles ga doen, maar het meeste is uit de losse mauw.
Zoals eigenlijk de meeste projecten gaan bij mij.

Een leuke combinatie ook: IT & Woodworking :cool:
"Vroeger" heb ik ook veel aan casemodding gedaan. Ook prijzen mee gewonnen, dus ik snap heel goed dat dit een leuke hobby kan zijn :) (naar LAN-paty's gaan vond ik ook altijd super gaaf!)
Helaas nu geen tijd meer voor, maar ik zeg nooit nooit, dus wie weet....

Zekers, heb er ook veel te lang over getwijveld om dit te gaan doen.
Maar zoals ik zei, de inspiratie voor het ontwerp was er gewoon niet.
Vorig jaar een casemod moeten afbreken door omstandigheden. Maar die ga ik in een later stadium nog een keer oppakken.
Want zover ik weet is het concept wat ik ervoor heb nog nooit gedaan in de wereld.
Maarja dat komt wel een keertje.

Dit was mijn vorige beest.

3234.jpg


Cool project!
Ben benieuwd hoe het gaat worden. ik heb ooit een pc kast gemaakt van 9mm MDF, absoluut niet zo mooi, maar wat mij opviel was de warmteontwikkeling in de kast.
hout isoleert nogal, dus als tip wil ik je meegeven de airflow goed in de gate te houden.

Airflow komt helemaal goed.
Intake : bodem 2x140mm, achterkant 1x140mm (met filters)
Outtake : top : 4x120mm
Met genoeg ruimte boven het moederbord om comfortabel een 45mm dikke radiator erin kwijt te kunnen :D :D


Gaaf ! Volgend weekend is mijn jaarlijks LAN weer :) Ben erg benieuwd hoe je het gaat aanpakken want dit staat ook op mij to-do lijstje.
Inspiratie: https://www.nickfalzonedesign.com/sangaku en https://www.nickfalzonedesign.com/yuugou

Welke clan zit je? Double Dutch?
Mooie kast van je links. Maar voor mij persoonlijk is dat te "druk" Ik hou van clean en strak.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Na de 1ste ochtend toch nog iets kleins kunnen doen.

Om te beginnen de "kammen" gemaakt om de panelen goed te kunnen verlijmen.
Deze werkte echter niet lekker. Dus daarom andere gemaakt van multiplex.

Deze gaan de openhaard in

k1.jpg

En deze gaan we gebruiken

k2.jpg

Tevens begonnen met het eerste paneel, de bodem.
Nog niks kunnen frezen oid. Maar wel alles voorbereid voor het lijmen morgen.

Een kanaaltje gemaakt zodat de bedrading van de fans achter de moederbord tray komen.
En dus niet in het zicht. Tijdens het lijmen laat ik er een elektra draadje doorheen zitten,
zodat ik met het plaatsen van de fans de kabels er makkelijk doorheen krijg.
Hetzelfde princiepe ga ik ook gebruiken voor de boven en achterkant.

k3.jpg

Morgen dan de eerste lijm beurt. Fingers crossed dat alles goed gaat... :)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Eerste paneel ging niet helemaal volgens plan...
Opzich deden de "kammen" hun werk wel. Maar het geheel stond niet helemaal haaks.
Nog geprobeerd om alles recht te kloppen, maar door de zuigende werking van de houtlijm was er geen beweging in te krijgen. En toen zat er nog geeneens een klem op :S

Iemand een idee hoe ik dat beter kan aanpakken?
Ik zit zelf te denken om een geraamte te maken waar ik ze gewoon verticaal in kan laten zakken.
Dan kan ik ze 1 voor 1 lijmen en vastzetten met brads voordat ik de klemmen erop zet.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Kun je ze sowieso niet beter 1 voor 1 lijmen ? Het duurt wat langer maar je hebt meer controle op eventuele correcties. Je zou ook de manier kunnen hanteren waarop snijplanken gemaakt worden. Latten leggen op een 2 a 3 klemmen met elkaar verlijmen en vervolgens weer lijmklemmen aan de bovenkant aanbrengen. Eventuele verschillen zou je nog weg kunnen schuren/schaven.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Het was niet zozeer het "hoogte" verschil tussen de latjes.
Maar nadat alles tegen elkaar aanzat kon ik de boel niet meer haaks krijgen
met de lange kant van het paneel. De kam deed zijn werk wel om de vingers op de goede afstand
te houden. Maar het was net een parralellogram.
Weet niet precies hoe ik het uit moet leggen.

Maar goed, vanmorgen weer even bezig geweest voordat ik straks middagdienst heb.
En met behulp van een afstandblokje de latjes nu 1 voor 1 gelijmd met brads.
Alles bleef nu mooi op zijn plek en zodra alles er op zat gelijk alle klemmen gezet.
De Titebond droogt best snel in dit warme weer :)

20170820_103827.jpg
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
En hij is uit de klemmen!

Al met al een veel beter resultaat als de 1ste poging.
Hier en daar een heel klein beetje ruimte omdat de lijm al begon te drogen voordat ik de klemmen erop had.
Maar ik moet zeggen, we gaan de goede kant op.

20170820_124207.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
nu snap ik waar je die kam voor wilt gebruiken.
persoonlijk zou ik het hele frame in 1 keer lijmen.

maar op jouw manier kan het ook ik zou dan de kammen op een plaat schroeven zodat je een haaks uitganspunt hebt
bij het lijmen twee dunne latten op de plaat zodat deze niet vast zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.