schraapstaal voor verf ?

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo,

Ik ben voor mijn zoon de hamer van Thor aan het maken.
Nu heb ik een fout gemaakt door grondverf op terpentine basis te gebruiken en nu moet deze er weer vanaf.... zucht.
Afgelopen kerst heb ik een paar schraapstalen gekregen (ben best wel lief geweest) en dacht ik dus dat ik hiermee de verf er wel ff vanaf zou krabben.
Dat viel dus even vies tegen.... 2 a 3 halen en het schraapstaal was bot. Andere kant geprobeerd... het zelfde.
Toen maar eens op een stuk hout (zonder verf) geprobeerd.... super mooie krulletjes.

Dus is een schraapstaal niet geschikt voor verf ? of moet ik het staal op een andere manier behandelen ?

Peter.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Normaal gezien zou dat zonder problemen moeten gaan. Ik heb afgelopen week een geverniste deur kaal gemaakt, en de de profielen in de beplanking zijn met een schraapstaal gedaan. Ging zonder problemen en het schraapstaal bleef lang scherp.
Mogelijk loopt de braam (onzichtbaar voor het blote oog) vol en glijdt daardoor over de verf heen, ipv er achter te haken. Probeer eens om het schraapstaal zuiver te maken met terpetine en een borsteltje. Dan heb je uitsluitsel.
Maar waarom moet de nieuwe verf er van af? Ben je bang dat deze verf een gevaar voor de gezondheid is?
 
P

Pel

Guest
Als de verf niet volledig is uitgehard dan is het net kauwgum het schraap voor geen meter, je zou afbijtmiddel kunnen gebruiken, wel veiligheid in acht nemen, o.a. handschoenen, het is agressief spul.

Groet Pel.
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Ik kan je helaas niet verder helpen met je vraag, maar ben we erg benieuwd naar de hamer van Thor! Maak je er een fotoverslag van?
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Normaal gezien zou dat zonder problemen moeten gaan. Ik heb afgelopen week een geverniste deur kaal gemaakt, en de de profielen in de beplanking zijn met een schraapstaal gedaan. Ging zonder problemen en het schraapstaal bleef lang scherp.
Mogelijk loopt de braam (onzichtbaar voor het blote oog) vol en glijdt daardoor over de verf heen, ipv er achter te haken. Probeer eens om het schraapstaal zuiver te maken met terpetine en een borsteltje. Dan heb je uitsluitsel.
Maar waarom moet de nieuwe verf er van af? Ben je bang dat deze verf een gevaar voor de gezondheid is?

Ok Mathieu, zal ik proberen. De rede dat de verf er vanaf moet is omdat er qua verfbenodigdheden veel meer keuze is op waterbasis, dus moet de grondlaag ook op waterbasis zijn.
De uitdaging gaat hem meer in het schilderwerk zitten dan het houtbewerkingens gedeelte..... (behalve het verwijderen van de oude grondverf ;-) )


Mijn vermoeden is dat de verf nog niet volledig uitgehard is.

Als de verf niet volledig is uitgehard dan is het net kauwgum het schraap voor geen meter, je zou afbijtmiddel kunnen gebruiken, wel veiligheid in acht nemen, o.a. handschoenen, het is agressief spul.


Groet Pel.

Vurenhout en Pel.... de verf zit er al een paar weken op. De paar slagen die ik heb kunnen schrapen kwam er witte stof af.


Ik kan je helaas niet verder helpen met je vraag, maar ben we erg benieuwd naar de hamer van Thor! Maak je er een fotoverslag van?

SjoerdL..... Ik heb nog niet veel foto's van dit project maar ik zal me ertoe dwingen om er meer te maken en als de hamer klaar is een verslagje plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik zou eerst thinner proberen, thinner in een blik gieten waar de hamer in past, hamer erin, en meteen met een kwastje alles eraf wrijven.

Moet lukken zolang het geen 2k lak is.

Denk je wel om je veiligheid?

Handschoenen, bril op, en maskertje.

Gr Danny
 
P

Pel

Guest
Doe dit dan buiten, thinner is behoorlijk brandbaar pas op.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mogelijk is de verf toch nog niet echt hard. Ik heb een gelijkaardig probleem gehad met het schuren van watergedragen lak van enkele jaren oud. Alle types schuurpapier (ook de speciale van Festool) geprobeerd, maar werkte niet. Schuurpapier liep onmiddellijk vol doordat de verf onvoldoende verhard was.
Maar is het effectief zo dat je geen watergedragen verf over een verf op oplosmiddelbasis kan zetten? Omgekeerd gaat wel, heb ik al gedaan. Zelf heb ik geen goede ervaring met watergedragen verf. Moeilijker te verwerken dan oplosmiddel gedragen.
@Danny,
Een maskertje helpt niet tegen thinnerdampen. Dan moet je een masker dragen met filters geschikt voor dampen (koolstoffilter).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.