Louvre hor maken

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Voor het maken van een louvrehor ben ik op zoek naar een manier om de sleuven te frezen, meer specifiek een mal om het te frezen en alles uitgeijnd te krijgen. de Lamellen moeten parallel komen, maar ook gespiegeld aan de andere kant nog steeds parallel lopen.
Waar zou ik wat voorbeelden kunnen vinden?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Afhankelijk van de grootte van de lamellen zou je de gaten ook met de domino kunnen uitvoeren...
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Als je een Japanse zaag gebruikt, zie je m.i. geen verschil.

Groet Pel.

Heb je daar ook een voorbeeld van, want volgens mij moet je dan wel heel goed kunnen zagen en vooral elke zaagsnede moet dan perfect zijn, op heel veel latjes?
Bij infrezen blijven de stijlen in iedergeval strak en wanneer het luik geverfd wordt breekt de verf in iedergeval niet op de zaagsnede.

Hier mijn gefreesde versie:
IMG_20170703_151620.jpg
en het eind resultaat:
IMG_20170703_153236.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik bedoel uiteraard de doorlopende versie Arie, dat begrijp ik ook dat je in dat voorbeeld van jou niet uitzaagt, ik denk trouwens dat de latjes in jou raam te smal zijn?

Groet Pel.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
De latjes zijn niet te smal (die kunnen alleen breder als je de spijlen ook dikker maakt) maar de tussenruimte is te groot... Zoals ik ze ken, moeten de latjes elkaar overlappen omdat je anders naar binnen kijkt. Ach, ook dat is een mening :)

Je had ook gewoon kunnen zagen (iets met een mal verzinnen om hem parallel te houden)/frezen over de hele breedte van de spijl, en er dan een dun latje aan de voorkant tegenaan lijmen om de latjes (louvres) weer verzonken te krijgen. En tja, als je een Domino hebt, waarom zou je die dan niet gebruiken?

Ik ga zelf binnenkort met een soortgelijke uitdaging beginnen; shutters...
 
P

Pel

Guest
De latjes zijn niet te smal (die kunnen alleen breder als je de spijlen ook dikker maakt) maar de tussenruimte is te groot... Zoals ik ze ken, moeten de latjes elkaar overlappen omdat je anders naar binnen kijkt. Ach, ook dat is een mening :)

Je had ook gewoon kunnen zagen (iets met een mal verzinnen om hem parallel te houden)/frezen over de hele breedte van de spijl, en er dan een dun latje aan de voorkant tegenaan lijmen om de latjes (louvres) weer verzonken te krijgen. En tja, als je een Domino hebt, waarom zou je die dan niet gebruiken?

Ik ga zelf binnenkort met een soortgelijke uitdaging beginnen; shutters...

Je kunt de latten zo breed maken als je wilt, je hebt dan een aan iedere lat een pen en gat verbinding, of je laat het gewoon in de stijl door lopen.

Groet Pel.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Je kunt de latten zo breed maken als je wilt

Groet Pel.

Niet zonder de hoek te veranderen of de stijlen te verbreden.

Overigens maakt het inderdaad absoluut uit onder welke hoek je er naar kijkt - en voor een kelderraam snap ik deze afweging wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.