Eiken wand lijmen?

roontje

Nieuw lid
1 feb 2015
5
0
Ik ga voor mijn carport een eiken wand plaatsen, mes en groef, 28 mm dik.
Deze zet ik vast met schroeven, de vraag is eigenlijk, zal ik lijm plaatsen op de mes en groef?
En zoja welke?

groeten Ronald
 

Bijlagen

  • wand1.jpg
    wand1.jpg
    96,6 KB · Weergaven: 174
  • wand.jpg
    wand.jpg
    95,9 KB · Weergaven: 174
P

Pel

Guest
RVS schroeven gebruiken in dat eikenhout, en ze niet te vast in elkaar zetten, geef het hout de mogelijkheid om te werken, anders krijg je een golvende wand.

Groet Pel
 
P

Pel

Guest
Dat ligt er aan Ernest, als het niet op de slagregen staat moet dat m.i. kunnen?

Groet Pel.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Wel een goed punt, gevoelsmatig heb ik het altijd verticaal gebruikt, ik zag het nooit horizontaal, maar dit is de reden. Weer wat geleerd, dank.

Als ik het plaatje bekijk is het groef en messing en zijn het geen losse veren. Dus moet het geen probleem zijn mits je de groef aan de onderzijde houd. En verder niet lijmen, maar RVS of koper/messing gebruiken om te schroeven.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Genoeg ruimte tussen de planken laten. Als je nu in de zomer de planken zonder speling tegen elkaar zet, gaan ze in de winter gegarandeerd bol komen, of zelfs los gedrukt worden. Eik zet behoorlijk uit onder invloed van vocht. Ik heb een eiken tuinpoortje. Het paneel zit los in de kader. In de winter is het mooi dicht, nu is er een opening van meer dan 5 mm. Eigenlijk zou je de planken beter in een groef laten in de palen en niet spijkeren of schroeven. Dan kunnen de planken naar hartenlust werken zonder risico op vervorming.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Eigenlijk zou je de planken beter in een groef laten in de palen en niet spijkeren of schroeven. Dan kunnen de planken naar hartenlust werken zonder risico op vervorming.

Nu heb je het over de constructie fout van de beschieting plaatsen binnen de kader van de balkwerk. Dat is een probleem in de houtbouw die al lang geladen is opgelost door de beschot op de de kader te spijkeren ipv binnen. Maar ja, dan zie je je mooi balken werk niet van buiten.
 

roontje

Nieuw lid
1 feb 2015
5
0
Het zijn idd een "soort" blokhut profielen en de planken worden aan de achterkant nogmaals opgesloten door een balkje , die je nu ook aan de voorzijde ziet, ( in eerste instantie bedacht om de schroeven te verbergen en evt het afzagen van de planken), nu twijfel ik er idd aan om te gaan schroeven en de planken los in de 2 balken te "stapelen". Indien ik deze planken los stapelt krijgen ze dan te veel ruimte om te gaan werken?, of is schroeven toch beter om de eerste werking eruit te halen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.