Triton TRA001 houdt hoogte instelling niet vast - en zakt langzaam vanzelf

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Beste forumleden,
Ik heb mijnTriton TRA001 in gebruik als tafel frees - zie foto's
Bij hetprofiel frezen deze middag kwam ik tot de vaststelling dat de hoogte instelling- tijdens het frezen - aan het verlopen was. De frees zakte.
Ik had het in eerste instantie niet direct in de gaten en dacht dat ik mijn instelling niet correct had gedaan, maar na wat corrigeren, wat ook geen resultaten gaf bleek dat de Triton op eigen houtje naar beneden aan het zakken was

Dit was uiteindelijk zeer duidelijk zichtbaar als je de hoogte instellingsleutel (die door het tafelblad gaat) - er in liet inzitten, die draaide dus uit zijn eigen langzaam rond.

Ik heb de plungerknop (links op de foto) gecontroleerd maar die zat geborgd.
Ik begrijpabsoluut niet wat de oorzaak hier van is - alles heeft voordien perfect gewerkt
Zijn ermensen die hier ervaring mee hebben en zo ja wat is hier de boosdoener ?


IMG_0961.jpg

IMG_0960.jpg


 

youdshoorn

Nieuw lid
2 okt 2016
21
2
Den Haag
Ik heb dezelfde frees onder mijn tafel hangen. Je hebt het over de plungerknop, ik weet niet of je het hendeltje of het linker ronde handvat bedoelt(waarmee je ook de diepte kan instellen). Ik zie op je 2e foto het zwarte hendeltje naast het triton stickertje omlaag hangen. Als ik die een ~kwartslag draai, dat komt de frees vast te zitten, en schuift ie niet meer uit elkaar. Als je die hebt vastgedraaid en hij zakt nog, weet ik het niet.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
@ Joakke
Het vreemde is dat de hoogte instelling nog wel werkt - via de T-sleutel, hij gaat omhoog en naar beneden, dus de overbrenging functioneert. Alleen als de frees draait en je legt er een werkstuk tegenaan, dan begint ie te zakken.
Denk niet dat de overbrenging (wormwiel) dan stuk is, want dan zou die helemaal niets meer doen en blokkeren ..... of niet ?

@youdshoorn
Ik bedoelde de knop - linker ronde handvat waarmee je idd ook de diepte kan instellen als je hem andersom gebruikt - nu in deze positie "buiten werking" - in theorie dan toch ....
Het hendeltje hangt los - want als ik die vast zet dan werkt de T- sleutel niet meer (hij staat dan idd wel vast) - maar ik heb dat voorheen nooit hoeven te doen ... alles liep als een trein .. en bleef perfect op de ingestelde diepte staan

Zie misschien wat over het hoofd maar zie zo direct niet in wat ...
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik begrijp het niet helemaal, als je uit de hand freest zet je de hoogte instelling toch vast , waarom dan niet als de frees onder de tafel zit?
Of ben ik de enige die de hoogteverstelling altijd vastzet als ik ga frezen. (boven en onder de tafel)
Mvg,:)
 

youdshoorn

Nieuw lid
2 okt 2016
21
2
Den Haag
Ik begrijp het niet helemaal, als je uit de hand freest zet je de hoogte instelling toch vast , waarom dan niet als de frees onder de tafel zit?
Of ben ik de enige die de hoogteverstelling altijd vastzet als ik ga frezen. (boven en onder de tafel)
Mvg,:)
Als ik frees zet ik altijd de hoogte instelling vast.

@ Joakke
Ik bedoelde de knop - linker ronde handvat waarmee je idd ook de diepte kan instellen als je hem andersom gebruikt - nu in deze positie "buiten werking" - in theorie dan toch ....
Het hendeltje hangt los - want als ik die vast zet dan werkt de T- sleutel niet meer (hij staat dan idd wel vast) - maar ik heb dat voorheen nooit hoeven te doen ... alles liep als een trein .. en bleef perfect op de ingestelde diepte staan


Bij gebruik onder tafel, gebruik ik eerst de T-sleutel om de diepte in te stellen en dan zet ik hem vast met het hendeltje. Het ronde handvat gebruik ik niet als de frees onder de tafel hangt. Het kan zijn dat er vroeger wat meer wrijving in zat en dat ie bleef vaststaan op de juiste hoogte, maar dat er sindsdien iets speling in is gekomen..:confused:
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb een Trend T11 onder een tafel en zet die altijd vast. Een schroefspindel of worm kan juist bij trillingen vanzelf gaan "lopen"...
 

Joakke

Nieuw lid
28 feb 2015
8
0
Ik heb de Triton hier onder de incra tafel hangen, ik zal later op de dag eens kijken hoe die ingesteld staat. Ik zet de frees nooit vast en vaak genoeg tussentijds gecontroleerd of hoogte instelling ging lopen maar dat was niet het geval. Mogelijk heb je helemaal geen defect. Dat zou toch mooi zijn.
Voor het complete binnenwerk van de Triton met uitleg: http://www.raygirling.com/dismtra1.htm
Grt Johan
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb de Triton hier onder de incra tafel hangen, ik zal later op de dag eens kijken hoe die ingesteld staat.
Ik zet de frees nooit vast en vaak genoeg tussentijds gecontroleerd of hoogte instelling ging lopen maar dat was niet het geval.
Mogelijk heb je helemaal geen defect. Dat zou toch mooi zijn.
Voor het complete binnenwerk van de Triton met uitleg: http://www.raygirling.com/dismtra1.htm
Grt Johan
Als je na het afstellen de instelling vast zet hoef je dat niet meer te controleren.
Mvg, :).
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
iedereen bedankt en even in volgorde van de reacties:

@thomasz -
ik heb wel een zeer goede cycloon afzuiging, maar zo sterk is ie nou ook weer niet ;)

@spaander @youdshoorn @boktor -
klopt, vastzetten doe ik ook als ik met mijn T11 boven de tafel werk en dat moet je wel omdat anders de veer hem terug duwt - en als je hem niet vast zet maar de hoogte instelling gebruikt met de "draadstang en borgmoer" dan gaat het ook omdat die in combinatie met de veer de boel zonder problemen vast houdt.
Toen ik mijn T11 nog onder de tafel gebruikte deed ik het altijd op de tweede manier en dat ging echt feilloos.

Omdat het in mijn opstelling nogal lastig is om de freesjes in de T11 te vervangen als hij onder de tafel ging, heb ik de TRA001 erbij genomen - te meer omdat deze in een stationaire positie ging zitten. Hij is daar ook voor "aangepast" door de drukveer uit de plonger te halen (cfr de handleiding)
As je op de foto's kijkt zal je zien dat het bij mij niet zo simpel is om de frees er onder uit te halen - er zitten nl geen schroefgaten door mijn gietijzerblad, maar hij zit met klemmen vast en zelfgemaakte "pilons" om hem te centreren ifv de tafel doorvoer. (beetje off topic maar goed .)

Even terug naar het probleem, snap uiteraard dat ik e.e.a. direct zou kunnen oplossen door de hendel vast te zetten maar dat zou - als ik de beschrijving van de TRA goed begrijp niet nodig moeten zijn omdat je hem kan "aanpassen" voor onder de tafel, en traploos in hoogte kan regelen - dit zonder de boel elke keer vast te zetten

@ joakke -
bedankt voor de link met de foto's, snap nu beter hoe het mechaniek in elkaar zit - voel mij gesterkt door het feit dat jij exact hetzelfde werkt als ik, en dat het bij jou wel goed loopt - en bij mij ging het tot gisteren ook perfect.
ik zal er vandaag nog eens naar zien, maar ik begin te vermoeden - kijkende naar de foto's - dat het probleem op een of andere manier in de linkse ronde knop zit.
(Een wormwiel i.c.m. een tandwiel zou toch niet vanzelf kunnen gaan "lopen")
Als je nog feedback hebt hoor ik het graag :)
ths
F.
 

Joakke

Nieuw lid
28 feb 2015
8
0
Als je na het afstellen de instelling vast zet hoef je dat niet meer te controleren.
Mvg, :).

Ja.....maar ik ga toch niet bukken :)

Alle gekheid op een stokje, toen ik die set aanschafte heb ik in de eerste twee weken vaak gecontroleerd of het zuiver bleef en dat was het geval.

@fganon: Ik zie geen verschil met mijn setup en die van jou als ik zo onder de tafel kijk. Je zou nog een keer of 5 de knop in het linker ronde handvat in kunnen drukken en terug laten schieten zodat je zeker weet dat de vergrendeling goed werkt. Dat klinkt misschien lachwekkend maar ik heb het in de eerste week na aanschaf een keer gehad dat die knop zeg maar "halverwege"bleef hangen.

Enfin, verder reikt mijn kennis niet helaas, succes!
Grt Johan
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
en ik ga ook niet bukken ;)

@joakke -
want je had helemaal gelijk - die ronde knop was de boosdoener

op het oog en gevoel zat ie geblokkeerd maar dat was dus niet het geval - door te doen wat je suggereerde is het probleem uit de wereld
denk dat er wat (een hoop?) stof in zit en dat ga ik maar mooi laten zitten want ik heb die knop in deze opstelling toch niet nodig

heb e.e.a. uitvoerig getest en de hoogte instelling staat zo vast als een rots! (en dat zonder hendeltje :D)

bedankt en grts

F.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.