2000 domino gaatjes of een snellere manier via CNC?

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Hey allemaal,

Ik ben wat aan het uitwerken voor mijn volgende serie projectje.
Kort en simpel uitgelegd moet ik een heleboel kadertjes maken, (geen fotokaders of lijsten) wat balkjes van 55mm x 30 mm x 650mm in een vierkant.

Een pen trekken aan de stijlen zou een optie zijn, maar de pen mag niet zichtbaar zijn in de regels dus ik kan ze niet als een sleuf frezen. Uitboren met de langgatboormachine is een veel te saai en langdurig werkje.

Nu heb ik een Domino 700 voor de verbinding te maken maar aangezien je bij de Domino in zowel stijl als regel een gat moet frezen heb ik het even vlug uitgeteld en zou ik bijna 2000 gaten moeten frezen wat ook maar een eentonig vooruitzicht is.

Nu zou ik graag met jullie eens brainstormen over een eventuele snellere manier om 2 rechte balkjes bij voorkeur toch wel met een fysieke verbinding samen te brengen zoals een domino of pen en gat systeem.

Aangezien het allemaal dezelfde verbindingen zijn dacht ik eens aan iets CNC achtigs, zo wat compactere kleinschalige dingen kosten de dag van vandaag nu ook 10.000de euros meer.
Maar die CNC dingen lijken mij dan weer enkel geschikt te zijn voor graveren.

Iemand die begrijpt waar ik naartoe wil of ervaring heeft met zoiets CNC achtig.

Eigenlijk is het gewoon om indien ik het met de Domino latjes doe, een 1000 dezelfde gaten in de stijlen en een 1000 dezelfde gaten in de regels te boren.

Ik heb ook al eens gekeken naar iets voor rijboringen...
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Halfhoutse verbinding ook niet toegestaan?
Met een kettingfrees maak je die gaten wel snel.
Heb je wel een pennenbank tot je beschikking?
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Bedankt voor de snelle reactie Ronald,
De regels moeten de volledige breedte doorlopen met de stijlen ertussen, er mag inderdaad geen kopshout of een pen verbinding op de regels te zien zijn.

Ik heb een Robland combinatie machine staan, de pennen kan ik trekken met behulp van de freesas.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Als de verbindingen ook in verstek mogen zou je het ook koud op elkaar kunnen lijmen. Balkjes netjes zagen, tape over de ruggen, keren, lijmen en dichtvouwen. Eventueel nog een mal waar je het werkstuk nog even precies op maat kunt klemmen.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Hey Rinus, hier heb ik ook even mee aan het experimenteren geweest. Meer bepaald met inderdaad de balkjes in verstek te zagen, dan in de stijlen een sleuf van 1 cm te frezen en in de regels een pen van 0,9 cm. Zo zag je op regels bovenaan ook geen zichtbare verbinding meer.
Het probleem hiermee was dat de verstekken dan heel nauwkeurig moeten zijn, en dat de oude vierzijdige schaafmachine bij een kameraad waar ik de test balkjes geschaafd had niet haaks meer schaaft en ook niet zo recht. Als ik de balkjes dan in verstek gezaagd had en nadien eens in elkaar wou persen stonden overal de verstekken open. Nochtans volgens accurate zowel digitaal als met de klassieke winkelhaak controle stond alles netjes op 45 graden gesteld. De minste kromming in de balkjes en het feit dat ze niet 100% haaks zijn zorgt ervoor dat ik de verstekken niet kan sluiten.

Helaas kan ik nergens anders terecht voor mijn balkjes te schaven, mijn eigen Robland is op dat vlak ook niet zo accuraat, de geleider van de vlakschaaf buigt namelijk altijd wat mee als ik er iets tegendruk. En hier moet ik natuurlijk 4 keer schaven tegenover 1 keer met de vierzijdige schaafmachine.

Zucht... de frustraties van het werken met niet degelijk materiaal :-/
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Ik ken dat probleem met een oude 4fase...
Ofwel laat je hem eens grondig bijstellen, kan echt wel de moeite zijn ook al is het een oude machine .Als je vanaf dan altijd netjes kan werken loont dat wel.

Indien er echt niets aan te doen is, is er nog wel een andere optie.
Ik vermoed dat het gebrek aan haaks zijn bij die machine maar aan 1 van de assen ligt, in het slechtste geval 2. Ergens moet er toch wel 1 hoek recht zijn, dus 1 vlak dat perfect haaks staat op de andere.
Zoek deze rechte hoek, markeer hem met een krijtje en steek de andere niet haakse kanten nog eens door je vandikte schaafmachine. Dan moet het volgens mij toch vierkant haaks zijn? Mits dat je vandiktebank recht is natuurlijk.
 

tuoh

Oud hout
Eender welke manier je gaat gebruiken, seriewerk is altijd "saai" Daar moet je als "vakman" gewoon door, niet alle klussen zijn leuk en uitdagend en op een uurtje gedaan.
Maar het zijn net deze klussen die er de routine in slijpen. Gewoon aan de klus beginnen en doorbijten, of de klus gewoon niet uitvoeren als je de juiste ingesteldheid niet hebt. Er bestaan geen toverformules voor, grote aantallen verwerken vraagt nu eenmaal tijd.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Het antwoord van Tuoh lijkt me een goede regel. Zelf zou ik hiervoor iets van een aanslag maken voor de domino machine zodat dit altijd gelijk wordt uitgevoerd en het zo min mogelijk handelingen kost, en dan maar een dagje domino's frezen...
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
maar wat is het voordeel van een deuvelmachine tov een domino? Enige wat ik kan bedenken is dat de domino er een fractie langer over doet om het gat te frezen, maar die tijd win je weer terug met het feit dat je maar één domino hoeft te lijmen ipv twee deuvels.
Ik zou gewoon zoals tuoh al gezegd heeft lekker met de domino aan de gang gaan. Wat ik zelf altijd doe is, goed kijken wat je moet doen en hoe dat het snelst gaat, en zorgen dat je zo min mogelijk na hoeft te denken en dus steeds dezelfde handeling doet. Dit om fouten te voorkomen, want bij zulke hoeveelheden zit er zo een gat op de verkeerde plek of te diep. Maar als je eenmaal een systeem hebt kan je echt productie maken met de domino.
 

klussertje1

Nieuw lid
19 apr 2015
16
0
Volledig akkoord met enkele reacties er hier net boven.

Al lijkt het mij wel een interessante forumvraag, wat als de domino ook bestond in stationaire versie??
Je werkstuk op de dominotafel, vastklemmen, gat frezen, losspannen, volgende stuk en er nadien de dominos inlijmen en klaar.

Geef het toe, de domino vooral dan de 700 versie is geen super handig gereedschap om lang mee te werken. Daar word je arm best wel van moe.
Leuk voor snel ff wat gaten te boren maar zoals Marc hier aan een groot seriewerk te beginnen... dat zie ik ook niet meteen zitten.

Maar goed je zal er gewoon aan moeten beginnen met de domino en doorbijten... of je kan natuurlijk voor 10.000 euro een CNC machine kopen en dan 1000 euro verdienen aan je project...
Lijkt me nou ook niet echt logisch.

kleine tip is misschien om te investeren in enkele snelspanklemmen, win je wel wat tijd mee tegenover de klassieke spanschroef.

Succes Marc
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn: ofwel zet je je gereedschap stationair en ga je jongleren met je hout, of wel span je X stukken hout naast mekaar in en ga je met je gereedschap rondlopen om het nodige te doen. In beide gevallen moet je er wel voor zorgen dat je telkens zonder veel meten en passen hetzelfde resultaat krijgt.
ik zou zggen: een malletje maken indien mogelijk.


Kris
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Bedankt voor de tips allemaal, en de trap onder kont :)

Ik begin er meteen aan!

Bedankt!

En ja een stationaire versie van de domino, zoals een langgat boormachine maar dan Domino stijl, het zou misschien wel iets handigs zijn.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Met een lamellenfrees in één keer in beide delen onder verstek frezen, dan een zelfklemmend (half) koekje er in meppen. Werkt zelfklemmend en scheelt je de helft aan bewerkingen. Deze koekjes heb je in langs en dwars.
 

tuoh

Oud hout
Volledig akkoord met enkele reacties er hier net boven.

Al lijkt het mij wel een interessante forumvraag, wat als de domino ook bestond in stationaire versie?? .......
.........

Succes Marc

Die machines bestaan al vele jaren, praktisch alle meubelfabrieken hadden die dingen staan. We praten hier dan over een pendelboor, oftewel een pendel-langatboormachine. De oscillerende slag van de boor is in te stellen, zo kon (kan) je automatisch gaten boren op de juiste gatbreedte. Hoefde je als gebruiker enkel het werkstuk op te spannen, de "visbekboor" deed de rest bij de automaten. Bij de semi-automatische moest je als gebruiker idem als bij de gewone langatboor de tafel naar de boor bewegen, het boren verliep verder automatisch.

Een modernere variant is de gatensteekmachine, hier verloopt het hele proces automatisch in één cyclus. De tafel gaat van L naar R, beweegt naar de "beitel" toe en freest het rechte gat. De gebruiker hoeft enkel op twee knoppen te blijven drukken tijdens de arbeidsgang:p Maar ook bij deze machines kosten tweeduizend gaten of het manipuleren van duizend stukken hout tijd en energie.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Even een kleine update.
Ik heb mezelf een zo een mft tafel nagebouwd zoals die van Festool, zo 2 van die snelspan klemmen gekocht.
Nu even getimed hoelang ik er in totaal over doe vanaf het moment dat ik per 2 mijn balkjes vastneem, op hun plaats leg, vastklemmen, even snel met schuurpapiertje eventueel zaagbraampjes wegschrob, op elke kopse kant 1 gat boor, losklemmen en mijn balkjes wegleggen. Dit duurt ongeveer 100 seconden om per 2 balkjes dan 4 domino gaten te boren van 14mm dik.

Het gaat dus inderdaad zoals sommige hier al voorspelden verrassend sneller dan ik had gedacht.
Ik heb nu nog 2 van zo een snelspan klemmen gekocht dus gaat het vanaf nu waarschijnlijk nog sneller met 4 balkjes.

Toch bedankt iedereen voor alle tips

Groetjes
Marc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.