Bladeren van lindeboom. ?

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Jaaaaa....

Het heeft even geduurd maar nu is het dan toch definitief.... het is IEP.
Dit soort hout zal ik zo snel niet meer vergeten ;)

Herkenning van houtsoort kort samengevat :

3. De bladeren en schors (dit was nog het moeilijkste)
2. De geur tijdens verspanen lijkt op paardenmest of geur van kinderboerderij.
1. De wwwwwwww-tjes die je op het langshout kunt zien als deze schuin is weggedraaid.

Dan rest mij nog als laatste iedereen, die het geduld en doorzettingsvermogen hebben gehad, te bedanken voor het vaststellen van deze houtsoort.

Peter.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Als je een mobiele telefoon hebt zijn er ook mogelijkheden om te determineren, ik heb pl@ntnet app voor Android bijvoorbeeld op mijn telefoon staan en die zoekt aan de hand van foto’s wat voor plant of boom het is . Behoorlijk accuraat vind ik wel , de database wordt steeds uitgebreider en het is gratis . Zoiets zou je voor een volgende keer kunnen gebruiken , ik heb net gezocht via de foto die jij geplaatst heb en het is een Ruwe Iep volgens het appje
 
Laatst bewerkt:

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Mijn antwoord was gericht en op de oorspronkelijke vraag, maar die schijnt al bevredigend beantwoord te zijn en op volgende vragen naar wat voor boom iets is en dus naar wat voor hout men er van kan verwachten .
De techniek staat voor niets .
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als je een mobiele telefoon hebt zijn er ook mogelijkheden om te determineren, ik heb pl@ntnet app voor Android bijvoorbeeld op mijn telefoon staan en die zoekt aan de hand van foto’s wat voor plant of boom het is . Behoorlijk accuraat vind ik wel , de database wordt steeds uitgebreider en het is gratis . Zoiets zou je voor een volgende keer kunnen gebruiken , ik heb net gezocht via de foto die jij geplaatst heb en het is een Ruwe Iep volgens het appje

Daar kom je nu mee af ;)! Je laat eerst meer dan 40 berichten schrijven en dan zeg je: ik heb een appje en dat werkt best goed :eek:!
Ik ga het testen. Kijken of het de moeite waard is.
Nu nog een soortgelijk om hout te herkennen.
Maar eigenlijk zijn dit toepassingen die ons dom maken. Leren en onthouden is niet meer nodig.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Daar kom je nu mee af ;)! Je laat eerst meer dan 40 berichten schrijven en dan zeg je: ik heb een appje en dat werkt best goed :eek:!
Ik ga het testen. Kijken of het de moeite waard is.
Nu nog een soortgelijk om hout te herkennen.
Maar eigenlijk zijn dit toepassingen die ons dom maken. Leren en onthouden is niet meer nodig.

Nee, mensen schrijven zelf hun berichten:)ik volg alleen niet iedere dag en ieder moment van de dag ieder bericht dus ik kan wel eens te laat komen .:rolleyes:
En de luiheid komt vaak als mensen te veel vertrouwen op een app , deze app is niet helemaal volautomatisch, dus je moet toch nog wel zelf nadenken . En je moet toch ook wel onthouden dat er dan wel iepenhout is maar dat dat van verschillende ( botanische ) iepensoortnamen kan komen .
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
Het is blijkbaar niet opgepikt. Een iep heeft altijd een a-symmetrische bladaanzet.
De bladeren op de foto kunnen onmogelijk van een iep zijn.
Dit is een iep.
Hollandse_iep__Ulmus_hollandica__Dutch_Elm@hollandica@1@bladleaf@img_1117.jpg
En dit een hazelaar
Hazelaar.jpg
En dit een linde
Linde voorjaar 2004 56.jpg
Zoals je ziet heeft geen van de laatste twee een a-symmetrische bladaanzet en dientengevolge kan het geen iep zijn.
Bladeren zijn ook veel te rond voor een iep.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ja, idd..... hier is niks mee gedaan sorry.
Ik ben ff gaan kijken waar je die foto vandaan had, bomengids.nl geloof ik.
Daar zie ik door de bomen het bos niet meer.

Nu lijkt het wel dat jij gelijk hebt..... ik ben met deze post aan iets begonnen waar ik geen eind aan kan maken :confused:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ja, idd..... hier is niks mee gedaan sorry.
Ik ben ff gaan kijken waar je die foto vandaan had, bomengids.nl geloof ik.
Daar zie ik door de bomen het bos niet meer.

Nu lijkt het wel dat jij gelijk hebt..... ik ben met deze post aan iets begonnen waar ik geen eind aan kan maken :confused:
Tom kan er een eind aan maken, maar dan moet hij wel de zaag in zijn boom zetten :p!
Maar ik vrees dat hij daar voor gaat passen...
En toch is het een leuke topic :eek:
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
attachment.php
op deze foto (uit post 1) kun je zien dat de bladvoet wel degelijk a-symmetrisch is, weliswaar minder als op de foto van post 52, maar er zijn vele soorten en variëteiten iep waarbij de bladvoet meer of minder a-symmetrisch is.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Zoek maar eens op Engelse veldiep oftewel Ulmus Procera, die heeft een blad dat veel ronder is en een asymetrische bladaanzet die niet zo heel erg uitgesproken is en ook de kleur van het hout komt overeen .
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
Pfff... ik geef het op. Ook de Engelse veldiep heeft een a-symmetrische bladaanzet. I.d.d. minder duidelijk, maar toch. Alle iepen hebben het.
Engelse veldiep.jpg

veldiep.jpg
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Hazelaar heeft een andere kleur hout , maar het determineren van bomen en planten is echt een vak apart , zeker nu er een heleboel hybriden en exoten ook nog mogelijk zijn in de beoordeling . En van een foto met een foto op een andere plek op het internet een vergelijk maken is niet optimaal .
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
> maar het determineren van bomen en planten is echt een vak apart , zeker nu er een heleboel hybriden en exoten ook nog mogelijk zijn in de beoordeling . En van een foto met een foto op een andere plek op het internet een vergelijk maken is niet optimaal .<

Als hovenier heb ik vele bomen moeten leren en kom nu heel regelmatig iepen tegen. Door de iepziekte is het bestand zeer uitgedund. De bomen die je nu meestal tegenkomt zijn de resistente soorten die zijn ontstaan uit kruisingen met de Ulmus xhollandica (welke ook reeds een kruising is). Er zijn langzaam en snel groeiende soorten, brede en smalle kronen. In Nederland worden momenteel ruim 30 soorten gekweekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.