Substituut houtsoorten

ome_tom

Nieuw lid
20 aug 2014
9
0
Schilde, BE
Goede middag allen,

Momenteel ben ik in het bezit van een plan van Glen-L voor een kleine runabout boot, namelijk de Squirt
Een boot gebouwd van multiplex op een frame.

De volgende stap is het hout uitzoeken.

De Multiplex zullen wss marine grade Bruynzeel panelen worden, tenzij iemand een beter (goedkoper? Prijs/kwaliteit beter, Gewoon beter ...) alternatief heeft?
Voor de rest heb ik nog een hoop massief hout nodig.
In de materiaallijst (die je hier kan vinden: http://www.glen-l.com/designs/outboard/squirt-bom.html)
wordt er gesproken over Spruce (In het Nederlands...?) of Mahonie. (en een klein beetje eik (witte eik))

Je kan hiervoor ook "Douglas-fir" of "long-leaf yellow pine with dense straight grain" gebruiken.
Voor mahonie bedoelen ze afrikaanse, Honduras of Phillipine-dark rode variaties.
Voor Spruce bedoelen ze Sitka spruce.

Voor mij een hele boterham en over houtsoorten ken ik helaas bitter weinig.

Nu m'n vraag: Kan iemand voor mij vertalen welk hout ik nu best gebruik? Of welke houtsoorten ik ter vervanging kan gebruiken en wat de voor/nadelen van de verschillende houtsoorten zijn?

En eventueel waar ik welk hout kan vinden in Nederland of (bij voorkeur, maar we zitten op een NL-forum, dus dit kan ik niet verlangen) Vlaanderen?

alvast hartelijk dank!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Goede middag allen,

Momenteel ben ik in het bezit van een plan van Glen-L voor een kleine runabout boot, namelijk de Squirt
Een boot gebouwd van multiplex op een frame.

De volgende stap is het hout uitzoeken.

De Multiplex zullen wss marine grade Bruynzeel panelen worden, tenzij iemand een beter (goedkoper? Prijs/kwaliteit beter, Gewoon beter ...) alternatief heeft?
Voor de rest heb ik nog een hoop massief hout nodig.
In de materiaallijst (die je hier kan vinden: http://www.glen-l.com/designs/outboard/squirt-bom.html)
wordt er gesproken over Spruce (In het Nederlands...?) of Mahonie. (en een klein beetje eik (witte eik))

Je kan hiervoor ook "Douglas-fir" of "long-leaf yellow pine with dense straight grain" gebruiken.
Voor mahonie bedoelen ze afrikaanse, Honduras of Phillipine-dark rode variaties.
Voor Spruce bedoelen ze Sitka spruce.

Voor mij een hele boterham en over houtsoorten ken ik helaas bitter weinig.

Nu m'n vraag: Kan iemand voor mij vertalen welk hout ik nu best gebruik? Of welke houtsoorten ik ter vervanging kan gebruiken en wat de voor/nadelen van de verschillende houtsoorten zijn?

En eventueel waar ik welk hout kan vinden in Nederland of (bij voorkeur, maar we zitten op een NL-forum, dus dit kan ik niet verlangen) Vlaanderen?

alvast hartelijk dank!
Je kunnen het beste de wetenschappelijk namen gebruiken om op te zoeken en misverstanden te voorkomen.
Spruce is vuren (maar dan anders dan van de bouwmarkt) , douglas is Oregon pine, long-leaf pine is in de houthandel hier ook Southern yellow pine genoemde. White oak and red oak moet je niet door elkaar halen maar als het om boten gaat is het zeker geen red. Quercus rober is de plaatselijk variant. Er zijn zeker houtsoorten van Europese afkomst die zijn net zo goed maar ik weet niks over botenbouw - behalve dat het moet en mooi vak zijn - heb je Noorse of Zweedse bronnen opgezocht? Daar weten ze veel over dit soort houtgebruik in de botenbouw .
 

Paulvanderkooij

Nieuw lid
20 aug 2016
1
0
Hoi Ome Ton,

Ik heb zelf een Glen-L Flying Saucer gebouwd. Ik heb voor de spanten en liggers (chines/sheers en battens) europees eikenhout gebruikt en bij de sheers en chines in meerdere laminaties gemaakt. Het plaatmateriaal heb ik van AF garantie okoume gemaakt en het dek ingelegd met Teak na 4 seizoenen nog kurkdroog!

IMG_2045.jpg

IMG_2051.jpg

IMG_2033.jpg

IMG_0889.jpgIMG_0867.jpg
 

tuoh

Oud hout
Dat Afrikaans Mahonie is meer dan waarschijnlijk Sipo, lijkt qua uiterlijk goed op Mahonie maar is een stuk vriendelijker van prijs. Als je Mahonie of Sipô verwerkt is het belangrijk om voor het aflakken deze houtsoorten te kleuren (rood kleursel) Beide houtsoorten hebben de eigenschap om onder invloed van uv straling af te bleken, het kleursel gaat dit tegen.

De witte Eik kan je ook gewoon vervangen door Europese eik ( inlandse, Franse, etc..) Met deze laatste houtsoort worden al honderden jaren houten schepen gebouwd, die heeft zijn waarde al dubbel en dik bewezen in de botenbouw.

Wat de Douglas betreft, hier zoek je beter naar hout dat uit Amerika komt, hier bekend onder de handelsnaam Oregon. Dit hout is veel fijner van nerf en een stuk duurzamer dan het hier ten lande gegroeid Douglas.
 

ome_tom

Nieuw lid
20 aug 2014
9
0
Schilde, BE
Ongelooflijk met welke snelheid hier mooie antwoorden komen.
Wetenschappelijke namen zijn inderdaad het beste om verwarring te voorkomen. Mooi uitgeklaard. Thx.

Een mooi exemplaar heb je daar Paul. Dus alles in Europese eik. Ik had daar ook reeds aan gedacht, maar omdat dit niet op de Bill of Material stond was ik niet zeker of dit zomaar kon. U heeft net het tegendeel bewezen ;)

Een goede tip inderdaad om het hout te kleuren; of toch op z'n minst UV te behandelen.

Het plan is om op de volledige boot nog een laag fineer te leggen om het "planken-effect" te kunnen nabootsen.

garantie okoume ga ik direct eens opzoeken.

Bedankt allen. Nu kan ik m'n shopping-lijstje klaarmaken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.