scheppach TKU 4000

pieter bas

Nieuw lid
10 nov 2010
3
0
Hallo,

Ik ben Pieter Bas en ben onlangs hobbymatig begonnen het opknappen en maken van meubels. Ben momenteel ook bezig met allerlei cursussen in afwachting van de opleiding aan het HMC volgend jaar en wil eigenlijk op termijn (semi) professioneel aan de slag.

Nou ben ik op zoek naar een degelijke, zaagtafel voor een redelijke prijs (dus geen festool ;) ). Ik zat te denken aan een scheppach TS 2010, maar zag ook dat scheppach een 'nieuwe' zaagtafel heeft, de TKU 4000, heeft iemand hier ervaring mee? Hij ziet er uit als een bouwzaag, maar je kunt er precisie-aanslagen op zetten. In een review
( http://www.woodworkersinstitute.com/print.asp?p=1493) kwam ie niet zo slecht uit de bus.....

Ik kan over deze zaag verder nog weinig informatie vinden, misschien omdat ie nieuw is of omdat het eigenlijk een bouwzaag is of omdat je TKU beter in een andere volgorde kan zetten?
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Dat lijkt me een prima optie. Ik heb een oud model tk en hoewel ik hem nog niet gebruikt heb wegens krachtstroom-stekkergedoe lijkt het me een goeie voor meubelwerk. Deze is niet in je eentje te tillen zoals de festools maar wel mobiel zoals je hebt gezien, dus handig als je kleinbehuisd of mobiel bent.

Ga je de deeltijdopleiding doen?
 

pieter bas

Nieuw lid
10 nov 2010
3
0
Ik ga dan inderdaad de deeltijdopleiding doen. Ik was net te laat voor dit cursusjaar, dus ik ga in ieder geval tot die tijd andere 'losse' cursussen volgen, bijv. fineren, houtdraaien, lassen, stofferen etc.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Heel goed.

Je kan je ook alvast inlezen met boeken als 'constructies voor de fijne houtbewerking' e.d, want je krijgt geloof ik 1 uurtje technologie op de deeltijd.
 

pieter bas

Nieuw lid
10 nov 2010
3
0
bedankt voor je reactie overigens.

ik heb ook al wat boekjes gekocht en gelezen. moet het nu ook maar eens in de praktijk brengen; heb wel een aardige werkplaats maar is (nog) niet geisoleerd en momenteel niet echt warm te stoken + ik moet het nog echt goed inrichten....
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
pieter bas zei:
bedankt voor je reactie overigens.

ik heb ook al wat boekjes gekocht en gelezen. moet het nu ook maar eens in de praktijk brengen; heb wel een aardige werkplaats maar is (nog) niet geisoleerd en momenteel niet echt warm te stoken + ik moet het nog echt goed inrichten....

hetzelfde hier, ben bezig met isoleren.
Gisteren van die groene spaanplaten gekocht zitten wel wat schroefgaten in en moeten iets bijgezaagd worden.

Mocht je er ook belang bij hebben platen zijn 325 cm bij 122,5 dan kan ik je zijn telefoonnummer wel doen, heb voor 25 platen 100 euro betaald dus 4 euro per plaat.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ik weet inmiddels dat je echt geen dure zaagtafel hoeft te kopen om nauwkeurig te kunnen werken. Ik meen wel te weten dat je toch het best een gietijzeren (cast iron) tafel kunt hebben. Uiteraard is het dan nog wel belangrijk dat deze vlak is!, dus let wel op.

Verder is het van groot belang dat je voldoende mogelijkheden hebt om er iets op te bevestigen, bijv. mallen.

Ik heb een tijdje gecorrespondeert met Incra (http://www.Incra.com en http://www.incrementaltools.com) omdat ik overweeg / overwoog dit materiaal te kopen. Het probleem is dat dit niet op mijn huidige Robland past. Incra zegt dat de relatief goedkope modellen van Jet (zie http://www.vdhbv.nl) voldoende nauwkeurig zijn. Wel minimaal een gietijzeren tafel! VDH heeft enkele modellen te koop.

Verder is het van belang dat de zaag goed en eenvoudig is af te stellen. Als je geleidingssleuven in de tafel hebt en die wilt gebruiken moet de zaag exact evenwijdig aan de sleuvel staan. De 0-stand moet exact 90 graden zijn met de zaagtafel.
'T is maar de vraag of dit af-leverancier goed is afgesteld en zo ja, dan moet je later toch eens een keer.

Succes verder,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik meen wel te weten dat je toch het best een gietijzeren (cast iron) tafel kunt hebben. Uiteraard is het dan nog wel belangrijk dat deze vlak is!, dus let wel op.

En waarom moet je dan wel perse een gietijzeren tafel hebben als ik vragen mag?

Scheppie
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag Scheppie,

Mijn antwoord is meer globaal dan exact, maar het gaat om stijfheid. Je moet er o.a. zeker van zijn dat de krachten die een rol spelen de tafel niet vervormen. Stel de vloer is niet helemaal vlak, dan introduceer je een kleine kracht in de tafel en dus een vervorming.
Je drukt tijdens het zagen het werkstuk tegen de aanslag, misschien gebruik je een hulpstuk met een klem, enz.
De tafel is zelf ook bevestigd aan het onderstel, de zaag zit bevestigd aan de tafel, enz. Alles is met bouten vastgezet of eventueel geklonken of gelast (geen idee).

Hoe stijver de tafel is, hoe minder gevolgen al die krachten zullen hebben.
Niet voor niets beginnen alle duurdere modellen van welk merk dan ook met gietijzeren tafels. Geldt voor boortafels, tafels van lintzaagmachines, schaafbanken enz.

Nogmaals het is allemaal wat globaal. Je kunt met goedgekozen vormen ook van plaat hele stijve constructies maken. Denk aan kokers en pijpen. Stijf en veel lichter, maar dat heeft allemaal zijn eigen toepassing.
Als je iets aan een koker of pijp bevestigd kun je niet de hele stijfheid benutten. De wand is gewoon een plaat(je) waaraan je wat vastmaakt en waar je dus krachten op introduceerd.

Een andere factor is nog de massa. Tijdens bewerkingen komen trillingen vrij waar iets mee moet gebeuren. Oplossing: Demping of zorgen dat de massa niet mee in trilling kan komen.

Naar mijn idee zijn die plaatwerktafels juist gemaakt voor het ruwere, maar ook grotere zaagwerk op bouwplaatsen e.d. De machines zijn vrij licht, wat gemakkelijk verplaatsbaar maakt en je kunt ze goed gebruik voor bijv. hout voor dakconstructies e.d.
Dan doet de kwaliteit van het zaagwerk er niet veel toe.

Dus een zware gietijzeren tafel is echt altijd beter volgens mij. Maar goed, je moet mijn verhaal kritisch lezen en je eigen gedachten vormen. Ik ben werktuigbouwer (HBO) en in de ICT terecht gekomen. In de werktuigbouw geen ervaring, voor de ICT geen achtergrond en houtbewerking is mijn hobby. Dat is het gedachtengoed waar ik het mee moet doen.

André
 
  • Leuk
Waarderingen: FreaknZoid
A

Athanor

Guest
Ik heb dezelfde redenatie als André. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of het ook in de praktijk op gaat. Op mijn Robland zit er in de gietijzeren tafel een klein dipje tussen de opening van de zaag en de opening van de freesspil. Dit meet ik met een gecalibreerde rei en een voelersetje. Ditzelfde zou bij de plaatijzeren tafels moeten gebeuren om te kijken of die eenzelfde kwaliteit hebben. Wie heeft dat al eens gedaan? Ik zal het setje eens meenemen naar mijn zwager, die heeft een Scheppach zaagtafel en vlakbank. Ben benieuwd!

Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Fons,

Ook gietijzeren tafels komen in kwaliteiten. Dat kun je beredeneren. Alle waar is naar zijn geld. Zo'n dipje zul je niet vinden op een nieuwe Felder of een Altendorf. Wellicht ook niet op een wat duurdere Robland overigens.

Gietijzer op zich is geen garantie. Dat bestaat in vele samenstellingen. Daarnaast is er nog de nabewerking (dus het vlakken, frezen en boren na het gieten), ook dat in kan in meerdere kwaliteiten gebeuren.

Nogmaals ik beredeneer e.e.a. op het gevoel met wat ik nog weet van mijn opleiding.
Ik zat nog eens na te denken over die Jet Zaagtafels (er zijn er meer natuurlijk!). Ik kán mij inderdaad voorstellen dat die afdoende van kwaliteit zijn zoals iemand van Incra zei.
Het onderstel lijkt licht, maar als het voldoende stijf is en maar toch trillingen kan opvangen kan het ideaal uitpakken. Als de bevestiging aan de tafel een kleine vervorming/kracht met zich mee brengt zal die in de relatief slappe poten gaan zitten en niet in de tafel. Dus een licht onderstel is niet zo erg.
De totale masse is niet hoog. Dat zou een nadeel kunnen zijn. 'T zal helpen om goed doordacht te werken, met scherpe zagen. Dan speelt dat hele trilling gedoe nauwelijks.

Met andere woorden:
Als je een goede stijve tafel hebt met een goed bevestigde en gestelde zaag, goede geleidingssleuven en goede bevestiging voor bijv. zoiets als Incra of een luxe geleider dan heb je een goede zaagtafel.
Secundair maar zeker niet onbelangrijk zijn dan eisen als:
- Elektronica / noodstop
- Toerentalinstelling
- Spaanafvoer
- Hoek- en hoogte afstelling
- Maximale zaagdiepte
- Mogelijkheid voor extra brede zaagbladen (dado)
- Linksom vallend zaagblad (left tilting blade)
- Gemak voor inbouw zero clearance inserts
- Gemak van nastellen.
- Je kunt er nog wel wat bedenken
Wat je maar belangrijk vind

Oké 't is maar een mening en ik houd er over op. Uiteindelijk moet e.e.a zich in de praktijk bewijzen en de resultaten op een tafel van plaatstaal (zoals die van Scheppach) kunnen best meevallen. Ik hoop dat Pieter Bas wat heeft gehad aan de discussie hier en wat er mogelijk nog volgt.

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Interessante uitleg van beiden.... mijn vraag was niet omdat ik het in twijfel trok maar meer omdat ik nou eens de feitelijke argumenten zou horen... die staan netjes verwoord volgens mij....

bedankt, Scheppie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.