Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

schraapstaal voor verf ?

Hallo,

Ik ben voor mijn zoon de hamer van Thor aan het maken.
    Nu heb ik een fout gemaakt door grondverf op terpentine basis te gebruiken en nu moet deze er weer vanaf.... zucht.
    Afgelopen kerst heb ik een paar schraapstalen gekregen (ben best wel lief geweest) en dacht ik dus dat ik hiermee de verf er wel ff vanaf zou krabben.
    Dat viel dus even vies tegen.... 2 a 3 halen en het schraapstaal was bot. Andere kant geprobeerd... het zelfde.
    Toen maar eens op een stuk hout (zonder verf) geprobeerd.... super mooie krulletjes.

Dus is een schraapstaal niet geschikt voor verf ? of moet ik het staal op een andere manier behandelen ?

Peter.
    Groetjes uit Landgraaf

Normaal gezien zou dat zonder problemen moeten gaan. Ik heb afgelopen week een geverniste deur kaal gemaakt, en de de profielen in de beplanking zijn met een schraapstaal gedaan. Ging zonder problemen en het schraapstaal bleef lang scherp.
    Mogelijk loopt de braam (onzichtbaar voor het blote oog) vol en glijdt daardoor over de verf heen, ipv er achter te haken. Probeer eens om het schraapstaal zuiver te maken met terpetine en een borsteltje. Dan heb je uitsluitsel.
    Maar waarom moet de nieuwe verf er van af? Ben je bang dat deze verf een gevaar voor de gezondheid is?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Mijn vermoeden is dat de verf nog niet volledig uitgehard is.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Als de verf niet volledig is uitgehard dan is het net kauwgum het schraap voor geen meter, je zou afbijtmiddel kunnen gebruiken, wel veiligheid in acht nemen, o.a. handschoenen, het is agressief spul.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Ik kan je helaas niet verder helpen met je vraag, maar ben we erg benieuwd naar de hamer van Thor! Maak je er een fotoverslag van?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Normaal gezien zou dat zonder problemen moeten gaan. Ik heb afgelopen week een geverniste deur kaal gemaakt, en de de profielen in de beplanking zijn met een schraapstaal gedaan. Ging zonder problemen en het schraapstaal bleef lang scherp.
    Mogelijk loopt de braam (onzichtbaar voor het blote oog) vol en glijdt daardoor over de verf heen, ipv er achter te haken. Probeer eens om het schraapstaal zuiver te maken met terpetine en een borsteltje. Dan heb je uitsluitsel.
    Maar waarom moet de nieuwe verf er van af? Ben je bang dat deze verf een gevaar voor de gezondheid is?
    Ok Mathieu, zal ik proberen. De rede dat de verf er vanaf moet is omdat er qua verfbenodigdheden veel meer keuze is op waterbasis, dus moet de grondlaag ook op waterbasis zijn.
    De uitdaging gaat hem meer in het schilderwerk zitten dan het houtbewerkingens gedeelte..... (behalve het verwijderen van de oude grondverf ;-) )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vurenhout Bekijk Berichten
    Mijn vermoeden is dat de verf nog niet volledig uitgehard is.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Als de verf niet volledig is uitgehard dan is het net kauwgum het schraap voor geen meter, je zou afbijtmiddel kunnen gebruiken, wel veiligheid in acht nemen, o.a. handschoenen, het is agressief spul.

Groet Pel.
    Vurenhout en Pel.... de verf zit er al een paar weken op. De paar slagen die ik heb kunnen schrapen kwam er witte stof af.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdL Bekijk Berichten
    Ik kan je helaas niet verder helpen met je vraag, maar ben we erg benieuwd naar de hamer van Thor! Maak je er een fotoverslag van?
    SjoerdL..... Ik heb nog niet veel foto's van dit project maar ik zal me ertoe dwingen om er meer te maken en als de hamer klaar is een verslagje plaatsen.
    Laatst gewijzigd door Roestige Spijker; 12-08-17 om 20:48.
    Groetjes uit Landgraaf

Ik zou eerst thinner proberen, thinner in een blik gieten waar de hamer in past, hamer erin, en meteen met een kwastje alles eraf wrijven.

Moet lukken zolang het geen 2k lak is.

Denk je wel om je veiligheid?

Handschoenen, bril op, en maskertje.

Gr Danny

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Doe dit dan buiten, thinner is behoorlijk brandbaar pas op.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Denk je dat watergedragen verf niet over grondverf op basis van oplosmiddel kan? Volgens mij gaat dat prima binnen.

Mogelijk is de verf toch nog niet echt hard. Ik heb een gelijkaardig probleem gehad met het schuren van watergedragen lak van enkele jaren oud. Alle types schuurpapier (ook de speciale van Festool) geprobeerd, maar werkte niet. Schuurpapier liep onmiddellijk vol doordat de verf onvoldoende verhard was.
    Maar is het effectief zo dat je geen watergedragen verf over een verf op oplosmiddelbasis kan zetten? Omgekeerd gaat wel, heb ik al gedaan. Zelf heb ik geen goede ervaring met watergedragen verf. Moeilijker te verwerken dan oplosmiddel gedragen.
    @Danny,
    Een maskertje helpt niet tegen thinnerdampen. Dan moet je een masker dragen met filters geschikt voor dampen (koolstoffilter).
    Laatst gewijzigd door mathieu; 12-08-17 om 21:27.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten