Opvouwbare werkbank kopen

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Hallo allemaal,

Ik ben recentelijk naar een appartementje verhuist waardoor ik mijn atelier bij mijn ouders heb moeten achterlaten.
Een half uurtje rijden is nu niet zo extreem lang, maar toch... voor iedere pruts een uur onderweg zijn dan gaat de avond ook snel voorbij.

Daarom ben ik op zoek naar een stevige opvouwbare werkbank voor in de garage van mijn appartement.
Zoiets "workmate" achtig maar dan meteen zo degelijk mogelijk.

De zwaarste belasting die ik momenteel kan bedenken zou het werken met de Domino700 zijn.
Het zou geweldig zijn moest ik met de werkbank een klemconstructie kunnen maken waarbij ik makkelijk stukken kan klemmen, frezen en weer ontklemmen voor het volgende stuk.

Met de Domino heb je al wel wat klemkracht en stabiele stevige constructie nodig om accuraat te werken.

Iemand een aanrader op dit vlak.

Ik besef dat een opvouwbare werkbank het nooit kan halen van een vaste massieve werkbank of zoiets, maar die kan ik niet bij in de garage proppen :-/
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Walko? Ik heb de Walko 4. Zwaar, stabiel en stevig. En als je 'm uitklapt heb je ook een mooi 'zaagvloertje'.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Maak een los blad in de vorm van een niet al te hoge torsiebox, voorzie die van 20 mm gaten. Onderstel kan uit zaagbokken bestaan of je maakt iets fraais van buismateriaal of koker. Er zijn legio voorbeelden van deze opzet te vinden.

Eigenlijk is een Paulk ook zoiets, maar wat meer bedoeld voor eenvoudig transporteren van en naar de bouwplek, met de mogelijkheid om plaatmateriaal makkelijk te verwerken.

Voordeel van 20 mm gaten is dat er goede klemmogelijkheden zijn, zoals de Festoolklemmen (die er ook zijn in goedkopere uitvoeringen van bijv. Axminster). Maar ook de klemblokjes van DeWalt passen, te gebruiken als aanslag en die zijn heel goedkoop. En voor het gebruiksgemak nog maar te zwijgen over de 'dogs' die reuze handig zijn (Parf dogs, etc.)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Een plooibare party tafel kopen (50€)
+ stootrand aan één kant (gelijmd)
+ afdekken 12 mm mdf (gelijmd)
+ extra spankabels om poten te stabiliseren
party-tafel.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo het voorbeeld van hierboven heb ik ook
Van het merk samsonite
Werkt echt geweldig
Maar goed zelf maken is ook
Leuk
Succes Mvg Leroy
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Als je toch graag met Festool producten werkt lijkt mij die MFT/3 van Festool wel iets voor jou.
Maar die MFT/3 samen met die Walko 4 die ik hier lees die mij ook wel iets handigs lijkt zullen wel tot de duurste opties behoren.
De vraag is of het dat je allemaal waard is om even in je garage wat dingetjes te kunnen doen, terwijl je toch voor het meeste werk nog altijd naar je ouders moet voor je atelier met al je machines.

Ik begrijp wel wat je zoekt, iets robuust om trilling vrij op te werken maar toch licht en compact genoeg om vlot boven te halen en nadien weer vlug in een hoekje te zetten zodat je auto weer binnen kan.

De knutselvoorbeelden van hier boven vind ik ook wel leuk gevonden en vooral goedkoper.
 

klussertje1

Nieuw lid
19 apr 2015
16
0
Maak het inderdaad zelf, zo een MFT/3, een Walko 4 of andere van die systemen is leuk voor professionelen die vaak naar een werk site moeten.
Dan heb je iets betrouwbaars, compact en licht gewicht bij dat snel en handig is op te zetten en het ziet er allemaal netjes professioneel uit voor je klant.

Wat jij beschrijft nodig te hebben is niets meer dan een stevig werkblad dat je nadien handig tegen de muur kan plaatsen.

Dus besteed er geen 100de tot bijna 1000 euro aan uit, dat geld haal je er nooit uit.

Neem het idee van bijvoorbeeld dat werkblad van Festool over. Neem een mdf, als je wat gewicht wilt zo een dikke van 40mm, op 120 cm op 80 cm ik zeg maar wat.
Boor nauwkeurig die hoop gaten er in van 20mm, schroef aan de onderkant nog wat balken voor de stevigheid, zet er stevige verwijderbare poten onder.
Investeer dan het geld dat je uitspaart in professionele snelspan klemmen, eventueel zo een setje van Festool en je bent gesteld lijkt mij.

Loop in je vrije tijd niet te klussen voor wat geld om dan meteen weer iets nieuws bij te kopen, klus op je gemakje wat bij en zet je centjes opzij voor wat leuks.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
@klussertje1
Kom je met die dikte van 40mm niet in de problemen voor iets, ik denk maar aan bijvoorbeeld die snelspan klemmen door de gaten steken of die andere snelle hulpstukjes van Festool?
Ik vraag het maar uit nieuwsgierigheid ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar het zou zonde zijn van een plaat vol gaten waarop het snelspan systeem dan niet kan toepassen.
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Bedankt voor de tips.

Ik zal er mij eens aanzetten om zelf iets in mekaar te knutselen.

Nog eens bedankt voor de vele uitleg en aanraders
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik heb een aantal jaren met een workmate in de woonkamer van mijn appartement zo gewerkt, nog vrijgezel gelukkig - mijn vrouw was gek geworden:) Je kunt een workmate als Basis nemen, want die heb je m.i. altijd toch nodig. en daarop maak te bijvoorbeeld zo'n Torsion box of gewoon een groter werkbklak dat je vastklemt met de workmate. Voor dikke 120 euro ben je klaar als je een nieuwe workmate en underlayment moet kopen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb vroeger toen ik een kleine garage had een plaat multiplex met scharnieren aan de muur bevestigd zodat je 'm uitklapt als je 'm nodig hebt en een paar stevige uitklapbare poten.
Als je kaar bent klap je 'm op en met een schuif vergrendel je 'm aan de muur.
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Leuk idee Willem, het is helaas een huurappartementje dus daar ben ik beperkt in het gaatjes maken in de muur.

1 van de dagen eens testen in hoeverre de isolatie van de muren is. Even de domino opstarten en eens afwachten of de buren komen klagen van het lawaai, anders is het sowieso einde verhaal wat betreft wat klussen in de garage :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.