Populier

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Beste Forumleden,

Ik heb in mijn tuin een aardige populier staan. omtrek circa 100cm. De boom is in het verleden schuin omgewaaid en blijven hangen in de kruinen van omliggende eiken. Hij groeit echter nog steeds omdat zijn wortels voor een groot gedeelte intact zijn.
Er zit een mooie rechte lengte in van zeker 8 meter voordat hij begint te vertakken.

De boom moet weg omdat hij nu omliggende bomen mee scheef laat groeien.

Onderzoek heeft mij geleerd dat hij niet goed voor brandhout is, er klompen van worden gemaakt en het hout zacht maar taai is.

Wat zouden jullie doen met het hout? ik kan het zelf verwerken tot balken en planken.

Groet,

Gijs
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
beste forumleden,

ik heb in mijn tuin een aardige populier staan. Omtrek circa 100cm. De boom is in het verleden schuin omgewaaid en blijven hangen in de kruinen van omliggende eiken. Hij groeit echter nog steeds omdat zijn wortels voor een groot gedeelte intact zijn.
Er zit een mooie rechte lengte in van zeker 8 meter voordat hij begint te vertakken.

De boom moet weg omdat hij nu omliggende bomen mee scheef laat groeien.

Onderzoek heeft mij geleerd dat hij niet goed voor brandhout is, er klompen van worden gemaakt en het hout zacht maar taai is.

Wat zouden jullie doen met het hout? Ik kan het zelf verwerken tot balken en planken.

Groet,


gijs


Ik heb het in dikten van 35 27 en 45 maar balken van ongeveer 120, 150 en 200 zou ook handig zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Omtrek van één meter is dus een diameter van goed 30 cm. Zo heel veel hout is het sowieso niet. Je zou er een balk en enkele planken uit krijgen, maar de vraag is of het de moeite gaat zijn. En als de boom een tijdje om ligt, zit het hout mogelijk vol spanning waardoor de gezaagde planken tijdens het drogen alle kanten uittrekken. In mijn woning waren heel wat populier vloerbalken verwerkt. Deze waren vrijwel allemaal behoorlijk getordeerd. In de lengte opdelen was een hele klus. De zaag liep telkens vast doordat de snede dicht trok. Een oom van me die timmerman was zij dat de enige goede manier om populier te verwerken (als dakhout) ze nat, dus rechtstreeks van de zagerij zonder drogen, op het dak te timmeren.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik ben met Mathieu 100% mee eens. Wat ik vindt is dat poplier een heel ondergewaardeerde hout is en tegelijk in Nederland bijna overal relatief makkelijk te krijgen voor iedereen. Het is zo dat je moet leren hoe om te gaan met dit en eigenlijk alle hout en het beste manier om dat te doen is je kans grijpen als je die heeft. Populier is prima leermateriaal, als je spanning rond de knoest heb ga je dat meteen voelen als je het doorzaagt bijvoorbeeld en ja, dit keer is de boom waarschijnlijk niet het ideëel en gaat de planken kromtrekken. Maar toch dan heb je wat korter planken van en als dat niks werd het is zo slecht brandhout niet, ik heb het voor in de kachel liever dan ander hout wat ik kan bedenken. Ik zou de veroordeling ter plaats maken over wat je kan er best uithalen en neem dit boom als het eerste van veel meer te komen in de toekomst. Het is prima hout om te gebruiken mits je het, zoals mathieu aangeeft, goed behandelen. Zelfs goed als oefening houthpl16181.jpg
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Waarschijnlijk heb je weinig aan het hout. Doordat de boom zoals je aangeeft in het verleden schuin is gaan staan heb je last van trekhout. Dus veel spanning in het hout wat je gaat merken bij het drogen. Zelfs als het goed droog is en je verzaagt de droge stukken weer kan het door de spanning meteen weer krom gaan staan.
 

tuoh

Oud hout
Als je het de stam zelf kan zagen zou ik niet twijfelen, er gaat sowieso bruikbaar materiaal inzitten. Het hout droogt snel en kan daarbij soms stevig vervormen, maar eens droog is het hout stabiel. 2 duims dikke delen hebben na één jaar drogen (op een open zolder waar de wind aan kan) een vochtgehalte van 13 à 14%:D Door het vervormen tijdens het drogen heb ik de gezaagde planken van 45 à 47mm (gedroogd) op juist 35mm kunnen houden tijdens het schaven. Je moet dus wel wat dikteverlies incalculeren. Zaag het hout daarom beter wat dikker dan je feitelijk nodig hebt.

Het hout is inderdaad zacht maar tegelijkertijd ook heel taai, er een forse spijker inslaan (125mm PK) is een kunst die je moet leren, in het begin sla je er meer krom dan recht.
In het begin van mijn carrière zetten we veel daktimmers met populier, veelal bij landbouwers. Die kregen van ons een lijst met het benodigde hout nodig voor de klus, en de brave man trok in de winter naar zijn akkers om de nodige bomen te rooien en naar ons te brengen. Hier in de streek werden namelijk akkers en weilanden al van oudser omzoomd door aangeplante populieren (Canada's) Zo verdiende de landbouwer nog wat bij door het leveren van hout aan de klompenmakers in de streek.

De boomstammen zaagden we in de maanden februari of maart, werden opgelat buiten onder een luifel en werden verwerkt vanaf de maand mei.

Zelf werk ik graag met populier, vind het een prettige houtsoort om mee te werken. Het is een houtsoort die vraagt om vlijmscherp gereedschap, nog meer dan bij andere houtsoorten is het verschil anders duidelijk te merken.

Onderstaand een tafel gemaakt uit populieren waaibomenhout:p Enkel de poten zijn uit vuren.

IMG_0597.jpg
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Jongens, wat een mooie verhalen!
Ik zal eens wat foto's posten van de betreffende boom.

Zo leer ik ook weer veel bij van jullie informatie.

Kun je hem dan het beste in schaaldelen laten zagen die vervolgens zelf weer in planken en balken verzaag en dan laten drogen?
Of in schaaldelen laten drogen en dan in planken en balken verzagen?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als je weet precies wat je met het hout van te voren gaan doen moet je het zo zagen. Misschien wil je het helemaal niet geschaft hebben, dan zaag je op de maat die nodig is. Als ik duims dikte geschaafd willen dan zaag ik op 27 mm enzovoorts enzovoorts. Als je dat hout alleen ter beschikking voor wat dan ook mag komen zou je bijvoorbeeld dikke platen van zelf 80 mm zagen wat je later makkelijk op maat kan herzagen. De mogelijkheden zijn eindeloos en dat is het mooi van alles in eigen handen te nemen.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Hier een tweetal foto's. Ik denk dat ik ze in mooie dikke platen ga zagen en deze laat drogen. Ze liggen mij niet in de weg en zo heb ik mooi even de tijd om er een goede bestemming voor te vinden.
20170818_134218.jpg
20170818_134242.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.