tips & trucs plaatsen omheiningpalen

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Een jaar of 5 geleden hebben we (zonder nog veel kennis van zaken) een omheining geplaatst in onze tuin (ong. 120 strekkende meter).
Daarbij hebben we de palen in iets te krappe gaten geslagen. Zitten ze meteen goed vast.

Aangezien we niet het juiste hout gebruikt hebben, zullen we binnen nu en 5 jaar de palen gaan vervangen.
Langzaam aan dus eens kijken wat we ervoor in de plaats zetten.

Onlangs heb ik bij een vriend eiken palen op hoogte in de grond gezet. Dat was geen prettig werk:
gat boren met motor-grondboor, bodem aanstampen, diepte opmeten, handje zand erin, aanstampen, beetje zand eruit krabben, aanstampen, diepte opmeten, enz.

Voor onze nieuwe omheining overweeg ik goede palen met een diamantkop, maar die kun je (neem ik aan) er niet in slaan, waardoor je hetzelfde 'feestje' hebt als ik hierboven beschreef.
Zijn hier goede trucs voor, of is het een kwestie van het bovenstaande proces ~60x herhalen?
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
Zoals je 5 jaar terug hebt gedaan is de juiste werkwijze, gewoon een houten sleg gebruiken (geen ijzeren iig). De diamantkop voorkomt juist het kapotslaan van de paal.
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Echt joh? Dat verwachtte ik niet.
Als je er over nadenkt, misschien wel logisch.
Wordt het puntje wel afgeplat...
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Wij hebben een jaar geleden 20x20 palen met een diamantkop er in geslagen (eerst gat boren uiteraard) door een mal van +/-20cn te maken met een 'omgekeerde' diamant. Vervolgens zet je deze omgekeerde diamant bovenop de paal en kun je met een grote moker op de mal slaan zonder de diamant kop kapot te maken

Groeten, Bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.