Invalzaag

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
Welke machine is het uiteindelijk geworden? Het zou leuk zijn als je deze topic afsluit met een motivering van je keuze.

Gisteren ontvangen en het is een Makita sp 6000. Enkele stukken mee gezaagd om te proberen en het valt zeer goed mee!! Nu weet ik niet of ik een nieuwe topic moet starten om te vragen welke stofzuiger daarvoor goed zou zijn? Ik dacht een Makita Vc2512l of een Makita 1250 w Vc3011L?[h=1][/h]
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Gisteren ontvangen en het is een Makita sp 6000. Enkele stukken mee gezaagd om te proberen en het valt zeer goed mee!! Nu weet ik niet of ik een nieuwe topic moet starten om te vragen welke stofzuiger daarvoor goed zou zijn? Ik dacht een Makita Vc2512l of een Makita 1250 w Vc3011L?
Volgens mij zijn deze gelijk, behalve de inhoud van de (stof)ketel en het gewicht.
Toffe machine, die hetzelfde filter heeft als de VC3012 L/M.
Mvg, :).
 

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
Volgens mij zijn deze gelijk, behalve de inhoud van de (stof)ketel en het gewicht.
Toffe machine, die hetzelfde filter heeft als de VC3012 L/M.
Mvg, :).

Bedankt voor je reactie!!! Bedoel je dat de [FONT=wf_segoe-ui_normal]Vc2512l en de Vc3011L toffe machines zijn of de VC3012L/M. Bij mij is het puur hobby om nu en dan iets te maken en de werkplaats nu en dan eens te stofzuigen om niet altijd maar weer te moeten vegen. En eerlijk gezegd is de VC3012 L/M weer wat duurder.....[/FONT]
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik las hierboven een stukje van chevy die dacht dat bij de festool de rook eruit kot als je eiken gaat schulpen. Ik heb met mijn festool ts 55 een stuk of 4 tafelbladen van eiken herzaagd in latjes van 2 cm dik. Ging prima. Ik heb wel het panthr blad erop. Ook moet je de zaag het werk laten doen.
 

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
Zijn hier mensen die een stofzuiger hebben van Makita van het type [FONT=wf_segoe-ui_normal]Vc2512l of de Vc3011L?? En wat zijn hun ervaringen??[/FONT]
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik heb via MP een Festool CTM 26 AC gekocht en die slang gaat ook prima op de makita. Je moet dan wel de 36mm slang hebben. Had ook naar Makita zuigers gekeken maar tweedehands met M klasse zijn er niet veel ook qua Festool niet.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bedankt voor je reactie!!! Bedoel je dat de [FONT=wf_segoe-ui_normal]Vc2512l en de Vc3011L toffe machines zijn of de VC3012L/M. Bij mij is het puur hobby om nu en dan iets te maken en de werkplaats nu en dan eens te stofzuigen om niet altijd maar weer te moeten vegen. En eerlijk gezegd is de VC3012 L/M weer wat duurder.....[/FONT]
Ik schreef al dat zijn 'toffe machines' ik ben ook een doe-het-zelver/hobbyist en gebruik de Makita VC2512L die rond de € 160,00 kost.
Dit is voor het gebruik van kleine elektrische gereedschappen (dus niet voor een vlakvandiktebank of paneelzaag of iets van die grote) een prima afzuiger.
Ik gebruik er wel een cycloon tussen om de aankoop van de stofzakken te beperken. De fleece stofzak die erin zit blijft nu nagenoeg leeg en mooi schoon.
Het filter P-70219is is gelijk als dat van de M klasse Makita stofzuiger en er zit er een Push en Clean filterreinigingssysteem op.
Het extra stopcontact voor het auto startsysteem bij inschakelen van aangesloten machines is handig en prettig.
Mvg, :).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Hr kluck ik heb ook een origineel Festool panther zaagblad erbij gekocht. Het schiet in massief hout echt niet op. Zo'n panther blad geeft alleen een veel grovere zaagsnede . De tanden bewegen zijdelings, waardoor je allemaal cirkelvormige groeven in je werkstuk krijgt. Je hebt veel geduld nodig om een hardhouten deur smaller te zagen. Ik geloof best dat je er dik hout mee kan schulpen, maar dan moet je wel je vakantiedagen opnemen. Ik hou er van ,dat het werk een beetje opschiet, dus als deze de geest geeft, komt er iets wat meer motorvermogen heeft.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik heb ook de VC2512L, een hele prima zuiger voor al mijn werkzaamheden. Paneelzaag, vandiktebank etc hebben een aparte industriele afzuiger.


Ik schreef al dat zijn 'toffe machines' ik ben ook een doe-het-zelver/hobbyist en gebruik de Makita VC2512L die rond de € 160,00 kost.
Dit is voor het gebruik van kleine elektrische gereedschappen (dus niet voor een vlakvandiktebank of paneelzaag of iets van die grote) een prima afzuiger.
Ik gebruik er wel een cycloon tussen om de aankoop van de stofzakken te beperken. De fleece stofzak die erin zit blijft nu nagenoeg leeg en mooi schoon.
Het filter P-70219is is gelijk als dat van de M klasse Makita stofzuiger en er zit er een Push en Clean filterreinigingssysteem op.
Het extra stopcontact voor het auto startsysteem bij inschakelen van aangesloten machines is handig en prettig.
Mvg, :).

Welk Cycloon heb jij erop zitten en hoe hou je dit compact? Iets waar ik wel waarde aan hect, het compact houden van het geheel. Groeten
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ SjoerdvR,
Ik wil dit topic niet kapen maar omdat de TS zelf vragen over de Makita VC2512L heeft gesteld het volgende:
Op dit moment gebruikt ik een nog (nep) cycloon dat is een asemmer van de Aldi waarin ook een filter zit.
Het werkt prima maar het filter zit redelijk gauw vol en moet dan geleegd worden, al het zaagsel blijft wel achter in de asemmer.
Deze asemmer staat nu op een verrijdbaar onderstel met de stofzuiger.
Ik heb nu een cycloon via ebay (ook uit hong kong) aangeschaft om te kijken hoe dat werkt,
en heb al een metalen vat van 30 ltr maar moet het nog in elkaar zetten en ga er nog eens over denken om het zo klein mogelijk te houden.
Het wordt in ieder geval mobiel en zo iets als dit, mobiele cycloon.jpg (afbeelding is van het net)

Mvg, :).
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik las hierboven een stukje van chevy die dacht dat bij de festool de rook eruit kot als je eiken gaat schulpen. Ik heb met mijn festool ts 55 een stuk of 4 tafelbladen van eiken herzaagd in latjes van 2 cm dik. Ging prima. Ik heb wel het panthr blad erop. Ook moet je de zaag het werk laten doen.

Pas kwam er rook uit mijn nieuwe TS55:cool:

Op een woensdag zaagavond, viel me op dat er een flinke vonkenregen rondom het anker (koolborstels) van mijn apparaat kwam. Bij uitschakelen gevolgd door een rookpluimpje. Snachts een mail naar Festool gestuurd en de volgende ochtend om 8.00 werd ik gebeld! Vanwege onderbezetting kon ik niet direct, maar pas de volgende dag langskomen. In Waddinxveen werd mijn machine in 20 minuten onder het genot van een bak koffie gratis voorzien van nieuwe borstels en elektronica! De elektronische rem kwam reeds in bij gas geven, gewoon een defect en had niets met het gebruik te maken. Wel vroeg de monteur met welk blad ik normaal zaag, het standaard 48 tands blad. Dat is goed voor plaatmatteriaal, maar voor dikke materialen wordt een blad met minder tanden aangeraden. Het apparaat blijft dan beter in de toeren en heeft meer reserve.

Zomaar een tip.

Over het probleem wat ik heb gehad, lees je nooit wat, dus ga ik er van uit dat het exemplarisch is geweest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.