wokkel hout (waarom torderen planken zo erg?)

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb heel vaak dat planken/latten Sipo en Sapeli mahonie na een tijd in huis te hebben gelegen heel erg torderen/scheluw trekken. Eigenlijk heb je er dan niet zo veel meer aan. Sommige planken doen dat helemaal niet.

Wat kan ik nu doen om dit te voorkomen? Of heb ik er geen invloed op?

Groeten,
Duncan
 
P

Pel

Guest
Dat het hout scheluw trekt Duncan, komt meestal dat je dunnen planken en latten hebt die tijdens het drogen krom trekken, terwijl dik hout gaat scheuren. Dat kan zijn dat het gezaagd is uit een kromme boom, of dat je hout niet droog is geweest ± 20% vocht, en nu droogt naar pak hem beet 12%. Daarom is hout wat een vocht percentage van 10 tot 12 % vaak uitgezocht recht meubelhout, een stuk duurder is dan aan de wind gedroogd hout.

Groet Pel.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank je voor je reactie.
Maar ik kan er dus zelf niets aan doen anders dan aan te geven dat ik hout nodig heb van 12% vochtigheid?

Het is voor mij niet mogelijk het hout buiten te bewaren.
 
P

Pel

Guest
Hout mooi recht van draad inkopen met een vocht percentage van ± 10% tot 12 % Duncan, maar dat heeft helaas wel zijn prijs. Persoonlijk vind ik de prijs van hout tegenwoordig abnormaal hoog, nog even en we betalen de goudprijs voor hout.

Groet Pel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Gewicht erop tijdens het drogen. Dat duurt dan wel langer, maar het trekt veel minder krom.

In de praktijk is het meestal stapelen zonder latten en de minder kromtrek-gevoelige houtsoorten bovenop. Wel regelmatig herschikken/omkeren om schimmelvorming te voorkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.