Invalzaag

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Jongens niet lachen maar ik heb deze, hij valt me niet tegen, gaat toch vlot door 55mm eiken.
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Invalzaag-met-geleiderails/p100218858

Voor de prijs van een Festool heb je een stuk of 6-7 van deze, dus als deze jouw bevalt een uitstekende keuze! Enige wat ik er op voorhand op aan kan merken is dat als je veelal grotere stukken / plaatmateriaal zaagt, de geleiderails zo zn beperkingen heeft. Maar ach, voor die prijs, hou je mooi wat budget over voor wat langere railsen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Jongens niet lachen maar ik heb deze, hij valt me niet tegen, gaat toch vlot door 55mm eiken.
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Invalzaag-met-geleiderails/p100218858

Heb geen ervaring met dit merk, maar als Mans er tevreden mee is is het gewoon een goede tip! Ook voor op locatie waar je soms wat minder aandacht hebt voor je dure spulletjes..

Voor dat geld kan je er zelfs 2 kopen als je meer rails wilt hebben. Of zijn die ook los verkrijgbaar?

Weet je toevallig welke merken er op deze rails passen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Heb geen ervaring met dit merk, maar als Mans er tevreden mee is is het gewoon een goede tip! Ook voor op locatie waar je soms wat minder aandacht hebt voor je dure spulletjes..

Voor dat geld kan je er zelfs 2 kopen als je meer rails wilt hebben. Of zijn die ook los verkrijgbaar?

Weet je toevallig welke merken er op deze rails passen?
Om occasioneel een stukje te zagen zal deze zaag inderdaad voldoen. Maar wat als je op een keer 10 meter eik van 55mm gaat schulpen? Komt dat goed of eindigt dat met rooksignalen? Om nu plots een zaag van een merk met een bedenkelijke reputatie naast een A-merk te zetten zonder een behoorlijk review vind ik nogal kort door de bocht.
Wie voelt zich geroepen om deze zaag aan de tand te voelen?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Om occasioneel een stukje te zagen zal deze zaag inderdaad voldoen. Maar wat als je op een keer 10 meter eik van 55mm gaat schulpen? Komt dat goed of eindigt dat met rooksignalen? Om nu plots een zaag van een merk met een bedenkelijke reputatie naast een A-merk te zetten zonder een behoorlijk review vind ik nogal kort door de bocht.
Wie voelt zich geroepen om deze zaag aan de tand te voelen?

Alle waar uiteraard naar z'n waarde...
Met een goed zaagblad vanaf het begin zal ook veel schelen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Alle waar uiteraard naar z'n waarde...
Met een goed zaagblad vanaf het begin zal ook veel schelen.

Uiteraard, een Mafell of Festool met bot of ongeschikt blad presteert ook niet (hoewel hier ooit iemand vond dat je ook moet kunnen schulpen met een zaagblad voor plaat).
Maar het gaat over veel meer dan dat. Speling en tolerantie op onderdelen en instellingen, motorvermogen, geluid...
Ik heb ooit een (gekregen) Perel boormachine gehad. Zou 750 Watt moeten zijn. Maar bij eerste serieuze belasting met een klokzaag was de machine er aan. Was voor weg te gooien na enkele gaten. Daarna verder gewerkt met een 30 jaar oude Metabo die al veel gebruikt (en misbruikt) is. Die gaf geen kik en doet het nu 10 jaar later nog altijd.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Kijk ook eens hier na en bedenkt dan of je een goedkope invalzaag wilt:

[video=youtube_share;_8sagpnlF1Q]https://youtube.com/_8sagpnlF1Q[/video]

[video=youtube_share;kTAtdwThiko]https://youtube.com/kTAtdwThiko[/video]


Volgens wordt deze invalzaag in Nederland verkocht als Batavia en als Powerplus invalzaag.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Even snel door de filmpjes gewandeld, het valt mij op dat die "goedkope" machine ( 1/5 van de prijs van een Festool) een mooi resultaat neerzet. Oké, geen machine om dagelijks in handen te hebben, maar voor 90% van de hobbyisten is deze machine al meer dan geschikt. Is trouwens ook de conclusie van tester.

Ik zou dat goedkoop ding eens willen zien zagen met een identiek zaagblad als de Festool:p Goe kans dat het zaagbeeld dan krak hetzelfde is.
Om als occasionele gebruiker 5x meer uit te geven aan een machine die iets stiller is en iets beter het stof opvangt, of waar het snoer losgekoppeld kan worden??????

Het zou pas erg zijn als de tester GEEN verschillen had geconstateerd:D
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.040
2.577
Volgens mij is het zaagblad belangrijker dan de machine. Een Festool heeft ook niet genoeg vermogen om een beetje vlot massief hout te schulpen. Daar komt na 10 meter eiken ook rook uit, als je niet zo veel geduld hebt. Een normaal snoer is een pre. Een reparatiestekker van Festool is haast even duur als een goedkope zaagmachine. Goedkope machines moet je eigenlijk upgraden met een setje fatsoenlijke lagers en een behoorlijk zaagblad. Ik begrijp dat dat niet voor iedereen is weggelegd. De nieuwe zaagbladen van Festool zien er ook uit of ze bij de zelfde fabriek worden gemaakt als die van de aldi. De grote hardmetalen tanden van vroeger hebben ook het veld moeten ruimen. Als ik nu een nieuwe zaagmachine zou moeten kopen , zouden het er twee van een goedkoop merk worden, die wel op de Festool rail passen. Vaak heb je 3 jaar garantie. Gaat hij in rook op pak je de andere en breng je de kapotte terug voor garantie.
 

tuoh

Oud hout
T is je vergeven hoor Spaander, dat is namelijk een valabele reden om toch topmateriaal aan te schaffen;);)

Zolang men maar niet van het idee uitgaat dat een stuk gereedschap wat 5x duurder is ook 5x beter werkt, of sterker nog, de afgeleverde werkstukken ineens 5x beter zijn!
Heb al legio zaagsneden gezien met een Festool waar de zaagsnede zwart gebrand was:rolleyes: Dat is niet de fout van de machine maar van diegene die het ding in handen heeft.
Goedkoop of duur, het is de gebruiker die het eindresultaat bepaald NIET het merk van de machine.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Even snel door de filmpjes gewandeld, het valt mij op dat die "goedkope" machine ( 1/5 van de prijs van een Festool) een mooi resultaat neerzet. Oké, geen machine om dagelijks in handen te hebben, maar voor 90% van de hobbyisten is deze machine al meer dan geschikt. Is trouwens ook de conclusie van tester.

Ik zou dat goedkoop ding eens willen zien zagen met een identiek zaagblad als de Festool:p Goe kans dat het zaagbeeld dan krak hetzelfde is.
Om als occasionele gebruiker 5x meer uit te geven aan een machine die iets stiller is en iets beter het stof opvangt, of waar het snoer losgekoppeld kan worden??????

+1
 
P

Pel

Guest
T is je vergeven hoor Spaander, dat is namelijk een valabele reden om toch topmateriaal aan te schaffen;);)

Zolang men maar niet van het idee uitgaat dat een stuk gereedschap wat 5x duurder is ook 5x beter werkt, of sterker nog, de afgeleverde werkstukken ineens 5x beter zijn!
Heb al legio zaagsneden gezien met een Festool waar de zaagsnede zwart gebrand was:rolleyes: Dat is niet de fout van de machine maar van diegene die het ding in handen heeft.
Goedkoop of duur, het is de gebruiker die het eindresultaat bepaald NIET het merk van de machine.

+ 1
Groet Pel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
De nieuwe zaagbladen van Festool zien er ook uit of ze bij de zelfde fabriek worden gemaakt als die van de aldi. De grote hardmetalen tanden van vroeger hebben ook het veld moeten ruimen.

De zaagbladen van Festool worden door Freud gemaakt. Of Freud ze ook voor de Aldi maakt betwijfel ik. Wel is het zo dat de geometrie van zagen zo onderhand wel vaststaat, dwz men weet wat werkt en past dat toe. Echte innovaties op dit gebied zijn er nauwelijks & worden dan door marketing flink opgeblazen.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Om als occasionele gebruiker 5x meer uit te geven aan een machine die iets stiller is en iets beter het stof opvangt
stof valt ook hard mee, maar ik moet wel bekennen dat er een festool ctl26 achter hangt.:D
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Goedkoop wil niet zeggen dat het slecht is. In mijn schuur liggen ook goedkope zaken die absoluut niet onderdoen voor dure varianten. Het electrisch gereedschape is trouwens allemaal festool of makita. (dat is die rare tic).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.040
2.577
Als je nog een oud Festool zaagblad hebt en een nieuwe, moet je ze maar eens naast elkaar leggen. De oude bladen hadden mooie grote vele malen herslijpbare tanden. Zeg maar Leitz tanden. De nieuwe zaagbladen hebben veel kleinere hardmetalen tanden. Zeg maar aldi of goedkope serie van ecotools. Ik heb niet gezegd dat ze niet goed zagen.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Als je nog een oud Festool zaagblad hebt en een nieuwe, moet je ze maar eens naast elkaar leggen. De oude bladen hadden mooie grote vele malen herslijpbare tanden. Zeg maar Leitz tanden. De nieuwe zaagbladen hebben veel kleinere hardmetalen tanden. Zeg maar aldi of goedkope serie van ecotools. Ik heb niet gezegd dat ze niet goed zagen.

Maar zijn de bladen daardoor ook niet goedkoper geworden de laatste tijd? Weet nog wel dat een 48 t hout blad vroeger gewoon bijna €100 was. En de laatste tijd kan je ze met wat zoekwerk al voor €40 tuis hebben.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mij gaat het niet zozeer of een dure machine een beter resultaat geeft dan een goedkope. Een bot of verkeerd zaagblad (of gelijk welk snijdend gereedschap) gaat een resultaat naargelang geven.Een beetje meer of minder stof dat rondslingert maakt me ook niets, daar moet een houtbewerker tegen kunnen. Ik ben het ook mee eens dat een goede, dure machine niet noodzakelijk een beter resultaat geeft. Het is inderdaad de gebruiker die voor een belangrijk deel het eindresultaat bepaalt.
Maar het gaat over de algemene kwaliteit van de machine. Kleine ergernissen die je ophouden zoals instellingen die verlopen, onderdelen die haperen, knopjes die loskomen of afbreken...
Voor mij hoeft gereedschap niet van een bepaalt merk te zijn, maar ik wil wel er op kunnen vertrouwen. Een machine waar ik niet het volle vertrouwen in heb, komt de werkplaats niet in.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Welke machine is het uiteindelijk geworden? Het zou leuk zijn als je deze topic afsluit met een motivering van je keuze.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.