Bladeren van lindeboom. ?

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
> maar het determineren van bomen en planten is echt een vak apart , zeker nu er een heleboel hybriden en exoten ook nog mogelijk zijn in de beoordeling . En van een foto met een foto op een andere plek op het internet een vergelijk maken is niet optimaal .<

Als hovenier heb ik vele bomen moeten leren en kom nu heel regelmatig iepen tegen. Door de iepziekte is het bestand zeer uitgedund. De bomen die je nu meestal tegenkomt zijn de resistente soorten die zijn ontstaan uit kruisingen met de Ulmus xhollandica (welke ook reeds een kruising is). Er zijn langzaam en snel groeiende soorten, brede en smalle kronen. In Nederland worden momenteel ruim 30 soorten gekweekt.

Ik had in 1979 voor het eerst van gehoord omdat ik toen op werkvakantie in Engeland was op een vreemde boerderij en er daar ook iemand werkte uit Nederland wiens broeken altijd gescheurd waren en Dutch Elm disease genoemd werd . Anders was ik er waarschijnlijk nooit van op de hoogte geweest. Ik was toen 18 en het is me altijd bij gebleven 38 jaar later, ook omdat ik de laatste tijd steeds meer weer zaken lees over exoten die de plaatselijke flora en fauna verstoren door toedoen van de mens .
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het was geen Linden blad, dat was het antwoord op de originele vraag, wat het wel was werd betwist, en dan moet je met één foto echt niet verwachten dat je het juiste antwoord krijgt.

Symmetrisch of A-symmetrisch daar kun je hier niet mee IDen, het A-symmetrisch blad komt in Iep en in Hazelaar voor, ook in genoeg andere boom en struik gewassen, maar kan soms wel helpen natuurlijk.

Schors kan ook helpen maar is weer moeilijker in vele gevallen, het hout zelf is ook een hulp, maar weer niet in precieze soort, zo ja een combinatie van alle gegevens maakt het makkelijker, en dan zijn er nog soorten die zoveel het zelfde zijn dat je de bloemen moet hebben om het definitief te weten, het is niet altijd makkelijk, maar met mijn 75jaar en ervaring en interest er in kan Ik er meestal wel dichtbij komen :).

Maar geen garantie hoor :D.
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Heb te weinig tijd gehad om goed te volgen
ik probeer dit weekende nog een foto van blad en stam te maken van de boomhazelaar hier

@Roestige spijker
heb jij nog wat meer info over waar de boom stond?
vind het wel een leuk topic hoor :)
determineren is leuk vooral in de winter
maar ik hou het vooral bij inlandse soorten en
inderdaad met alle exoten en tuinbomen erbij word het dan wel eens erg Moelijk soms
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Ben nieuw op dit forum. Heb vroeger als hovenier gewerkt en op de bosbouwschool gezeten en mijn instinct zegt dat het iepen is. Je zult altijd diverse reacties krijgen en daardoor in de war kunnen raken. Nu heeft hazelaar hout volgens mij een heel andere nerf/kleur dan iepen. Dit kun je makkelijk checken in een goed boek over houtsoorten of op internet. Tevens kan het gewicht en hardheid van de houtsoort uitsluitsel geven. Nu zie ik veel houtdraaiers op dit forum die gewend zijn hout nat te bewerken in tegenstelling tot ik die alleen droog hout bewerkt. :eek:
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ik heb 15 jaar ervaring in de bosbouw en zelfs met mijn
naslagwerken en internet
kan standplaats en of de boom ooit ziek gewweest is het soms erg moelijk maken
en dan met al de uitheemse boomhazelaars erbij tja
IMG_4618.jpgIMG_4616.jpg IMG_4617.jpg
Als je naar de onderzijde van de stam kijkt en dan een paar meter hoger
ziet ie er al heel anders uit met takkransen die dichtgroeien en een veel grovere schors
een kastanje van over de 100 jaar bijvoorbeeld daar zal de stam gaan torsen in veel gevallen dat lijkt helemaal niet meer op een jonge kastanje boom en zo blijft de natuur me gelukig verassen mooi toch
mvg tom op eigen houtje
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Klopt inderdaad Tom, vandaar dat houtnerf en houtkleur vaak beter uitsluitsel kan geven. Schors van de boom is veelal moeilijk om daarop te bepalen, ik waag me daar niet aan ;)
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Tja ik heb dikwijl in de winter amerikaanse vogelkers moeten besteijden toen ik nog in
Belgie woonde
en dan moet je wel enkel aan de stam een paar soorten kunnen herkenen
toen het tijdens mijn cursus tijd was om uit 150 soorten er 15 te kunnen determineren op enkel de winterkenmerken
en met latijnse benaming ben ik afgehaakt hoor :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.