Over aanschaf cycloon spaan-/ stofzuiger voor de werkplaats

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
@ athanor

Ja interessant topic. Ik leer beter naar het hele vraagstuk te kijken.

Ik was dus zeker niet van plan om onderdelen zoals de cycloon, zelf te bouwen. Ik ben niet handig genoeg en ik weet ook wel zeker dat ik niet iets kan maken dat beter is dan zelfs maar een matige kunststof cycloon. Overigens heb ik mijn twijfels bij doorzichtige cyclonen en andere onderdelen als daar ook voortdurend spanen langs vliegen. Kan toch nooit lang doorzichtig blijven? Weet iemand dat?
Maar goed als je er wat meer kWats tegenaan gooit en je bouwt veel van de afzuigmachine zelf, heb je toch een goed resultaat en daarmee de voldoening van het zelf bouwen. Dat is een keuze en volgens mij geen verkeerde.

Zelf samenstellen uit onderdelen is overigens ook niet meteen zo eenvoudig. Inderdaad moet je alles kunnen vinden en bij deze Bernardo ventilator (overigens 2.2 kWat) die jij vond moet je ergens voor het luchtkanaal van rechthoekig naar rond. Is allemaal te maken natuurlijk.

Jij vraagt aan Damien of de onderdruk van belang is voor het afvangen van (fijn)stof. Dat lijkt mij wel. Hoe meer onderdruk (zo lang het niet gevaarlijk wordt) hoe beter. Net zo belangrijk is de gerichtheid. Zoals ik schreef over het Hammer zaaggedeelte . . daar zit de afzuiging wel ver van het zaagblad.

Mathieu vestigde de aandacht op de onderdruk. Wat hij probeert te zeggen is dat ventilators (waaiers of hoe je zo ook noemt) doorgaans vrij gemakkelijk overdruk opbouwen aan de blaaskant (waarop denk ik de vorm van de cycloon aangepast moet zijn!), maar dat onderdruk opbouwen minder vanzelf spreekt (daar wringt het schoentje!). Dat je onderdruk nodig hebt staat bij hem buiten kijf en ik snap dat.
Conclusie je moet bij de keuze van een waaier (of de bouw daarvan) op de prestatie bij de onderdrukzijde letten. Ik zou er dan aan toe willen voegen dat alleen op de PK's/kWats letten niet veel zin heeft.
Klinkt heel intelligent allemaal, maar hoe je het specifiek invult en daarin keuzes maakt weet ik niet. Ik hoop dat anderen hier nog e.e.a. aan toe kunnen voegen.

Ik voeg nog wat links toe hoewel ik aanneem dat iedereen goed in staat is zelf van alles te vinden op internet.

Een luchtstroommeter (anemometer) blijkt niet zo heel duur te zijn.


Rechthoekige luchtkanalen maar ook rechthoekig op rond.


Voor ventilatoren moest ik denken aan luchtbehandelingssystemen in fabriekspanden en kantoren. Kijk bijv. eens hier.

Dit lijkt mij een ventilator voor afzuiging in huis. Maar waarom zo duur?

Voor wie in de diepte wil gaan: over onderdruk in flexibele slangen.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
@ athanor


Mathieu vestigde de aandacht op de onderdruk. Wat hij probeert te zeggen is dat ventilators (waaiers of hoe je zo ook noemt) doorgaans vrij gemakkelijk overdruk opbouwen aan de blaaskant (waarop denk ik de vorm van de cycloon aangepast moet zijn!), maar dat onderdruk opbouwen minder vanzelf spreekt (daar wringt het schoentje!). Dat je onderdruk nodig hebt staat bij hem buiten kijf en ik snap dat.
Conclusie je moet bij de keuze van een waaier (of de bouw daarvan) op de prestatie bij de onderdrukzijde letten. Ik zou er dan aan toe willen voegen dat alleen op de PK's/kWats letten niet veel zin heeft.

.

Dat is inderdaad wat ik wilde zeggen. Ik heb net even gekeken op de site van Felder. Bij hun zuivere lucht systeem zit de ventilator ook achter het filtersysteem. Dus voor het ontwerp zou ik daar van uitgaan, ook om zoals al eerder aangegeven, je dan een ventilator kan gebruiken die niet ontworpen is op robuustheid, maar op rendement en opvoerhoogte.
De Felder afzuigingen creëren een onderdruk rond de 25 hPa (25 cm waterkolom), zowel voor de zuivere luchtunit als voor de gewonde afzuiging. Ik vermoed dus dat de ventilator in de zuivere luchtunit meer onderdruk genereert dan die in de gewone systemen.
Om een ventilator te selecteren heb je eigenlijk de karakteristiek nodig. Opgegeven waarden als vermogen, maximale opvoerhoogte, onderdruk en maximum debiet zeggen weinig. Je moet weten wat de ventilator doet ingebouwd in de installatie. Met andere woorden, hoeveel debiet blijft er over als de ventilator moet werken. Bij de zuivere luchtsystemen van Felder geven ze een maximaal en nominaal debiet op. Het nominale debiet is slechts de helft van het maximale.
Opgenomen vermogen is debiet x opvoerhoogte / rendement.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Dat is er een met een extreem hoog volume en hoge betrouwbaarheid. Zie de vermelde toepassingen, o.a. professionele keukens en industriële werkplaatsen (lasdampen etc.). Overkill, dus, voor een afzuiging in de hier besproken situatie.

Misschien een rare vraag, maar waarom denk je niet een een afzuigmotor die bijvoorbeeld in de horeca gebruikt worden? Daar kost een motor met ong. hetzelfde vermogen € 500?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik lees met interesse mee. Maar tot nu toe heb ik nog geen ventilator gezien/gevonden dia 25 kpa onderdruk kan leveren. Zoals bij de afzuigers van Felder.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
@ EVS
@ Mathieu

Ik neem aan dat wij het over deze jongen van Felder hebben. (Of de variant met onderstel, of wandmontage). Ding heeft voor mijn werkplaats vervelende afmetingen trouwens.

Je hebt de neiging om te denken 'da's weer zo'n ouderwetse stofzuiger met stofzak'. Maar wat weet ik er van. Als een zak kan wat een microfilter ook kan, vind ik het best. Van mij hoeft er ook geen dubbele opvang te zijn (een vat en een zakje voor de rest zoals je bij cycloon stofzuigers ziet). Als de lucht er maar schoon uit komt en als ik maar voldoende zuigkracht bij de machines heb. Zelfde geldt voor de cycloon. Voor mij is die niet heilig.
Presteert deze Felder gelijk aan bijv. een Oneida?

Komt de lucht er schoon uit? Ik lees 'CE + GS-stofgetest (BG-certificaat)'. CE is een Europees keurmerk. GS staat voor Geprüfte Sicherheit. De kreten HEPA of Stofklasse (zoals bij Jet) kom ik niet tegen. Hogerop lees ik bij stofzuigers van Felder < 0,1Mg/M3. Dat gaat dan weer niet over de grootte van de deeltjes zoals bij HEPA.

Lastig allemaal.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Een schoepenventilator is nodig als de houtsnippers direct in de luchtstroom door de ventilator gaan. In de variant met een cycloon er tussen zou je kunnen redeneren dat die niet nodig is. Net zoals bij een configuratie waar de ventilator achter de filters zit. Ik heb geen idee wat voor soort ventilator er in bijvoorbeeld de schoneluchtsystemen van Felder of Alko zitten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De Felder systemen hebben, ongeacht het model allemaal ongeveer dezelfde onderdruk.
Of je met enkel een zakfilter het gewenste resultaat gaat bereiken betwijfel ik. De filtercapaciteit is afhankelijk van de vervuiling. Voor een goede filtering heb je volgens mij altijd nog een tweede filter nodig, die specifiek ontwikkeld is als luchtfilter.
Axiaalventilatoren worden enkel gebruikt als er geen ander mogelijkheid is (uitgezonderd dan ventilatoren voor huishoudelijk gebruik). De enige 'technische' toepassing van axiaalventilatoren die ik ken is in de buitenunit van airco's en warmtepompen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Ik mijn mij te herinneren van een onderzoekje van Matthias Wandel dat de filters beter presteren naarmate ze vuiler zijn. Zit wat in natuurlijk, maar ik neem aan dat ze de lucht dan ook minder goed kwijt kunnen en dat dit de prestaties beïnvloed.

Verder redeneer ik 'zijn die cyclonen een noodzaak voor goede filtering of is het een hype'. Dat laatste zal bedrijven er niet van weerhouden om ze te produceren, maar dat bevestigd op zich niet de noodzaak. Ik vraag mij bijv. af waarom een professionele fabrikant als Felder ze niet maakt. Zijn ze dan laks of weten ze stiekem dat hun zuigers (met stofzak) niet slechter zijn.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Ik geloof niet dat een cycloon bijdraagt aan goede filtering; ben er altijd vanuit gegaan dat het eerder om de scheiding van zaagsel/stof gaat, waardoor het laatste filter in het systeem niet overbelast wordt.

In principe doet een unit als die van Felder niet anders — grof materiaal verdwijnt in de zak onder, fijner stof wordt afgevangen in de stofzak boven. Daarbij zullen de allerfijnste deeltjes in eerste instantie wel 'ontsnappen', maar na een tijdje, als de zak wat 'viezer' is, wordt dat ook minder. En voor situaties waar ook de fijnere delen afgevangen moeten worden zijn er specifieke oplossingen die de stofzak vervangen.

Voor de gemiddelde huiswerker is een basisuitrusting van afzuiger en losse circulatiefilter-unit voldoende lijkt me. Dat heb ik dus ook. En aangezien ik gebalanceerde ventilatie in huis en werkplaats heb (was vroeger kantoor), kan ik aan de filters daarvan zien dat er niet veel fijn stof overblijft.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden

Leuke lijst. Maar de meeste ventilatoren staat geen flow bij een onderdruk. Die zijn net heel geschikt. Want dan hou je geen flow over aan het einde van je slang. Om van alleen een propellor een afzuiger te maken zo'n goed idee is> We heten niet matthias wandel.

Denk dat dit wel een geschikte afzuiger is:
https://www.mgh24.de/646_artikel_fan4600+radialventilator+ventilator.html
Maar is niet heel goedkoop en denk niet dat het heel gemakkelijk goedkoper wordt.

Het concept van een cyclone is dat deeltje zwaarder zijn dan lucht en door middelpuntvliedende kracht de deeltjes van de lucht gescheiden worden. Maar je zal de uitgaande lucht nog steeds moeten filteren. Dit is wel een goede manier om af te zuigen. Maar zeker niet de enige manier.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Begrijp en lees ik het goed?:

Deze dikke Jet (400 volt) doet volgens deze handleiding 3300 m3 / h met een onderdruk van 22.8 cm (waterkolom).

Deze kleinere Jet (230 volt) doet volgens deze handleiding 3600 m3 / h bij een onderdruk van 25.6 cm (waterkolom).

De jongens van Felder doen 3000 - 3100 m3/h tegen 25 cm waterkolom onderdruk.

Felder is goedkoper maar daar staat tegenover dat ze min of meer toegeven dat de lucht die door de zakken/filters komt niet zo schoon is. D.w.z. ik lees dat ze ook zuivere lucht afzuiggroepen hebben en dat geeft te denken. Deze zijn er in vele varianten en als je qua volume en onderdruk iets vergelijkbaars zou willen, ben je weer duurder uit. Hoe vergelijk ik nu tussen Felder, Jet, Oneida, . . . . , enz.?
Sowieso snap ik niet waarom de goedkopere Jet beter presteert dan de duurdere, maar ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd.

André
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
@ Athanor

Je schrijft:

'Denk dat dit wel een geschikte afzuiger is:
Maar is niet heel goedkoop en denk niet dat het heel gemakkelijk goedkoper wordt.'

Ja een fors bedrag en hoe kom je aan de zekerheid vooraf dat je deze gebruiken kunt, denk ik dan. Heb jij iets gelezen over de decibels?
Volumestroom en de onderdruk zijn prima, lijkt mij.

Ik vraag mij bij het gebruik van een cycloon af: Stel dat de lucht te snel stroomt, dan valt het stof niet voldoende naar beneden en gaat er meer omhoog richting filter. Dat is in ieder geval de voorstelling die ik er van heb.
Ik denk nu (zonder dat ik mij voorstel dat ik er alles van snap) dat je best een prima ventilator kan hebben maar als de rest (vooral de cycloon) er niet op aangepast is, presteert het geheel niet optimaal.

André
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
De opmerkingen die je citeert zijn van EVS als reactie op de links die ik toegevoegd. Overigens zit ik te denken om de aanbevelingen van Pentz zo goed mogelijk te in een configuratie te verwerken of zelf een te bouwen geheel volgens zijn specificaties. Daar zijn volgens hem in de VS al honderden van gebouwd......

Fons
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
@ Athanor

Je schrijft:

'Denk dat dit wel een geschikte afzuiger is:
Maar is niet heel goedkoop en denk niet dat het heel gemakkelijk goedkoper wordt.'

Ja een fors bedrag en hoe kom je aan de zekerheid vooraf dat je deze gebruiken kunt, denk ik dan. Heb jij iets gelezen over de decibels?
Volumestroom en de onderdruk zijn prima, lijkt mij.

Ik vraag mij bij het gebruik van een cycloon af: Stel dat de lucht te snel stroomt, dan valt het stof niet voldoende naar beneden en gaat er meer omhoog richting filter. Dat is in ieder geval de voorstelling die ik er van heb.
Ik denk nu (zonder dat ik mij voorstel dat ik er alles van snap) dat je best een prima ventilator kan hebben maar als de rest (vooral de cycloon) er niet op aangepast is, presteert het geheel niet optimaal.

André

Om die reden staat bij een cycloon ook vermeld voor hoeveel hp deze geschikt is.
meer hp betekend een grotere cycloon of meerdere kleine.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Houd er ook nog rekening mee dat de cycloon 30% verlies geeft. Aldus Mathias Wandel. Helaas kan ik het filmpje nu even niet terugvinden.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
@ Athanor
Dat had ik even niet gezien. Jammer dat ik de tekst niet meer kan aanpassen.
Ik wens je veel succes bij het bouwen en kiezen (à la Pentz).

@3dmazter
'meer hp betekent een grotere cycloon of meerdere kleine'. Uit wat in deze thread bij elkaar is geschreven blijkt toch echt dat dit te kort door de bocht is. Ruwweg kan je het zo wel stellen maar als je het goed wilt hebben zul je onderdruk, volumestroom en vorm van de cycloon op elkaar af moeten stemmen.

Eerlijk gezegd ga ik de uitdaging om zelf iets te bouwen om uit de weg omdat ik er niet op durf vertrouwen dat ik er iets goeds van maak. Als ik morgen een nieuwe afzuiger móest hebben zonder tijd om verder af te wegen, dan ging ik voor deze Jet in het vertrouwen dat het een goed apparaat is. Ik denk dat je met de zelfbouw van een kwalitatief goed apparaat, niet goedkoper uit komt.
De Felder die eerder in deze thread voorbij kwam produceert naar ik verwacht minder schone lucht. Wat de Jet betreft ben ik er nog steeds niet achter wat stofklasse H3 is in vergelijking met HEPA. Het kan ook best tegenvallen, wil ik maar zeggen.

@The Boktor
'. . . de cycloon 30% verlies geeft. Aldus Mathias Wandel.' Als dit waar is (wat ik best wil geloven), is dat de prijs die je betaalt voor schonere lucht. Ik neem overigens aan dat bedoelt wordt dat 30% van je volumestroom verloren gaat door de constructie met de cycloon. Je zal een betere (meer onderdruk) en/of zwaardere ventilator nodig hebben of een betere cycloon, voor dezelfde prestatie in vergelijking met een stofzuiger zonder cycloon.
Maar ik verwacht (ik ken het filmpje ook niet) dat Mathias een cycloon voor een bestaande ventilator heeft gezet en verder niet heeft geoptimaliseerd. Doe je dat wel en je kiest je componenten (a la Pentz), dan zijn je verliezen misschien minder groot.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Die Jet lijken me inderdaad mooie toestellen (maar dat mag ook voor dat geld). De kleine presteert inderdaad beter dan de grote, zeker wat onderdruk betreft. Alleen zijn er in de documentatie andere waardes te vinden dan vermeld op de website. En dan is er nog de meetmethode: de US of EU. Mij lijkt de US wel een metingen onder realistische omstandigheden, dus in gebruik.
De filter zou ook beter zijn, want hij filtert tot 0,2 µ, HEPA is 0,3.
De afmetingen van de cycloon hebben geen uitstaans met het vermogen van de afzuiging, enkel met het debiet. Het vermogen van een stofzuiger is ook gemakkelijk 1,5 tot 2 pk, maar daar ga je een kleinere cycloon voor gebruiken als een afzuiging.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.