Insperatie nodig bakjes

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Heb insperatie nodig zou een en sorteer systeem ( bakjes ) willen zelf maken
iets in de aard van dit systeem

IMG_6557.JPG

Alle voorbeelden zijn welkom
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Iemand een tip hoe je kan latten schuin zagen in de lengte dat je geen zaagmachine hebt dat je kan onder een hoek zagen

alle tips welkom
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Met een handzaag en schaaf kun je ook goede resultaten krijgen. Zaag moet wel scherp zijn om niet van de lijn af te lopen. Moet lukken.
 

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
En poosje geleden zat ik over hetzelfde te brainstormen. Het zelf maken van die bakjes werd mij een wat te grote klus. Ben toen naar Action gegaan, daar hebben ze ook dit soort bakjes. Moest er 4 of 5 keer naartoe omdat ze steeds maar weinig op voorraad hebben maar had er uiteindelijk 70 stuks.
Toen uit MDF een kastje gemaakt voor 5 verticale rijen van 13 bakjes. Heb 5 bakjes op reserve gehouden, het zijn niet de sterkste dus als er een stuk gaat...
In de verticale platen MDF heb ik gleuven gefreesd waar de bovenste rand van de bakjes in hangt.
Handigste daarvoor is eerst de gleuven in de brede plaat frezen, daarna pas in de lengte doorzagen. Aan de achterkant zit een plaat multiplex die alles bij elkaar houdt. Kostte totaal +- 35€ voor de bakjes en 20€ voor het hout.
Resultaat:
IMG_20160523_220556328.jpg
IMG_20160523_220137788.jpg
Kast zit inmiddels overvol, heb al weer een stapeltje nieuwe bakjes voor een 2e kast.

Groet
Geert
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Is wel mooie maar ik wil eens de uitdaging om het terug zelf te maken

zouden dit goede verhouding zijn kwa hoogte , diepte en brete

IMG_6570.jpg

B = 120 mm
D = 170 mm
H = 94 mm

grtz
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb onderstaande bakjes ooit gemaakt uit 9mm multiplex. Ik heb ze stapelbaar gemaakt, en ze bevallen me nog steeds prima. Makkelijk en snel te maken als je eenmaal een mal hebt van de onderdelen. De eerste was even uitvinden hoe het moest, en ik heb er nu zo'n 40 stuks. Allemaal dezelfde maat.

20170816_220526.jpg

20170816_220550.jpg

20170816_220625.jpg
 
P

Pel

Guest
Inderdaad simpele eenvoudige maar verdomd handige bakjes Jelmer, het gaat om de functionaliteit van een bakje, waar je met een hele hand in kunt graaien.

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Precies Pel. En nog eens goedkoop ook. Uit een volle plaat van 122x244 kun je heel wat bakjes halen. Kost iets van 20 euro?
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Het hangt er een beetje van af hoe je wil werken:

. wil je de bakjes ten allen tijde open en bereikbaar hebben, dan zijn er al voldoende oplossingen getoond. Ik vind dit systeem zelf minder, omdat je de bakjes nooit stofvrij zal kunnen houden. Bovendien ken ik mezelf: de vrije bakjes - en die zijn er in het begin altijd - gaan dan rommel accumuleren die 'ik later nog wel eens sorteer'. De oplossing hier kan dan zijn om toch voor commercieel beschikbare bakjes te gaan: sommigen hebben nl een deksel, wat alvast het stofprobleem oplost.

. als je evenwel de bakjes in een - gesloten - kast kunt dulden, waarna je enkel dat ene bakje dat je nodig hebt uitneemt, dan heb ik enige tijd geleden een ronduit geniale interpretatie vd french cleats gezien. Je maakt de bakjes gewoon balkvormig (veel eenvoudiger, minder bewerkelijk, én veel meer binnenruimte omdat er niks meer uit kan vallen aan de open zijde, uiteraard), met dan aan de achterkant een french cleat. En nu komt het: je bergt de bakjes dan achterstevoren op in de kast, waarbij de cleat dan functioneert als handgreep. Als je dan een bakje nodig hebt, neem je dit uit - bij de cleat/handgreep - en hangt 'm boven je werkbank op aan de cleat. Op het einde vd werkdag zwier je alles terug in de kast. Jammer genoeg vind ik de voorbeeldlink niet meer terug, dus je zult het met mjin beschrijving moeten doen :).

(Het nadeel hierbij is dan uiteraard wel dat je niet kan zien wat er in de bakjes zit, dus dat wordt dan labellen. Nu ja, bij de 'open' oplossing zijn er ook vaak compartimenten per bakje, en dan zie je ook niet wat er in de achterste zit)
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Ik heb de bakjes nodig om schroeven draaiers persoort te kunnen legen mijn snijgereedschap scharen messen en mijn 6 kant sleutels enzo voord

grtz
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.