Professionele opvolger

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Omdat mijn HBM 12 overleden is ben ik opzoek naar een (dit maal) professionele opvolger.
Aangezien ik ook nog een werktafel heb met omgekeerd een bovenfrees en cirkelzaag in wil ik dit keer gaan voor een totaal oplossing zodat deze (onveilige/omslachtige) constructie weg kan. M.a.w. ik ben opzoek naar een combinatiemachine machine.

Ik ben nu al een 3 tal dagen aan het rondrijden en kijken en zit nog te twijfelen tussen een Robland HX 310 of een Hammer C3 31 Het prijs verschil is redelijk fors ruwweg 3000 euro op offerte. Op de Robland krijg ik 10% korting en op de (Bijna full option) Hammer 1000 euro (zomeractie)

Ik neig zelf meer naar de hammer vanwege 4 punten:
- Handwiel om de zaag in hoogte te verstellen.
- Bij de Vlakvandikte bank plooien de tafel naar binnen toe ipv naar buiten zoals bij de Robland
- De toppie heeft een vervangbare as waardoor ook bovenfrezen kunnen gebruikt worden ipv enkel frezen met een 30mm as-maat.
- De meeste mensen die hun Robland weg doen zie ik deze vervangen door een Hammer.

Misschien nog even vermelden dat ik zelf nog nooit met een combi machine gewerkt heb.

Is de meerkost van de hammer deze punten waard?
Opties die ik op de hammer heb zijn:

Silent Power spiraalschaafas.
Voorritser
Mogelijkheid om dado-blad te monteren
verwisselbare 30mm-as
Multi-instelsysteem
(Comfort pakket)
Zaaglengte 2000mm
Oplegtafel 1100mm
gradenrooster index
Rij-inrichting(wielenset)
Hefarm
Hoogtoerental spindel
Langgatboor

Natuurlijk zijn er in de prijsvergelijking ook nog een paar verschillen zoals bijvoorbeeld de voorritser die er bij de Robland niet in zit wat het prijsverschil tot op een bepaald punt zal relativeren.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik denk dat je op de lange termijn zeker beter uit bent met de Hammer, je bent nu wat meer kwijt, maar wat jezelf al zegt, diegene die de Robland wegdoen gaan voor de Hammer dat zegt m.i. al genoeg. Alleen al om meerwaarde van de silent power spiraalschaafas en de voorritser is dat het m.i. al waard.

Groet Pel
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Neem de Minimax C30 en de iets duurdere LAB300 dan ook in overweging:
https://scmgroup-webshop.nl/product/1521572/minimax-c30-genius
https://www.scmgroup.com/nl/scmwood...al-combined-machines.887/minimax-lab-300p.647

Zijn goede machines voor een redelijk prijs. Forummer Bri (Jaap) heeft een C26 en is daar zeer over te spreken. Verschil tussen de C26 en C30 is de schaafbreedte, meer niet.

De LAB300 zal de meest gelijkende machine zijn aan de Hammer C31, zowel kwa prijs als kwa opties. De C26/C30 zijn wat eenvoudiger van opzet, met minder mogelijkheden. Het zijn wel de compactste combinatiemachines op de markt en de prijs is ook scherp. Ook zijn deze machines optioneel met 230 Volt te krijgen. De spiraal-as hebben ze niet, maar de Tersa as is scherp geprijsd als optie.

De C26 staat bovenaan mijn lijstje, de andere combinatiemachines passen eenvoudig weg niet in de garage.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb tot volle tevredenheid een C31, wel met gewone schaaf en toupie as (zes jaar geleden waren Silent Power en verwisselbare toupie nog niet beschikbaar). De Silent Power as mis ik niet. Het schaafbeeld met Tersa messen is prima, even schuren en klaar. Een opname voor freesjes voor de bovenfrees lijkt me wel handig.
De langgatboor zou ik er niet meer bijnemen. Ik heb ondertussen een Domino en die is veel handiger voor de kleinere meubels die ik maak.
Achteraf heb ik nog de cirkelzaagaanslag bijgekocht. Je kan de meegeleverde aanslag voor de vlakbank gebruiken, maar die is nogal groot en lomp. Ik zou die er dus nog bijnemen.
Moest ik vandaag met Robland vervangen, zou ik wel de overweging maken om een losse vlak/vandikte bank en een cirkelzaag/frees aan te schaffen. Het enige wat me zou tegenhouden om dit te doen is ruimtegebrek.
Zaagbladen koop ik niet meer bij Felder. CMT geeft een mooiere snede en is goedkoper.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Minimax heb ik 5 minuten bij gestaan maar kwam wat "licht" over. Ook als ik de specs van bijvoorbeeld de C26 bekijk dan weegt deze "maar" 250kg"

Een aparte v/v en z/f tafel heb ik ook aan zitten denken maar gaat helaas niet lukken ivm ruimte. Ik zit voor houtbewerking in een ruimte van 6x6m waarbij ik rondom
kasten en bureau staan heb waardoor ik langs de muur al niets kan plaatsen. Effectieve ruimte die er in het midden over blijft is 4,5x 4,5m en dat is nog een mooie ruimte voor een combi. maar helaas ook te klein voor een wagen van 2500mm. vandaar de 2000mm versie.

Zaagbladen en frezen gebruik ik ook van CMT, 3 verdelers binnen een straal van 10km.
Langgatboor zou ik vooral gebruiken voor het frezen van sleuven in houten palen. Nu is dat nog met de boormachine en beitels en bij serie werk op de CNC, maar op een boortafel gaat dat net allemaal wat makkelijker en minder omslachtig gaan. Maar het is met 700 euro excl BTW wel een serieuze meerkost natuurlijk.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
IK heb een Hammer B3 en A3 31 met silent power. Ik heb bewust voor de losse componenten gekozen omdat je wat ruimte efficienter/flexibler is. De A3 is echt een fijne machine.
Maar ik weet niet of ik opnieuw de B3 zou kopen. Niet dat het niet een fijne machine is. Maar vraag je af of je de frees optie echt gaat gebruiken.
Maar mijn grootste bewaar is dat alle optie zitten met bout en moer vast. En dat werkt prima maar is niet heel erg gemaakt voor heel vaak los en vast maken.

Als ik het nog een keer zou kopen zou ik op zoek gaan naar een 2e hands felder formaatzaag.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat ligt helemaal aan wat je ermee wilt.
Ik heb ooit een oude Robland combi gehad en voor de gemiddelde meubelmaker is het een goed ding.
Als je echt superhoge eisen stelt en je hebt een bedrijf zodat je de btw kan afschrijven dan is een Hammer wel de betere keuze.
Het is natuurlijk ook hoeveel het je waard is; als je geld genoeg hebt koop de Hammer maar als geld wel een issue is en je bent iemand die vooral het als hobby doet en incidenteel een opdracht dan kan je met een Robland heel goed aan de gang.
Misschien kan je bij een paar forumleden kijken zodat je een goede vergelijking kan maken?
Wellicht ook wat gezaagd en gefreesd worden, krijg je meteen een goede indruk want zoveel geld uitgeven is zoveel beter als je de machines goed hebt kunnen bekijken.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
De machine zal zakelijk gekocht worden maar vooral hobby matig gebruikt gaan worden, zo zitten er een paar verbouwingen aan te komen waarbij deze van pas zal komen voor oa een houten wand uit meubelpaneel, wat kasten uit plaatmateriaal, professioneel gaat de machine waarschijnlijk ook wel gebruikt worden maar dat heeft dan waarschijnlijk niets met meubels te maken maar met product displays.

Is een korting van 1000 euro een mooie korting bij Felder of zijn er mensen die zeggen nog even wachten tot de winter actie dan zijn de acties nog beter?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor korting moet je niet bij Felder zijn. Het enige toebehoren dat bij een machine geleverd wordt, zijn de schaafmessen. Een zaagblad, setje langgatboren, of andere verbruiksmaterialen die er vaak 'gratis' bij geleverd worden, moet je niet verwachten. Ik heb wel een blauwe voorschoot van Felder gekregen.
Ik heb beide machines (lintzaag en combi) wel franco thuis geleverd gekregen. Benchworks, die 10 km verder woont, heeft het transport moeten betalen. Ik ben wel binnen gegaan bij Tema en gezegd: ik kom die machine bestellen. Misschien dat dat helpt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor korting moet je niet bij Felder zijn. Het enige toebehoren dat bij een machine geleverd wordt, zijn de schaafmessen. Een zaagblad, setje langgatboren, of andere verbruiksmaterialen die er vaak 'gratis' bij geleverd worden, moet je niet verwachten. Ik heb wel een blauwe voorschoot van Felder gekregen.
Ik heb beide machines (lintzaag en combi) wel franco thuis geleverd gekregen. Benchworks, die 10 km verder woont, heeft het transport moeten betalen. Ik ben wel binnen gegaan bij Tema en gezegd: ik kom die machine bestellen. Misschien dat dat helpt.
Maar eerlijk gezegd heb ik het liever zo. Als iedereen standaard een flinke korting krijgt, wil dit zeggen dat de brutoprijs met de standaard korting aangedikt is. Korting is voor actie's, grotere volumes en trouwe klanten. Dat is althans mijn mening.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Het is uiteindelijk de C3 31 met volgende opties geworden:

Silent Power spiraalschaafas.
Voorritser
Mogelijkheid om dado-blad te monteren
verwisselbare 30mm-as
Multi-instelsysteem
(Comfort pakket)
Zaaglengte 2000mm
Oplegtafel 1100mm
Afleesaanslag 1300mm
gradenrooster index
Rij-inrichting(wielenset)
Hefarm
Hoogtoerental spindel (voor bovenfreesjes)

Langgatboor en aanvoerrollen heb ik nog even gelaten voor wat het is en kan ik nog steeds bijkopen als dat nodig moest zijn.

Levertermijn is inderdaad normaal +/- 10weken maar ik ben voor het toonzaal model gegaan dat in deze configuratie stond opgesteld. Ik had dringend een vlak-vandiktebank nodig vandaar dat ik geen 10weken kon wachten.

Mijn grootste bevinding tot nu toe is het geluidsverschil tussen de HBM en de Hammer :D. Bij de HBM is het als of ze bomen vlak naast je aan het omzagen zijn met een kettingzaag, terwijl je met de Hammer nog een gesprek kan voeren terwijl je aan het schaven bent.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Bij deze de eerste foto.
DSCN1633.jpg

Voorlopig blijft de machine nog zo staan, Ik heb mij wat verkeken op de hoeveelheid plaats hij in neemt, dus het kan zijn dat ik binnen een maand de ganse werkplaats her indeel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.